کد خبر: 1155513
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
عباس حاجی نجاری

برنامه‌ریزی برای تداوم حضور هنجارشکنان و حجاب ستیزان در شهر‌های مختلف یکی از پدیده‌های مهمی است که این روز‌ها در راستای شکل‌دهی به یک نافرمانی مدنی در امر حجاب و در چارچوب راهبرد بیگانگان در حال گسترش است. نکته‌ای که واکنش سریع رئیس دستگاه قضا را در هفته گذشته در پی داشت و ایشان صراحتاً اعلام کرد که پشت قضیه برخی اتفاقات عفاف و حجاب این روز‌ها دشمن ایستاده است. دستگاه‌های امنیتی شبکه‌های پشت پرده ناهنجاری رعایت نکردن حجاب را شناسایی و معرفی کنند، دادستان ما آن‌ها را به اشد مجازات خواهد رساند. پیش‌ازاین خبری رسیده بود که در پی حرکت ۹ دختر نوجوان کشف حجاب کرده و بد‌ترین پوشش با تیپ پسرانه از تهران به‌وسیله قطار به سمت قم، موضوع در دستور کار شبکه امنیت قرار گرفت و ضمن هماهنگی با پلیس امنیت عمومی و کسب دستور مقام قضایی و با حضور به‌موقع پلیس و تیم‌های ویژه ضابطین بسیج هر ۹ نفر به‌محض پیاده شدن از قطار بازداشت شدند. اخیراً مراجع انتظامی و امنیتی چندین فرد را دستگیر کرده‌اند که به گفته خودشان صرفاً مأموریت داشته‌اند با دریافت دستمزد، با نوع پوشش به‌خصوص که با هنجار‌های ایرانی همخوانی ندارد در خیابان‌ها تردد کنند؛ و بعضاً ساعتی پنج دلار دستمزد برای قبح زدایی و برهنگی در خیابان‌های تهران دریافت کرده بودند.
آنچه بیشتر در جریان این حجاب ستیزی باید موردتوجه قرار گیرد، نقش شبکه‌های معاند و جریان سازان داخلی و بیرونی برای اقداماتی نظیر کشف حجاب برای ارائه تصویری افسارگسیخته از این حوزه در داخل کشور است و هدف آن نیز تلاش برای عادی انگاری و عرفی‌سازی کشف حجاب در جامعه از طریق اجیر کردن افرادی است که با پوشش‌های تابو شکنانه در خیابان‌های شهر‌های کشور و به‌ویژه شهر‌های مذهبی تردد کنند تا به‌زعم خود در عین هنجارشکنی و عادی‌سازی بی‌حجابی، ضمن تصویرسازی برای رسانه‌های معاند، جامعه هدف یعنی دختران و بانوان را با خود همراه کرده و متدینین را نیز نسبت به این پدیده منفعل کنند و این‌گونه القا کنند که این امر در کشور فراگیر و باید واقعیت را در این زمینه بپذیرند.
در این زمینه چند نکته قابل‌ذکر است:
۱-وضعیت کنونی حجاب در جامعه را می‌توان معلول سه علت دانست؛ الف: عدم اقدام مسئولان به وظیفه خود در این عرصه ب: عدم رعایت قوانین و اصول و مبانی اسلام و عمل به وظیفه شرعی (امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر) توسط مردم ج: و درنهایت تبلیغات سوء دشمنان در ایجاد وضعیت فعلی است؛ و این در حالی است که میل به خودنمایی، تبرج، زینت، تزیین، تجمل، خودآرایی، تمایل به جلب نظر دیگران و به‌ویژه در دوران نوجوانی و جوانی، لجاجت و مقاومت منفی از عوامل گسترش بدحجابی و بی‌حجابی است.
۲-آنچه وضعیت ارزش‌های فرهنگی را دچار چالش می‌کند، مشکلاتی است که در بنیاد‌های اجتماعی، اقتصادی کشور پدیدار گشته است و کارآمدی سازوکار‌های اداره جامعه را کاهش داده است. مشکلات اقتصادی، فاصله گرفتن از عدالت، افزایش نرخ تورم، فساد‌های اقتصادی و... اثر خود را بر زندگی روزمره مردم می‌گذارد و مردم آثار آن را در زندگی خود مشاهده می‌کنند. مشکلات کشور در این عرصه‌ها خواه‌ناخواه بر نظام ارزشی-هنجاری جامعه اثر می‌گذارد و آن‌ها را نیز متزلزل می‌سازد.
۳- در تحلیل این پدیده باید بین حجاب و عفاف تفکیک قائل شد. حجاب یک مسئله ظاهری است و عفاف باطنی، و از رعایت صرف حجاب، نمی‌توان به عفاف رسید. برداشت‌های متفاوتی از عفاف و حجاب در جامعه وجود دارد، بررسی‌های میدانی نیز در مورد چرایی تمایل به بی‌حجابی صورت نگرفته، مشخص نیست که چند درصد آن ناشی از عدم اطلاع از ارزش‌های دینی است، چند درصد ناشی از مخالفت سیاسی است، چند درصد ناشی از فنّاوری نوین است و چند درصد ناشی از مسائل فرهنگی است. تا اطلاع دقیقی نسبت به این علل و زمینه‌ها جمع‌آوری نشود، برنامه‌ریزی دشوار است.
۴- مسئله حجاب یک مسئله چندوجهی فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است و نمی‌شود صرفاً با اقدامات سلبی آن را حل کرد. حجاب را باید به‌مثابه مسئله‌ای اجتماعی با کارکرد‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی، هویتی، اعتقادی، سیاسی و حتی اقتصادی در نظر گرفت و سازوکار‌های نمادین پشتیبان آن، بایستی با زبان، لحن وبیانی باورپذیر به‌ویژه برای نسل‌های نو ترویج شود و امکان گفت‌وگوی درباره آن، برای همه اقشار جامعه فراهم آید.
۵-در بعد ارشادی تبلیغ عفاف و حجاب، بهره‌گیری از همکاری مردم، هیئت‌های مذهبی و سمن‌ها با آموزش صحیح برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در موفقیت اقدامات مردمی اجرای این قانون نقش اساسی دارد، مضافاً بر اینکه از شکل‌گیری دوقطبی‌های اجتماعی که دشمنان در پی آن هستند جلوگیری می‌کند.
۶-مقابله با شبکه‌های سازمان‌یافته فساد و فحشا نیاز به همکاری مراکز امنیتی و اطلاعاتی دارد، پیگیری و دستگیری سرشاخه‌های این شبکه‌ها، زمینه اقدامات سامان‌یافته را فراهم می‌کند.
۷- روند‌ها در روز‌های اخیر درزمینه مواجهه با پدیده بی‌حجابی، نشانگر جواب دهی تلاش مسئولان امر در چارچوب رعایت حداقل‌ها برای مدیریت فضای حجاب در جامعه است و می‌توان به اثربخشی آن امیدوار بود و این در حالی است که اقدامات ایجابی در حوزه مسائل فرهنگی و حل مشکلات معیشتی مردم نیاز به عزم و اراده جدی مسئولان امر دارد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
0
1
پیگری هایی که درمقابله بابی حجابی صورت گرفته درمعابرعمومی وخودروشخصاکاهش شدیدبی حجابی راشاهدبودم وباتلاش مجریان شریف قانون انشاالله موضوع بی حجاب وا وپوشاکی که درفروشگاه لباس توزیع میشودنیزنظارت شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار