کد خبر: 1158709
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
دبیر سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی:
دبیر علمی جایزه ادبی داستان حماسی می‌گوید ایران کشور حماسه‌هاست و ظرفیت اینکه توجه ویژه‌ای به این تاریخ از منظر ادبیات شود وجود دارد. اگر این نگاه متعالی در ساختار حماسه نباشد، حماسه به دست فراموشی سپرده می‌شود.

محمدرضا شرفی‌خبوشان، دبیر علمی سومین دوره جایزه ادبی داستان حماسی در نشست خبری این رویداد که در حوزه هنری برگزار شد، گفت: ایران کشور حماسه‌هاست و ظرفیت اینکه توجه ویژه‌ای به این تاریخ از منظر ادبیات شود وجود دارد. اگر این نگاه متعالی در ساختار حماسه نباشد، حماسه به دست فراموشی سپرده می‌شود و اگر به دست فراموشی سپرده شود، آن ملت محکوم به فراموشی است. در جایزه ملی داستان حماسی ما شاهد رونق این حرکت ملی و ادبی هستیم.
خبوشان گفت: با نگاه آماری به آثار رسیده، می‌توانیم افتخار کنیم که این جایزه در کنار جایزه‌های معتبر کشور، چون جایزه کتاب سال و جلال آل‌احمد قرار دارد. ۷۷۶ اثر از نویسندگان حرفه‌ای و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به دبیرخانه ارسال شده است که از این بین نزدیک به ۲۰۰ اثر رمان و بیش‌از ۵۰۰ اثر نیز داستان کوتاه است. جایزه ملی داستان حماسی از رخدا‌دهای ترغیب‌کننده در تولید محتوا به‌شمار می‌رود و درصد بسیار زیادی از آثار رسیده مربوط به حماسه‌های بومی استان‌های مختلف کشور هستند.
مجید عسگری، رئیس سومین جشنواره داستان حماسی نیز در این برنامه گفت: دبیرخانه هنر حماسی و اتفاقی که در چهارم خرداد رخ می‌دهد، چند سالی است که در حوزه هنری استان خراسان رضوی تشکیل شده و هدف اصلی ما این است که هویت ایرانی و اسلامی را در فضای عمومی هنر زنده کنیم. البته آسیب‌شناسی‌هایی داشته‌ایم و به این مسئله رسیده‌ایم که باید روحیه امید و ساحت حماسه بیشتر دیده شود. در حال حاضر در عرصه تولید آثار هنری در قالب‌های سنتی و سینمایی اتفاقات خوبی رخ داده است.
عسگری گفت: در چهارم خرداد‌ماه امسال آیین سالانه هنر حماسی را همانند سال گذشته در کنار آرامگاه فردوسی برگزار خواهیم کرد که همراه با اختتامیه، دوره چهارم نیز آغاز خواهد شد. هدف اصلی از این امر زنده نگه داشتن این جایزه است. در کنار اختتامیه از کتاب نظریه ادبیات شیعی با رویکرد حماسی از فرزاد قائمی و اثر سبزوارنامه که پرده نقالی با محوریت آثار مرحوم حمید سبزواری است، رونمایی خواهد شد و از کتاب‌های برگزیده دور دوم که به چاپ رسیده است، رونمایی می‌کنیم.
وی افزود: در سومین دوره به اهدافی که در نظر نداشته‌ایم، رسیده‌ایم. امسال نیز بیش از ۷۰۰ اثر از تمام استان‌های کشور به دبیرخانه رسیده که رشد چشمگیری در تعداد آثار رسیده به دبیرخانه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار