کد خبر: 1158152
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۵
بیش از یک دهه است که برخی نمایندگان به دنبال کشیدن جاده در جنگل هیرکانی هستند، اما یک‌بار دیگر رئیس سازمان محیط‌زیست به صراحت مخالفت خود را برای انجام این کار اعلام کرد.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه این سازمان مخالف جاده‌کشی در جنگل ابر است، گفت: توانمندسازی جوامع محلی در راستای حفظ طبیعت از برنامه‌های سازمان محیط زیست است.
علی سلاجقه در خصوص شرایط جنگل ابر شاهرود و شائبه جاده‌کشی در آن توضیح داد: سال ۸۹ که برخی نمایندگان به دنبال ادامه جاده بودند به صراحت مخالفت خود را اعلام کردیم و اجازه جاده‌کشی در این جنگل هیرکانی داده نشد، بنابراین معتقد هستیم طبیعت‌گردی باید مبتنی بر شرایط حاکم بر منطقه باشد و چیزی به آن افزون نکنیم.
وی با بیان اینکه در حوزه مدیریت بهتر این مجموعه، از بُعد فرهنگی باید ورود کرد، ابراز داشت: در این خصوص می‌توان شرایطی را در جنگل ابر ایجاد کرد که آموزش نیرو‌های موجود در موضوع حفاظت از جنبه‌های مختلف در اولویت قرار گیرد.
مدیریت بهتر جنگل ابر
معاون رئیس‌جمهور ضمن بیان اینکه کیسه پلاستیکی که ورودی جنگل ابر به مسافران و گردشگران داده می‌شود می‌تواند خود مخرب محیط‌زیست باشد، افزود: بهتر است افرادی که در نگه‌داشت مجموعه جنگل دخیل هستند از کیسه‌های خاصی برای زباله استفاده کنند و این نایلون‌ها حذف شود.
سلاجقه با بیان اینکه در کار مدیریت حفاظت جنگل ابر باید جوامع بومی ورود کنند، ابراز داشت: باید از افراد منطقه برای اشتغال‌زایی بهره گرفته شود. وی با اشاره به اینکه می‌توان آموزش‌هایی در قالب توانمند‌سازی به روستای ابر ارائه کرد که پخت غذای خاصی یک نمونه از آن محسوب می‌شود، تصریح کرد: با توانمند‌سازی، مردم احساس می‌کنند غذا‌ها خریدار دارند، بنابراین در ادامه کار با برند‌سازی در روستا ماندگار می‌شوند.
حساسیت مردم بر معدن‌کاوی در شاهوار
رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه طرح جامع روستای ابر باید مجدد بازنگری و اهداف اصلی مجموعه برآورده شود، افزود: تمام تلاش بر این منوال باید پیش رود که مردم خودشان حافظ طبیعت شوند، مجموعه میراث باید کمک کنند و آموزش‌ها مستمر باشند.
سلاجقه با اشاره به اینکه از بُعد ناظر و حاکم بر تخریب‌های صورت گرفته بر شاهوار حساسیت مردم این خطه را نسبت به معدن‌کاوی درک می‌کنیم، ابراز داشت: در سفر رئیس‌جمهور به خراسان شمالی بازدید از شرکت آلومینا جاجرم انجام گرفت و خوشبختانه آن‌ها نیز توجیه شدند.
وی با یادآوری اینکه پیشینیان ما با طبیعت رفتار مناسب داشته‌اند و هارمونی طبیعت را حفظ کرده و همزاد با طبیعت بوده‌اند، اما در عین حال توسعه خود را نیز انجام می‌داده‌اند، تصریح کرد: ما متأسفانه در تلاش برای خسران و آسیب به طبیعت هستیم و برای جبران باید کوشید تا هیچ چیزی به طبیعت اضافه نکنیم.
سال‌هاست که گروهی در صدد ایجاد ارتباط بین علی آباد در استان گلستان با شاهرود در استان سمنان هستند. اما احداث جاده بین این دو شهر نباید موجب زیان رسیدن به طبیعت و ازبین رفتن جنگل‌ها بشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار