کد خبر: 1158008
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
دادستان کل کشور:
هشدار دادستان کل کشور برای تعقیب قضایی فوری شایعه‌سازان و شایعه‌پراکنان، در همه جای دنیا یک رویه قدیمی و یک اصل خدشه‌ناپذیر حقوق شهروندی و امنیت ملی است و اگر در ایران تاکنون دراین‌باره آسان‌گیری بوده است، نباید اکنون که دادستان به قضات برای انجام وظیفه قانونی‌شان در تأمین امنیت، توصیه می‌کند، آن را یک امر فوق العاده دانست.

هشدار دادستان کل کشور برای تعقیب قضایی فوری شایعه‌سازان و شایعه‌پراکنان، در همه جای دنیا یک رویه قدیمی و یک اصل خدشه‌ناپذیر حقوق شهروندی و امنیت ملی است و اگر در ایران تاکنون دراین‌باره آسان‌گیری بوده است، نباید اکنون که دادستان به قضات برای انجام وظیفه قانونی‌شان در تأمین امنیت، توصیه می‌کند، آن را یک امر فوق العاده دانست. در آشوب پاییزی مشخص شد که برخی شهره‌ها و افراد حقیقی به دلایلی آنچه را که به درستی یا نادرستی آن وقوف نداشتند، منتشر می‌کردند. در موارد دیگر حتی اخبار و اطلاعاتی را که کاملاً بر نادرستی آن واقف بودند، انتشار می‌دادند. در آن زمان دلایل زیادی برای این کار خود داشتند. برخی گمان می‌کردند باید اثری در خدشه به نظام حاکم برای روز مبادا از خود باقی بگذارند! برخی برای انتشار دروغ و شایعه، از سیا و موساد، بودجه رسمی تنظیم‌شده دریافت می‌کردند، چنان‌که بعداً که آشوب فروکش کرد، در میان خودشان به افشاگری این دریافتی‌ها رو آوردند. برخی در رودربایستی دیگران قرار می‌گرفتند و برخی برای حفظ دنبال‌کنندگانی که این اخبار و شایعات را می‌پسندیدند، شایعه‌پراکن شدند! صفحات مجازی برخی از این افراد لبریز از این شایعات متناقض و وارونه و هرگز اثبات‌نشده شد و هیچ مجازات و حتی سرزنشی از طرف دستگاه‌های مسئول دریافت نکردند. آیا وقت آن نرسیده که آدم‌های حقیقی برای خود این ارزش را قائل باشند که مانند یک ربات دروغگو و غیرپاسخگو نباشند، بلکه یک موجود با حیثیت و پاسخگو باشند که در موقع مطالبه قضایی، شجاعانه اسناد ادعاهای‌شان را در دست بگیرند و ارائه دهند؟! آیا شهره‌ها و شایعه‌سازان مجازی این‌قدر برای خود ارزش قائل هستند که اگر چیزی را ادعا کردند و خلاف آن ثابت شد، خودشان خود را به دادگاه معرفی کنند یا فضای مجازی فرصتی برای اثبات بی‌هویتی است؟!
دادستان وظیفه دارد اگر امروز مسئله‌ای در فضای مجازی پیچید و منتشر شد بلافاصله آن موضوع را پیگیری کرده و به دنبال مستندات آن باشد و اگر فردی بدون مبنا و سند حرفی را زد و جامعه را ملتهب و امنیت روانی را مخدوش کرد، نباید از آن گذشت کرد و البته اگر مستندات ادعا موجود بود باید در جهت رفع نقص پیش رویم.
‌حجت‌الاسلام منتظری در بیست و سومین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت که در مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه مسائل روز جامعه ایجاب می‌کرد که سه کارگروه تخصصی در همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت تشکیل شوند، گفت: کارگروه اول، کارگروه امنیت و جنگ ترکیبی بود. کارگروه دوم به موضوع حقوق عامه و حمایت از تولید پرداخت و کارگروه سوم بر مسئله تحول و تعالی در دادسرا‌ها تمرکز کرد. دادستان‌ها و قضات سراسر کشور در سال گذشته توانستند با اقدامات خوب خود دشمن را در رسیدن به اهدافشان ناامید کنند.
منتظری اضافه کرد: این کار همکاران ما یک مکمل بسیار بسیار ارزشمند داشت و آن هم عفو و بخشودگی گسترده مقام معظم رهبری بود که اثر بخشی بسیار بالایی داشت و در خانه‌ها و خانواده‌ها و در بین مردم و افکار عمومی یک حال و شرایط خوب را ایجاد کرد.
منتظری عنوان کرد: موضوع دیگر که ما در کارگروه‌ها به آن پرداختیم بحث امنیت و جنگ ترکیبی بود. مقوله امنیت امری حیاتی برای کشور است و برای مقابله با دشمن باید به این موضوع بیش از گذشته پرداخته و آن را مورد توجه قرار دهیم. وی ادامه داد: در مقوله تأمین امنیت، موضوع این است که ما باید به همه مسائل روز که جامعه به آن مبتلا است اشراف داشته و ارتباط خود را با دستگاه‌ها و نهاد‌هایی که وظیفه رصد مسائل را دارند بیشتر کنیم و لذا دادستان‌های ما باید خود را در خصوص تمام مسائل امنیتی به روز نگه دارند.
دادستان کل کشور در ادامه به موضوع فضای مجازی و تأمین امنیت روانی مردم هم اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند تأمین امنیت روانی مردم یکی از مصادیق حقوق عامه است و اکنون بخش زیادی از امنیت روانی مردم در فضای مجازی شکل می‌گیرد و ما باید به درستی این فضا را مدیریت نماییم تا امنیت روانی مردم مخدوش نگردد. وی ادامه داد: ما در دستگاه قضایی اعلام کرده‌ایم با کسانی که در فضای مجازی امنیت مردم را هدف قرار می‌دهند برخورد خواهیم کرد. دادستان وظیفه دارد اگر امروز مسئله‌ای در فضای مجازی پیچید و منتشر شد بلافاصله آن موضوع را پیگیری کرده و به دنبال مستندات آن باشد و اگر فردی بدون مبنا و سند حرفی را زد و جامعه را ملتهب و امنیت روانی را مخدوش کرد نباید از آن گذشت کرد. باید با این مسائل برخورد شود و آن‌ها تحت تعقیب قرار بگیرند و البته اگر هم مستندات ادعایی خبر موجود بود باید در جهت رفع نقص براییم. وی خاطرنشان کرد:حتماً صیانت از آرامش روانی جامعه جزو وظایف ما می‌باشد و فراهم شدن بستر آرامش روانی مردم در این است که با مخلان آن بلافاصله و در کم‌ترین زمان برخورد شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
0
0
اقای دادستان اول چشم خودت رو باز کن واطراف خودت رو ببین تو تهران بعد به بقیه دادستانها دستور بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
0
باشه، دیگه خیال مون راحت شد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار