کد خبر: 1154996
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
حمله پهپادی به کاخ کرملین که روسـیه آن را تلاش تروریستی اوکراین برای ترور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تعبیر کرده، نافرجام ماند. این حمله در نخستین ساعات بامداد دیروز اتفاق افتاد و مسکو خبر آن را با حدود ۱۲ ساعت فاصله، حوالی ظهر دیروز اعلام و تأکید کرد حق انتقام را در «مکان و زمان مقتضی» برای خود محفوظ می‌داند.
علی قنادی


دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری روسیه چهار شنبه ظهر اعلام کرد که یک جفت پهپاد اوکراینی، شباهنگام به محل اقامت ولادیمیر پوتین در کرملین حمله کرده است. کرملین این حادثه را «اقدامی تروریستی» خوانده و گفته که ولادیمیر پوتین در این حمله پهپادی آسیبی ندیده است. ریانووستی گزارش کرده که پوتین هنگام حمله در محل اقامت خود در نوواوگاریوو در خارج از مسکو مشغول به کار بوده است. بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، در بیانیه کرملین در مورد حمله سحرگاه چهار شنبه آمده است: «شب گذشته رژیم کی‌یف تلاش کرد با هواپیما‌های بدون سرنشین به اقامتگاه رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه در کرملین حمله کند.»‌مسکو این حمله را «یک اقدام تروریستی برنامه‌ریزی شده و سوءقصد به جان رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، دانسته که در آستانه روز پیروزی (رژه ۹ مه) که در آن حضور مهمانان خارجی نیز برنامه ریزی شده است، انجام شد.»
در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، اصابت یک پهپاد به گنبدی بالای کاخ کرملین دیده می‌شود. با توجه به اینکه «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از رهگیری و نابودی دو هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی پیش از رسیدن به کرملین صحبت کرده، می‌توان حدس زد که مجموع پهپاد‌ها سه فروند بوده که دو فروند قبل از اصابت، رهگیری و منهدم شده و یک فروند به گنبدی بالای کاخ، محل نصب پرچم روسیه اصابت کرده است. ویدئوی منتشر شده نشان می‌دهد که این پهپاد، به‌رغم اصابت، خسارت قابل‌ملاحظه‌ای به کرملین وارد نکرده است. کرملین در بیانیه خود گفته است: «از سقوط قطعات [پهپاد]و پراکنده شدن آن‌ها در قلمرو کرملین، به کسی آسیب نرسیده و خسارت مادی وارد نشده است.» به گفته کرملین، این پهپاد‌ها را ارتش و سرویس‌های ویژه روسیه سرنگون کرده‌اند. با وجود اینکه روسیه، اوکراین را متهم این حمله می‌داند، ولی دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفته که کی‌یف «هیچ ارتباطی با حملات پهپادی به کرملین» ندارد. میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «اوکراین به کرملین حمله نمی‌کند، زیرا این کار هیچ مشکل نظامی را حل نمی‌کند.» آنتون گراشچنکو، مشاور وزیر امور داخلی اوکراین، این عملیات را به مخالفان داخلی مسکو نسبت داده و به الجزیره گفته که احتمالاً پارتیزان‌های روسی پشت این حمله ادعایی بوده‌اند. او در توئیتر نوشته است: «اطلاعات نشان می‌دهد که پهپاد [حمله کرده به کرملین]را پارتیزان‌های روسی از منطقه مسکو به فضا پرتاب کرده‌اند.» آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا هم گفت که نمی‌تواند اتهام روسیه درباره اوکراین برای ترور پوتین را تأیید کند. او گفت که هر خبری را که از کرملین برسد با دیده تردید خواهد نگریست. بلینکن که در پاسخ به خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سؤال که اگر اوکراین تصمیم به حمله به خاک روسیه بگیرد، آیا امریکا از آن انتقاد خواهد کرد، گفت این‌ها تصمیماتی است که اوکراین باید در مورد نحوه دفاع از خود اتخاذ کند.
توانایی نفوذ به عمق روسیه؟
سخنگوی کرملین بعد از حمله پهپادی گفت که شهردار مسکو از روز چهار شنبه استفاده از هرگونه پهپاد و کوادکوپتر را ممنوع اعلام کرده، ولی برنامه‌های پوتین در اثر این حمله تغییری نکرده و رژه ۹ مه نیز طبق برنامه انجام خواهد شد. روس‌ها ۹ مه را روز پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی می‌خوانند که یادبود آن سالانه برگزار می‌شود. برخی ناظران همزمانی این حمله پهپادی با ۹ مه را معنادار می‌دانند، به خصوص که اوکراین خود را برای یک عملیات علیه روس‌ها نیز آماده می‌کند. از این جهت، به نظر می‌رسد حمله پهپادی به کرملین، نوعی هشدار از سوی کی‌یف درباره توانایی برای نفوذ به عمق خاک روسیه و ضربه‌پذیری مسکو باشد، به خصوص که در روز‌های اخیر نیز مجموعه‌ای از حملات خرابکارانه در روسیه انجام شده است. دیروز همزمان با انتشار خبر حمله پهپادی به کرملین، شمار زیادی از آتش‌نشان‌های روس با آتش‌سوزی بزرگی مقابله کردند که مقامات روسیه علت آن را سقوط یک پهپاد اوکراینی در یک پایانه نفتی در سمت روسی پل بری کریمه اعلام کرده‌اند. یک انفجار دیگر هم باعث شد یک قطار باری در منطقه بریانسک روسیه در مرز اوکراین از ریل خارج شود. سه شنبه شب همچنین ارتش اوکراین با پنج پهپاد به پایگاه نظامی ارتش روسیه در بریانسک حمله کرد. دو پهپاد سرنگون شد، دو فروند به پایگاه ضربه زدند و وضع یک پهپاد نامشخص است. در چنین فضایی، یک تحلیلگر نظامی معتقد است که حمله هواپیمای بدون سرنشین ادعا شده به کرملین در یک شب ممکن است از نظر نظامی مهم نباشد، اما به طور نمادین «بزرگ» است. شان‌بل، بازنشسته نیروی هوایی به اسکای‌نیوز گفته که حمله ادعایی «نقص بزرگ» دفاعی کرملین را نشان داد و «واقعیت خشن جنگ» را به آستانه مردم روسیه کشید، در حالی که آن‌ها آماده می‌شوند روز سه‌شنبه (۹ مه) را جشن بگیرند. بل می‌گوید: «از این نظر نمادین، این کاملاً بزرگ است.» بل می‌گوید که این حمله «برای پوتین، که می‌دانیم کمی هم نگران امنیت خود است، به وضوح نشان داد که اوکراین می‌تواند دستش را دراز کند و او را لمس کند، حتی زمانی که در قلعه کرملین است.»
مسکو زلنسکی را هدف می‌گیرد؟!
اینکه مسکو این عملیات را چطور پاسخ خواهد داد نیز حائز اهمیت است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفته که روسیه این اقدام را یک حمله تروریستی از جانب اوکراین دانسته و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که هر طور صلاح می‌داند، اقدامات تلافی‌جویانه انجام دهد. میخائیل شرمت، قانونگذار که نماینده کریمه در مسکو است، به رسانه دولتی روسیه گفته که کرملین باید دستور حمله موشکی به اقامتگاه زلنسکی در کی‌یف را بدهد. همچنین پاول فلگنهاور، تحلیلگر دفاعی روس که به عنوان یک افسر ارشد تحقیقاتی در آکادمی علوم شوروی خدمت کرده در گفتگو با الجزیره پیش‌بینی کرده که نیرو‌های روسی در اوکراین «ممکن است در تلافی به دفاتر ریاست جمهوری در مرکز کی‌یف حمله کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار