کد خبر: 1158004
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کابینه نتانیاهو در شرایطی هزاران صهیونیست افراطی را برای شرکت در راهپیمایی پرچم بسیج کرد که قصد داشت آن را به عنوان پاسخی به مقاومت غزه جلوه دهد. با این حال، موج سنگین هتاکی و نژادپرستی حاضران در راهپیمایی، واکنش کشور‌های منطقه و حتی محکومیت امریکا را برانگیخت. رئیس دفتر سیاسی حماس با هشدار صریح به صهیونیست‌ها گفته که مبارزه با اشغالگران ادامه دارد و حساب فلسطینیان فقط با آزادی اراضی اشغالی و حق بازگشت ساکنان اصلی تسویه خواهد شد.

 

تجمع موسوم به راهپیمایی پرچم هر سال به عنوان یکی از جنجالی‌ترین اقدامات صهیونیست‌ها خبرساز می‌شود. این راهپیمایی، بعدازظهر پنج شنبه در شرایطی برگزار شد که کابینه جدید بنیامین نتانیاهو که به اقدامات تنش‌آفرین شهرت دارد، طی روز‌های قبل از آن برای این راهپیمایی به شدت تبلیغ کرده بود. هزاران صهیونیست ۲۸ آیار در تقویم عبری مصادف با سالگرد اشغال بیت‌المقدس شرقی در سال۱۹۷۶، برای اینکه به صحن‌های مسجدالاقصی برسند، به منطقه باب‌العامود، یکی از مشهور‌ترین در‌های منطقه قدیمی شهر قدس حمله کردند. شهرک‌نشینان در حالی که می‌رقصیدند و ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم در بین آن‌ها دیده می‌شد، شعار‌های نژادپرستانه سر دادند. برخی از آن‌ها نیز در تجمعات چند نفره، به مقدسات اسلام از جمله پیامبر مکرم اسلام توهین کردند. همزمان، نظامیان صهیونیست، تک‌تیراندازان خود را به بهانه تأمین امنیت بر دیوار‌های باب‌العامود مستقر کرده بودند و در‌های منتهی به باب‌العامود را بستند و مانع از ورود فلسطینیان به منطقه باب‌العامود شدند. با این حال، برخی شهروندان فلسطینی وارد راهپیمایی صهیونیست‌ها شده و پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند. صهیونیست‌ها در این درگیری با استفاده از پهپاد، بمب‌های گازی به سوی فلسطینی‌ها پرتاب کردند. شهرک‌نشینان همچنین به شماری از خبرنگاران که در حال تهیه گزارش از این راهپیمایی بودند، با سنگ و بطری‌های شیشه‌ای حمله کردند. در پی این حمله، شماری از خبرنگاران زخمی شدند. ویدئو‌هایی که از این راهپیمایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حاکی از این است که صهیونیست‌ها موسیقی‌های مربوط به یهودیان را در مسجدالاقصی پخش کردند. در این راهپیمایی تحریک‌آمیز همچنین شعار‌هایی نژادپرستانه علیه قومیت عربی نظیر «مرگ بر عرب‌ها» و «روستاهای‌تان بسوزد» سر داده شد. همچنین درگیری‌هایی میان یهودیان تندرو و چپ‌گرایان در منطقه شیخ جراح در قدس اشغالی رخ داد و پلیس این رژیم ۱۰ نفر را بازداشت کرده است. برخی منابع نیز به وجود بمب‌هایی در مسیر راهپیمایی اشاره و اعلام کردند که یک مبارز فلسطینی نیز در میان راهپیمایی‌کنندگان حضور دارد. این خبر موجی از رعب و وحشت را در میان صهیونیست‌ها به دنبال داشت. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از بازداشت یک جوان فلسطینی از اهالی رام الله خبر داد و مدعی شد که این جوان به دنبال انجام عملیات با سلاح «ام۱۶» بوده است. شهروندان فلسطینی در اعتراض به راهپیمایی پرچم صهیونیستی در مرز‌های شرقی نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی لاستیک آتش زدند. در شهر نابلس در کرانه باختری نیز مردم فلسطین با برافراشتن پرچم فلسطین به راهپیمایی پرچم صهیونیستی اعتراض کردند.
خط و نشان نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو با اشاره به این راهپیمایی گفت: «پیام ما به غزه و پشتیبانان آن در لبنان و ایران رسید.» این در حالی است که شبکه عبری کان گزارش داد، ارتش رژیم صهیونیستی از ترس شلیک راکت و موشک از شمال (جنوب لبنان) و غزه پس از راهپیمایی پرچم به حال آماده‌باش کامل درآمد. آموس هرئیل، تحلیلگر نظامی صهیونیست معتقد است که آماده‌باش این رژیم قبل و حین برگزاری راهپیمایی، با اظهارات آن‌ها مبنی بر پیروزی همخوانی ندارد و نشان می‌دهد که اسرائیل نه تنها از پیروزی اطمینان ندارد بلکه نگران پاسخ موشکی مقاومت غزه است. اظهارات اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس مؤید همین امر است. او درباره راهپیمایی اخیر گفت: «اینکه رژیم اشغالگر از شمال تا جنوبش در راستای حمایت از آنچه راهپیمایی پرچم نامیده می‌شود به حال آماده‌باش درآمده است، نمایانگر شکنندگی امنیتی این رژیم است.
ریاض، امان و واشنگتن محکوم کردند
وزارت خارجه عربستان دیروز در محکومیت این اقدام بیانیه‌ای صادر کرد. بنابر این بیانیه، عربستان یورش به مسجدالاقصی را از جانب یکی از اعضای دولت اسرائیل و اعضایی از کنست تحت حفاظت نیرو‌های امنیتی اسرائیل محکوم می‌کند و بر مخالفت قاطع خود با چنین نقض‌ها و اقدامات تحریک‌آمیزی تأکید کرد. ریاض همچنین بر ایستادگی خود در کنار مردم فلسطین و حمایت از تمامی تلاش‌ها جهت رسیدن به راه‌حل عادلانه و جامع برای مسئله فلسطین تأکید کرد. وزارت خارجه اردن هم در اقدامی مشابه، راهپیمایی صهیونیست‌ها را اقدامی تحریک آمیز توصیف کرد. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: «ما با شعار‌های نژادپرستانه به هر شکلی که باشد مخالف هستیم و شعار‌های کینه‌توزانه را مثل مرگ بر اعراب در راهپیمایی پرچم‌ها در قدس محکوم می‌کنیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار