کد خبر: 1155675
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰
اخیراً بانک مرکزی دستورالعمل پرداخت وام ازدواج در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را ابلاغ کرد، پس اگر شما هم متقاضی وام ازدواج هستید و می‌خواهید از چند و، چون آن سر در بیاورید، توصیه می‌کنم حتماً این مطلب را بخوانید.
مهدی نیک‌ضمیر

شرط اول دریافت این وام تاریخ عقد است. این تسهیلات به هر یک از زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از ۱/۱/۱۳۹۸ است تعلق می‌گیرد، دوره بازپرداخت آن ۱۰ساله و نرخ کارمزد آن ۴ درصد است.
مطابق قانون بودجه امسال مبلغ وام ازدواج که به پرداخت آن در ماده۶۸ قانون جوانی جمعیت نیز تأکید شده، در سال جاری برای دختران زیر ۲۳سال و پسران زیر ۲۵سال ۲۲۰میلیون تومان و برای سایرین ۱۸۰‌میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
خبر خوش برای ایثارگران اینکه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ایثارگران دو برابر تسهیلات ازدواج برای افراد عادی است.
افراد ایثارگر مشمول، صرفاً شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد است.
متقاضیان وام ازدواج ایثارگری در صورتی مشمول دریافت وام ازدواج می‌شوند که همانند سایر متقاضیان ازدواج، قبلاً از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشند و در این صورت تسهیلات ازدواج برای ایثارگران به میزان دو برابر تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای افراد عادی پرداخت می‌شود، بنابراین به هر یک از زوجین که مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ ۳۶۰‌میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد و متقاضیان مشمول این ماده که سن ازدواج آن‌ها در زوج‌ها زیر ۲۵سال و در زوجه‌ها زیر ۲۳سال باشد، مبلغ ۴۴۰‌میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.
جور کردن مدارک مورد نیاز برای دریافت این وام هم چندان سخت نیست. دارا بودن کارت ملی (موقت یا دائم) و کدپستی محل سکونت متقاضی تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران از جمله شروط دریافت وام ازدواج است و تمامی شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنـها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده است نیز قادر به ثبت‌نام برای دریافت این وام هستند و گواهی ازدواج آن‌ها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور است، به عنوان سند ازدواج تلقی می‌شود.
اگر برای شما هم سؤال است که این وام فقط برای ازدواج اول تعلق می‌گیرد یا به افرادی که برای دفعات دوم یا سوم عروس یا داماد می‌شوند هم تعلق می‌گیرد یا خیر باید بگوییم، بر اساس دستورالعمل اجرایی ابلاغ‌شده از سوی بانک مرکزی، از آنجا که امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی وجود دارد، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد (به رغم ازدواج دوم یا بیشتر) می‌تواند از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره‌مند شود.
در نهایت، اما می‌رسیم به خوان پرچالش و سنگ بزرگ ضامن وام ازدواج! اما آنطور که این بخشنامه توضیح داده انگار این بخش هم مانند گذشته خیلی سختگیرانه نیست. بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی بانک‌ها موظفند پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات مزبور و در صورت عدم‌تکافوی اعتبار آن‌ها به منظور تأمین رکن ضامن، با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.
متقاضیان وام ازدواج ابتدا باید از طریق سایت
ve. cbi. ir ثبت‌نـام و فرم مربوط را تکمیل کنند که در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل ثبت‌نام، یک کد رهگیری ۱۰رقمی که کاملاً محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است به شخص ثبت‌نام‌کننده داده می‌شود.
متقاضیان باید جهت اطلاع از وضعیت ثبت‌نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوط جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به سایت ve. cbi. ir مراجعه کنند و در صورتی که شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، طی مدت زمانی که از طرف سایت اعلام می‌شود، به شعبه مربوط مراجعه و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام کنند، بنابراین در صورت عدم‌مــــراجعه در زمـان تعیین‌شده، ثبت‌نـام آن‌ها کان لم یکن تلقی می‌شود به این معنی که دریافت وام ازدواج منتفی خواهد شد!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار