کد خبر: 1157753
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
توافقنامه احداث خط آهن رشت – آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه طی مراسمی با حضور سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین به صورت ویدئو کنفرانس به امضا رسید.


هدف این توافقنامه تکمیل گذرگاه ریلی شمال – جنوب است که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، گذرگاه ریلی شمال – جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا است که احداث آن از دو دهه پیش در دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعال‌سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده‌ به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا به شمال اروپا متصل خواهد شد. براساس این توافقنامه فدراسیون روسیه 6/1 میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.
سید ابرهیم رئیسی در این مراسم گفت: «بدون تردید این توافق گام مهم راهبردی در جهت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است؛ همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف وجود دارد و این هم یکی از جلوه‌های همکاری است که امروز بین دو کشور رقم می‌خورد. کریدور شمال - جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود؛ این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا، جلوه‌ای از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری و اقتصادی بین همه این کشور‌ها خواهد بود و این همکاری‌ها بیش از گذشته برقرار خواهد شد. مذاکرات اولیه این توافق مربوط به دو دهه قبل است که به دلایلی به تعویق افتاد و باید در زمان خود انجام می‌گرفت اما امروز با اراده‌ای که بین مسئولان عالی دو کشور وجود دارد، این کار بزرگ بین دو کشور در حال شکل‌گیری است و حتماً کمک بسزایی به تجارت و اقتصاد و ترانزیت در منطقه می‌کند. کشور دوست ما فدراسیون روسیه و کشورهای در مسیر همه می‌دانند که مسیر ایران ارزان‌ترین، باصرفه‌‌ترین و نزدیک‌‌ترین مسیر برای کارهای تجاری، اقتصادی و ترانزیتی است؛ برهیچ کس پوشیده نیست که امروز جایگاه و موقعیت ایران در منطقه به نحوی است که می‌تواند ظرفیت‌های بسیاری که در شرق آسیا وجود دارد را به اروپا متصل کند و امروز با این توافق نامه، مسیر شمال - جنوب مورد توجه قرار گرفته است. با جدیتی که همکاران من در ایران خواهند داشت، سریعاً این کار آغاز می‌شود و منافع آن برای کشورهای منطقه و احیای ظرفیت‌های اقتصادی و ترانزیتی بین دو کشور و کشورهای منطقه خواهد بود. رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت احیای ظرفیت‌های اقتصادی و ترانزیتی منطقه: امیدواریم این گام در جهت احیای روابط بین دو کشور و کشورهای منطقه تأثیر بسزایی داشته و در جهت احیای ظرفیت‌های اقتصادی بسیاری که وجود دارد، موثر باشد.»
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز با تشکر از رهبر انقلاب گفت: « مسیر خط آهن رشت - آستارا به ما فرصتی می‌دهد که مسیرهای جهانی حمل و نقل را متحول و متنوع کنیم و سبب سیاست رقابتی برای تقویت ظرفیت‌ بخش ترانزیت می‌شود. این کریدور حمل و نقل سهم‌ ملموسی در تأمین امنیت غذایی در ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. امیدواریم با راه‌اندازی این مسیر بتوان مواد غذایی و سایر محصولات دیگر را بین کشورهای حوزه خزر و حاشیه خلیج فارس مبادله کرد. این کریدور فقط آغاز کار برای افزایش ظرفیت مسیر شمال - جنوب است، مسیرهای دیگری نیز وجود دارد که بعداً توسعه پیدا خواهد کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار