کد خبر: 1153600
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
ساده و بی‌ریا بود و برای گره‌گشایی از کار مردم تا پای جان ایستاد این ویژگی، «آیت الله عباسعلی سلیمانی» را بین قشرهای مختلف ماندگار کرده است.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، ساده و بی ریا بود، روی گشاده داشت و برای گره گشایی از کار مردم تا پای جان ایستاد. این ویژگی عالمی است که با فراقش، قلب مازندران و ایران ایستاد و در شوک فرو رفت.

دوربین‌ها لحظات آخر عمر عالمی را ثبت کردند که در دقایق پایانی عمر شریف نیز با مکالمه تلفنی با یکی از مدیران مشغول گره گشایی از کار یک مؤمن بود و در همین حین، مورد سوءقصد قرار می‌گیرد و جان به جان آفرین تسلیم کرد.

یار مردم

سادگی و بی‌آلایشی از ویژگی‌های برجسته آیت الله عباسعلی سلیمانی است و بیشتر مردم او را «آقاجان» می‌خوانند و برایشان فقط یک عالم و روحانی و یا امام جمعه و عضو مجلس خبرگان نبود، بلکه انیس و یار مردم در دردها و رنج‌ها بوده است.

ساده مثل «آقاجان»/ روایتی از مکالمه پایانی آیت الله «سلیمانی»

سالیان سال که در سیستان و بلوچستان به عنوان امام جمعه و نماینده ولی فقیه خدمت می‌کرد، همواره منادی وحدت بین شیعه و سنی بود و اهالی منطقه برای ماندنش طومار جمع کردند و خاطرات زیادی از وی به یادگار دارند.

صبح روز حادثه هم آیت الله عباسعلی سلیمانی همانند یک شهروند عادی تنها و بدون محافظ برای انجام امور شخصی به بانک مراجعه می‌کند و ناجوانمردانه مورد سوءقصد قرار می‌گیرد و داغش برای همیشه تاریخ در قلب مازندران و ایران ثبت شده است.

آیت الله سلیمانی سرباز واقعی ولایت و اسلام بود

حجت الاسلام علی اکبر درخشنده معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی مازندران با تسلیت و تهنیت شهادت آیت الله عباسعلی سلیمانی می‌گوید: مرحوم آیت الله شهید عباسعلی سلیمانی، شخصیتی کم نظیر، مجاهد، مردمی، انقلابی و در یک جمله سرباز واقعی برای ولایت و اسلام بود و ایشان در انقلاب و بعد از انقلاب، سمت و جایگاه‌های مهمی داشتند و در طول این سال‌ها تمام دغدغه اش مردم و اسلام بود.

وی با اظهار اینکه ایشان در سال‌هایی که در استان مازندران، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مازندران و گیلان و گلستان بودند، بیشترین تلاش را برای بالا بردن سطح علمی و فرهنگی استان داشتند، افزود: همچنین با پیگیری‌های شبانه روزی مجوز تأسیس دانشگاه پزشکی در استان را گرفتند و مراکز دانشگاهی را توسعه دادند.

وی ادامه داد: آنچه در خاطر و ذهن مردم مازندران از آیت الله شهید عباسعلی سلیمانی وجود دارد همه خدمت خالصانه و محبت و مردمی بودن و ساده زیستی و حریت این سرباز امام زمان (عج) است و چقدر خوب خداوند متعال بهای این خلوص و مجاهدت را به ایشان داد و پرونده بندگی ایشان با شهادت و ایثار جان خویش در راه پروردگار عالم، ختم شد.

ماجرای آخرین مکالمه آیت الله سلیمانی

آیت الله عباسعلی سلیمانی مردی از جنس مردم بود و هر بار که ایشان به منطقه سفر می‌کرد شمار زیادی از گوشه و کنار استان و یا کشور برای رفع مشکلات به خانه ایشان مراجعه می‌کردند و او با چهره‌ای گشاده کارهای آنان را رسیدگی می‌کرد. حجت الاسلام پور رمضان یکی از نزدیکان آیت‌الله سلیمانی می‌گوید: آنچه که ایشان را خاص و برجسته کرده است تواضع و گشاده رویی است و همیشه برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کرد.

ساده مثل «آقاجان»/ روایتی از مکالمه پایانی آیت الله «سلیمانی»

وی در ویژه برنامه رادیویی عالم ماندگار به مناسبت شهادت آیت الله سلیمانی افزود: هر بار که با آیت الله سلیمانی به منطقه می‌آمدند مردم زیادی از گوشه و کنار استان و کشور مراجعه کرده و مشکلاتشان را با وی طرح می‌کردند.

وی افزود: ساده زیستی آیت الله از دیگر ویژگی‌هایی است که وی را محبوب مردم کرده بود و همواره آرزوی شهادت داشت که در این راه جانش را فدا کرد و بررسی آخرین مکالمه آیت الله نیز نشان می‌دهد که مشغول صحبت با یکی از مدیران ملی برای رفع گره یک مؤمن بوده است.

دعاهای شب قدر مستجاب شد

به گفته وی آیت الله سلیمانی همواره آرزوی شهادت داشت و ضجه های وی در مراسم شب‌های قدر امسال به یادماندنی است و گویی برات شهادت را از مولای متقیان گرفته بود و به آرزویش رسید.

مازندران همچنان در شوک و سوگ از دست دادن عالمی پارسا و ربانی است و دیشب در مصلی و آئین وداع قشرهای زیادی حضور یافته بودند و امروز نیز مردم مازندران خورد را برای بدرقه باشکوه یک مجاهد دینی آماده می‌کنند.

اظهارات ضارب آیت الله سلیمانی

مازندران مهد علما و مفاخر بیشماری است که سمبل و نماد علمای شیعی جهان اسلام به شمار می‌روند و یکی از این علما در اقدامی ناجوانمردانه و سء قصد مسلحانه به شهادت نائل آمد. ضارب آیت الله سلیمانی نیز در اعترافاتش گفت: من مقتول را نمی‌شناختم، اما قبلاً شنیده بودم که معاون بانک برادری روحانی دارد، برای همین وقتی با معاون بانک درگیر شده بودم و مقتول وارد بانک شد، تصور کردم که وی همان برادر روحانی معاون بانک است.

وی افزود: از طرفی آنقدر عصبانی بودم که کنترلم را از دست دادم و به تصور خودم تصمیم گرفتم با قتل برادر معاون بانک از او انتقام بگیرم.

نگاهی به زندگینامه آیت الله سلیمانی

آیت الله عباسعلی سلیمانی در سال ۱۳۲۶ در خانواده‌ای مذهبی در سوادکوه مازندران متولد شده است. او در ۵ سالگی به مکتب رفت و در سن ۱۲ سالگی برای فراگیری علوم دینی راهی قم شد، او پس از مدتی به دلیل مشکلات معیشتی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه بهشهر رفت. او مقدمات را در محضر آیت الله کوهستانی فراگرفت و پس از آن برای تکمیل تحصیلات خود عازم مشهد شد.

در مشهد از محضر درس اساتیدی همچون حضرات آیات ادیب نیشابوری، صالحی بربری، حجت هاشمی، مدرس و مهمامی بهره برد و دروس سطح را نیز نزد بزرگانی همچون آیات عظام مهدوی دامغانی، نصراللهی، شیخ عباس واعظ طبسی، فایقی و سید محمدهادی میلانی فراگرفت، او درس تفسیر را نیز نزد آیت الله تهرانی آموخت.

ساده مثل «آقاجان»/ روایتی از مکالمه پایانی آیت الله «سلیمانی»

سلیمانی در سال ۱۳۴۷ به حوزه علمیه قم رفته و از محضر آیات عظام اعتمادی، مشکینی، محمدفاضل لنکرانی، جعفر سبحانی، وحید خراسانی، میرزا هاشم آملی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، ابوالقاسم خزعلی، محمد یزدی، محمدی گیلانی و عبدالله جوادی آملی بهره برد.

او در دوران تحصیل به تبلیغ و تحصیل نیز می‌پرداخت و در این دوران به شهرها و روستاهایی از کشور سفر کرد. ایشان به امور پژوهشی نیز پرداخته‌اند و از جمله فعالیت‌های ایشان در این زمینه می‌توان به تدوین کتاب‌الصوم که مهمترین اثر علمی ایشان است اشاره کرد.

از جمله مسئولیت‌های او می‌توان به امامت جمعه بابلسر، امامت جمعه سیستان و بلوچستان، مسئولیت نهاد رهبری در آموزش عالی مازندران و گلستان، تدریس در حوزه و دانشگاه، عضویت در هیأت امنای دانشگاه سیستان و بلوچستان، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، مسئولیت هیأت امنای دانشکده علوم قرآن زاهدان، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان، مازندران و گلستان و عضویت در هیأت امنای دریانوردی چابهار اشاره کرد.

وی پس از آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان کاشان با حکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان منصوب شدند.

عباسعلی سلیمانی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در کاشان است، از دیگر مسئولیت‌های او می‌توان به امامت جمعه سیستان و بلوچستان، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های ملی استان‌های مازندران و گلستان و امامت جمعه بابلسر اشاره کرد.

آئین تشییع پیکر مطهر آیت الله سلیمانی ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح جمعه از مقابل سپاه به سمت مصلی بابلسر آغاز می‌شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
0
0
شهادتت مبارک، شنیدم برای پیگیری کارتان خودتان به بانک رفتید و بدون محافظ بودید چقدر مظلوم ، زندگی شما الگوی رفتاری برای ما و شهادت شما الگوی عملی امر به معروف و نهی از منکر برای ماست.
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
0
0
خدا ایشان ا رحمت کند ، شهیدان دفاع مقدس و شهیدان مدافع حرم آل الله و شهیدانی که در حین مبارزه با دشمن بر اثر حادثه به شهادات می رسند ، معلوم است که از خطرات اگاهی دارند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر