کد خبر: 1141860
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
 کبری فرشچی 
تصور کن ساعت‌ها زیر آوار باشی و کم‌کم بارقه‌های امید به نجات از چنین شرایطی در درون وجودت رو به خاموشی بگذارد. نگرانی از پس لرزه‌هایی که هر آن ممکن است کارت را تمام کند و پایانی دردناک برای زندگی‌ات باشد، فشار روانی ساعت‌ها حبس بودن زیر تلی از خاک و نخاله را سنگین‌تر می‌کند. به یک باره صدای امدادگران در گوش تو زنگ می‌زند و بارقه‌های امید به نجات دوباره در درون وجودت ریشه می‌دواند. امدادگران آوار‌ها را کنار می‌زنند و به تو می‌رسند. در چنین شرایطی نخستین چیزی که به ذهنت می‌رسد چیست؟ 
وقتی قرار است به این سؤال پاسخ دهید به طور یقین شاید بحث اولویت حجاب به نجات از زیر آوار به ذهن شما نرسد، اما تصاویر منتشر شده از نجات زنی در زلزله ترکیه نشان می‌دهد این مادر حجاب برایش به نجات از زیر آوار اولویت دارد. 
تصاویر دیگری نیز از این ماجرا مخابره شده است. به طور نمونه دختر ۱۱ ساله‌ای که زیر آوار در حالی با امدادگران در حال صحبت است که یک تار مویش بیرون نیست و حجابش برایش آنچنان مهم است که در این لحظات سخت هم آن را رها نکرده است. این موضوعی نیست که بتوان ساده از کنار آن عبور کرد و رسانه‌ها وظیفه دارند درباره اهمیت این مسئله و چرایی اهمیت حجاب در یک کشور لائیک کار کنند و موضوع را مورد واکاوی قرار دهند. 
مسئله فطری بودن حجاب و حیا و میل انسان به حفظ خود در برابر نگاه نامحرم بی‌شک یکی از دلایل خلق چنین صحنه‌هایی است، اما این تمام ماجرا نیست و بخشی از موضوع هم به تربیت خانوادگی و نهادینه شدن ارزشی همچون حجاب در بستر خانواده باز می‌گردد، چراکه جامعه ترکیه از زمان آتاتورک به جامعه‌ای ضد دین تبدیل شد، اما ریشه باور‌های مذهبی در میان خانواده‌های اصیل این کشور تا جایی رشد کرده و عمق دارد که امروز هم بخشی از زنان و دختران این کشور همچنان به حجاب و عفاف‌شان مقید هستند و این تقید تا جایی است که حتی در هنگامه‌ای همچون نجات از زیر آوار زلزله و در شرایطی که هر لحظه ممکن است لشکر آوار با شدت بیشتری فرو بریزد و تبعات جبران ناپذیری داشته باشد، باز هم یک زن حجابش برایش اولویت است یا یک دختر ۱۱ ساله، موهایش را به طور کامل پوشانده تا حتی در چنین شرایطی هم عفت و حیایش حفظ شود و نگاه نامحرم به موهایش نیفتد. 
شاید اگر چنین اتفاقی در دنیای غرب و در راستای تأمین منافع‌شان رخ داده بود، رسانه‌های غربی تا مدت‌ها روی آن مانور می‌دادند و به تیتر نخست رسانه‌های‌شان تبدیل می‌شد، اما چنین موضوع مهمی با تمام ابعاد و تأثیر شگرفی که برای تبلیغات مثبت درباره حجاب دارد، در رسانه‌های ما مورد غفلت واقع شده است. شاید مهم‌تر از نمایش تصاویر اهمیت مسئله حجاب برای این بانوان زیر آوار مانده، واکاوی چرایی چنین نگاهی در کشوری است که سال‌هاست تلاش می‌شود حجاب را از سر بانوان بردارند و فرهنگ غربی و برهنگی را در ذهن زنان و دختران‌شان جایگزین کنند. به طور یقین قاطبه زنان ایرانی، حتی زنان و دختران شل‌حجاب ما هم در چنین شرایطی چنین نگاهی دارند، چراکه در کنار فطرت، تربیت‌شان هم مبتنی بر عفت و پاکدامنی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار