کد خبر: 1150728
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
دومین نمایشگاه خیابانی کتاب و قرآن کریم توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و انتشارات بیهقی در محل پل کوته سنگی شهر کابل برگزار شد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، دومین نمایشگاه خیابانی کتاب و قرآن کریم توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و انتشارات بیهقی در محل پل کوته سنگی شهر کابل برپا شد.

مولوی مفتی زاده رئیس انتشارات بیهقی و برگزار کننده این نمایشگاه گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه سه روزه، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه است و بازدید جوانان از نمایشگاه کتاب برگزار شده است.

وی افزود: تلاش داریم در سطح ولایات هم نمایشگاه کتاب برگزار کنیم. فعلاً در افغانستان ۲۰۰ ناشر و ۵۵۰ کتاب فروش وجود دارد که فعلاً کتاب‌های دینی و عصری در کابل چاپ می‌شود و از ورود کتاب‌های بر خلاف شعائر اسلامی و فرهنگ افغانی جلوگیری صورت می‌گیرد و اجازه ورود به آن داده نمی‌شود.

همچنین سعید سعیدی رئیس ناشرین کابل نیز گفت: در این نمایشگاه حدود ۵۰ ناشر و کتاب فروشان شهر کابل شرکت کردند. وی افزود چاپ و نشر کتاب وابسته به اقتصاد مردم است درصورتی وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست و روز به روز فقر و بیکاری بیشتر شده و مردم توان خرید کتاب را ندارد.

در این نمایشگاه، انتشارات مختلفی از جمله انتشارات بیهقی، آکادمی علوم، منادی نور، سعادت، سعید، نشر واژه، مستقبل، نویسا، طبی شریف الله، مطبه صنعتی احمدزاده، مکتبه الصدیقیه، مکتبه الرشیدیه، تاج، تمدن شرق، بشارت، خراسان، رسالت، سمون، نورالحق، فیصل، نشر برند، ملی، مازدیگر و کتاب فروشان شهر کابل شرکت کردند که ناشرین همواره از عدم فروش کتاب شکایت دارند.

صنعت چاپ و نشر کتاب در افغانستان بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی، دچار افت شدیدی شده است. در بیشتر از یک و نیم سال گذشته گزارش‌های متعددی از تعطیل شدن بنگاه‌های انتشاراتی، کتابفروشی‌ها و وضع محدودیت‌های شدیدی بر چاپ و نشر کتاب منتشر شده است. در این مدت بیشتر ناشران مشتریان خود را به دلیل گسترش فقر و بیکاری از دست دادند و با زیان مالی روبه‌رو شدند.

در نمایشگاه خیابانی کتاب علمی و دانشگاهی وجود نداشت و کتاب‌های چاپ ایران نیز کمتر به چشم می‌خورد. همچنین اکثر کتاب‌ها در این نمایشگاه کتاب‌های مطالعاتی، دینی و قرآن کریم چاپ افغانستان و پاکستان بودند که البته اکثراً از کیفیت و معیار خوب برخوردار نبود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار