کد خبر: 1150762
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
یک منبع دیپلماتیک در فرانسه با اشاره به اظهارات جنجالی رئیس جمهوری در مورد تایوان، گفت: پاریس کشورش متحد قابل اعتماد آمریکاست، اما نه یک «دنباله‌رو».

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، یک منبع دیپلماتیک در پی اظهارات اخیر امانوئل مکرون در مورد لزوم استقلال راهبردی اروپا از آمریکا، تاکید کرد: ما متحد قابل اعتماد، محکم و متعهد آمریکا هستیم، اما متحدی که برای خودش تصمیم می‌گیرد.

به گزارش روزنامه فرانسوی «لو فیگار»، این منبع افزود: ما به این دلیل مشخص که رئیس جمهوری فرانسه خواهان حاکمیت اروپایی است، دنباله‌روی آمریکا نیستیم.

رئیس جموری فرانسه در مصاحبه با نشریه پولیتیکو و دو رسانه فرانسوی دیگر که روز یکشنبه منتشر شد، بر لزوم حفظ استقلال اروپا از آمریکا تاکید و هشدار داد: که بدون «استقلال راهبردی»، اروپا در خطر حذف از تاریخ قرار می‌گیرد.

وی افزود: بدترین چیز این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید در این مساله (تایوان) دنباله‌رو بوده و خود را با ضرب‌آهنگ آمریکا یا واکنش شدید چین وفق دهیم.

بسیاری سفر اخیر رئیس جمهوری فرانسه به چین را با همراهی اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا، نشانه‌ای از فاصله گرفتن اروپا از آمریکا قلمداد می‌کنند. با اینحال مکرون بر لزوم مقاومت اروپا در افتادن به ورطه بلوک شرق و غرب در مسیر تحقق استقلال راهبردی خود گفت: استقلال راهبردی بدین معناست که با فرض داشتن دیدگاه‌های مشابهی با ایالات متحده، خواه در مورد اوکراین و خواه در رابطه با چین یا تحریم‌ها، یک راهبرد اروپایی داشته باشیم. ما نمی‌خواهیم وارد منطق بلوک به بلوک شویم. برعکس، ما باید خطرات مدل خاص خود را کاهش دهیم، نه اینکه به دیگران وابسته باشیم.

مکرون در این باره گفت: وقتی عناصر یک استقلال راهبردی واقعی اروپایی را به کار گرفتیم، با نوعی واکنش غیرارادی وحشت، شروع به پیروی از سیاست آمریکا کردیم. برعکس، نبرد‌هایی که امروز باید انجام شود، از یک سو شامل شتاب‌دهی به روند استقلال راهبردی ما و از سوی دیگر تضمین تامین مالی اقتصادهایمان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار