کد خبر: 1145504
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
«اندیشه سیاسی شهید آیت‌الله مرتضی مطهری» در آیینه یک اثر نو انتشار
متفکر شهید آیت‌الله استاد مرتضی مطهری، در جمله آن طیف از اندیشمندان دینی معاصر است که کماکان مورد اقتدای بخش زیادی از پویندگان طریق معرفت قرار دارد. تأیید مطلق امام‌خمینی از آثار آن بزرگ و نیز گره‌گشایی این کتب از مسائل جاری جامعه اسلامی موجب شده تا میراث آن عالم گرانمایه، همچنان در معرض توجه اهالی اندیشه باشد و بر آن گرد زمان ننشیند
محمدرضا کائینی

متفکر شهید آیت‌الله استاد مرتضی مطهری، در جمله آن طیف از اندیشمندان دینی معاصر است که کماکان مورد اقتدای بخش زیادی از پویندگان طریق معرفت قرار دارد. تأیید مطلق امام‌خمینی از آثار آن بزرگ و نیز گره‌گشایی این کتب از مسائل جاری جامعه اسلامی موجب شده تا میراث آن عالم گرانمایه، همچنان در معرض توجه اهالی اندیشه باشد و بر آن گرد زمان ننشیند. بخش مهمی از آورده‌های شهید مطهری را افکار سیاسی وی تشکیل می‌دهد. پرداختن به این موضوع به‌رغم آنکه در آثار متنوعی از استاد دیده می‌شود، اما در برخی کتب که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی به نگارش درآمده یا سخنرانی‌هایی که در آن دوره انجام شده، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. به واقع آیت‌الله مطهری براساس روزآمدی تولیدات فکری خویش با بالاگرفتن موج تغییر در جامعه ایران بیشتر به اندیشه سیاسی توجه نشان داد و به ارائه اصول اسلامی در این‌باره پرداخت. «اندیشه سیاسی استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری» توسط دکتر ملیحه رمضانی و دکتر روح‌الله رمضانی گرمه خانی تألیف شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در بیان مختصات این اثر پژوهشی، به نکات ذیل اشارت برده است:
«کتاب اندیشه سیاسی استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری، توسط مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد. این کتاب در سه بخش به بررسی اندیشه سیاسی شهید آیت‌الله مرتضی مطهری می‌پردازد. بخش اول با عنوان مبانی و مبادی اثرگذار بر شکل‌گیری اندیشه سیاسی شهید مطهری از دو فصل تشکیل شده است. در فصل اول تلاش می‌شود، مهم‌ترین ویژگی‌ها، شرایط خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و فکری که شهید مطهری با آن مواجهه بوده و در اندیشه‌پردازی او نقش داشته است، مورد مطالعه قرار گیرد. در فصل دوم نیز مهم‌ترین اساتید تأثیرگذار در شکل‌گیری مبانی فکری و اندیشه‌ای استاد مطهری، مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش دوم با عنوان مبانی فکری اندیشه سیاسی شهید مطهری در حقیقت بخش پایه‌ای این پژوهش محسوب می‌شود. این بخش مهم‌ترین بخش یا به‌عنوانی پایه‌ای برای مطالب فصول دیگر است. این بخش از سه فصل با عناوین مبانی هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه اندیشه‌شهید مطهری، فلسفه، فقه و کلام شهید مطهری و نیز انسان‌شناسی سیاسی شهید مطهری تشکیل شده است. در این سه فصل بنیان توحیدی و به موازات آن جایگاه ارزشمند انسان در اندیشه شهید مطهری مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش سوم، سیاست و حکومت اسلامی در اندیشه‌سیاسی شهید مطهری عنوان گرفته است. در این بخش با توجه به مبنای توحیدی اندیشه آیت‌الله مطهری، ایمان به خدا به عنوان پایه‌ای برای زندگی اجتماعی و سیاسی نظام سیاسی مطلوب ایشان و عناصر اصلی آن می‌باشد. در ادامه به موضوع انقلاب و انقلاب اسلامی و ماهیت و ابعاد آن، از دیدگاه ایشان پرداخته می‌شود. عوامل مؤثر در تداوم انقلاب اسلامی و همچنین آفت‌های انقلاب از دیگر موضوعاتی که در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد. گفتنی است این اثر در زمره آثاری است که به بهانه یکصدمین سال باز تأسیس حوزه علمیه قم از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بازار نشر عرضه می‌شود. شما می‌توانید این کتاب را با قیمت ۱۳۰ هزار تومان از فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، نبش مجتمع ناشران تهیه کنید یا از صفحه منشورات سایت مرکز سفارش دهید....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار