کد خبر: 1158719
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۵

با وجود هشدار‌های مکرر گروه‌های مقاومت فلسطین به تندرو‌های صهیونیستی برای توقف جنایت‌های‌شان در کرانه باختری، اما اشغالگران به تنش‌آفرینی ادامه می‌دهند و در تازه‌ترین تحول، نظامیان اسرائیلی با یورش به اردوگاه «بلاطه» شهر نابلس سه فلسطینی را به شهادت رساندند.
به گزارش «جوان»، کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که این روز‌ها بر آتش جنگ با فلسطینی‌ها می‌دمد، تحرکات تحریک آمیز خود را در کرانه باختری افزایش داده است. پس از حمله به غزه، برگزاری رقص پرچم و هتک حرمت به مسجدالاقصی، صهیونیست‌ها این بار در نابلس، جنایت دیگری را در کارنامه ننگین خود به ثبت رساندند.
وزارت بهداشت فلسطین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نیرو‌های اسرائیلی بامداد دو شنبه با یورش به اردوگاه «بلاطه» شهر نابلس در کرانه باختری، سه فلسطینی را به شهادت رساندند. بر این اساس، در حمله فوق همچنین شش فلسطینی دیگر زخمی و وضعیت سلامتی برخی از آن‌ها وخیم گزارش شده است. شاهدان عینی هم اعلام کردند که نظامیان یک منزل را در نابلس محاصره کرده و با جوانان فلسطینی درگیر شدند. حمله اخیر به نابلس، پس از آن انجام شد که جوانان فلسطینی روز یک شنبه در عملیات شهادت‌طلبانه در جنوب نابلس یک نظامی صهیونیست را زخمی کردند. حملات نظامیان اسرائیل طی چند ماه اخیر به مناطق مختلف کرانه باختری به ویژه جنین و نابلس تشدید شده و طی این حملات ده‌ها فلسطینی جان باخته و صد‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند. خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) اخیراً گزارش داد که از آغاز سال جاری تاکنون در حملات اسرائیل به کرانه باختری و نوار غزه ۱۵۶ فلسطینی از جمله ۲۶ کودک به شهادت رسیده‌اند. فلسطینی‌ها در یک سال گذشته صد‌ها عملیات استشهادی را علیه شهرک‌نشینان انجام داده‌اند که به اعتراف مقامات تل‌آویو تاکنون بیش از ۵۰ صهیونیست به هلاکت رسیده و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.
نتانیاهو و دیگر راست‌های افراطی کابینه که دنبال اشغال تمام سرزمین‌های فلسطین هستند، تلاش می‌کنند با ایجاد رعب و وحشت در قدس و کرانه باختری، فلسطینی‌ها را از این مناطق بیرون کرده و بتوانند برنامه‌های خود را در قدس پیاده کنند. برگزاری نشست کابینه در تونل‌های زیر مسجدالاقصی و تعرض ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل به صحن مسجدالاقصی و موافقت با توسعه شهرک‌های صهیونیستی در قدس، همگی در راستای تغییر بافت زمانی و مکانی مسجدالاقصی انجام می‌شود تا هویت قبله اول مسلمانان را تغییر داده و بنای یادبود ادعایی خود یعنی «هیکل سلیمان» را در آن احداث کنند.
هشدار‌های مقاومت فلسطین
اگرچه مقامات اسرائیلی مدعی هستند که به لطف ارتش قدرتمند می‌توانند برنامه‌های خود را در کرانه باختری و غزه اجرایی کنند، اما مقاومت هم دست‌بسته نیست و هر روز به اشغالگران هشدار می‌دهد که دست از ماجراجویی‌های نظامی بردارند. احمد المدلل، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی در واکنش به یورش بن‌گویر به مسجدالاقصی، درباره ملتهب شدن اوضاع فلسطین هشدار داد. بنابر گزارش شبکه فلسطین الیوم، المدلل در این خصوص گفت: «آنچه کابینه رژیم اشغالگر در قدس و مسجدالاقصی انجام می‌دهد، اقدامی تحریک‌آمیز و خطرناک برای تحمیل حاکمیت صهیونیستی بر این مکان مقدس است.» وی افزود: «این اقدامات رژیم صهیونیستی چیزی از جایگاه مسجدالاقصی در نزد فلسطینیان، اعراب و مسلمانان تغییر نمی‌کاهد بلکه درگیری‌ها را بیشتر کرده و آتش درگیری در سرزمین فلسطین و حتی جبهه‌های دیگر را شعله‌ور می‌کند.» حازم قاسم، سخنگوی حماس هم توئیت کرد: «نتانیاهو، دشمن می‌گوید که جنگش برای یهودی‌سازی قدس تمام نشده و ما می‌گوییم مردم فلسطین به مبارزه مشروع خود که اصل آن آزادسازی قدس است، ادامه خواهند داد. قطعاً این مردم ما هستند که در نبرد بر سر هویت قدس پیروز خواهند شد، چراکه آن‌ها صاحب حق، زمین، تاریخ و مکان هستند.»
جنگ‌افروزی تندرو‌ها در کرانه باختری و قدس، درحالی است که هنوز یک هفته از پایان درگیری‌های اخیر بین مقاومت غزه و ارتش اسرائیل نمی‌گذرد که بیش از هزار موشک طی پنج روز به سرزمین‌های اشغالی شلیک شد. فلسطینی‌ها گفته‌اند که در درگیری‌های آتی از دستاورد‌های جدید خود رونمایی خواهند کرد که دشمن را پشیمان خواهد کرد. نتانیاهو برای اینکه از فروپاشی کابینه نیم‌بند خود جلوگیری کند، مجبور است به افرادی مانند بن‌گویر امتیاز دهد تا از ائتلاف خارج نشود و به همین منظور دست او را برای اقدامات تحریک آمیز در مسجدالاقصی باز گذاشته است. اما این اقدامات تنش‌زا، به نفع صهیونیست‌ها نیست و در حال حاضر گروه‌های مقاومت در اوج قدرت قرار دارند و در صورت نیاز اشغالگران را تنبیه خواهند کرد و خود صهیونیست‌ها هم به آن اعتراف کرده‌اند که نمی‌توانند در برابر گروه‌های فلسطینی مقاومت کنند. کاهش مدت زمان درگیری‌ها بین ارتش اسرائیل و گروه‌های غزه و تقلا برای آتش‌بس حکایت از این دارد که این رژیم توان لازم را برای جنگ طولانی‌مدت ندارد، اما فرماندهان فلسطینی گفته‌اند که حاضرند جنگ را برای مدت نامعلومی ادامه دهند که نشان می‌دهد موازنه به نفع مقاومت فلسطین برگشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار