کد خبر: 1138166
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
گاهی وقت‌ها فقط یک هم‌جنس می‌تواند به هم‌جنس خودش آرامش بدهد. مواقع بیماری یا مصدومیت و مجروحیت یکی از این وقت‌هاست.
مهدی نیک‌ضمیر

گاهی وقت‌ها فقط یک هم‌جنس می‌تواند به هم‌جنس خودش آرامش بدهد. مواقع بیماری یا مصدومیت و مجروحیت یکی از این وقت‌هاست. خانم‌ها هنگام بیماری با پزشک یا پرستار هم‌جنس خود بهتر می‌توانند ارتباط برقرار کنند؛ هم‌جنس‌هایی که بهتر می‌توانند درک کنند یک زن بیمار یا یک مادر باردار چه حسی دارد و این درک بهتر می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا واکنش مناسب‌تری نسبت به موقعیت آن‌ها داشته باشند. این مسئله به خصوص درباره مادران باردار از اهمیت بیشتری برخوردار است و هنگامی که آن‌ها به پزشک یا خدمات پارکلینیکی مراجعه می‌کنند، دوست دارند دکترشان خانم باشد نه آقا، اما در برخی از مناطق و مراکز درمانی سونوگرافی مادران باردار هم توسط آقا انجام می‌شود که این مسئله خانم‌ها را با چالش مواجه می‌کند؛ موضوعی که وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم رعایت قانون انطباق و ارائه خدمت به بانوان از سوی بانوان دلیلش را کمبود متخصص رادیولوژی زن اعلام و تأکید کرده است «این مسئله با تربیت و آموزش کادر درمان حل خواهد شد.»
سونوگرافی از آن دست خدماتی است که بیشتر اوقات مادران باردار به آن نیاز پیدا می‌کنند. هر چند این خدمت پاراکلینیکی برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها هم کاربرد دارد و مختص خانم‌ها نیست. اما انجام این خدمت موضوعی است که اغلب اوقات افراد ترجیح می‌دهند از سوی متخصص هم‌جنس خودشان انجام شود، اما در برخی از مراکز چنین امکانی وجود ندارد و سونوگرافی خانم‌ها هم توسط متخصصان آقا ارائه می‌شود که این مسئله برای بسیاری از خانم‌ها خوشایند نیست، اما به دلیل نبودن مراکز فعال دیگر بسیاری از آن‌ها مجبور می‌شوند به رغم میل باطنی به سونوگرافی توسط متخصص آقا رضایت دهند.
تعهد بیمارستان‌های دولتی برای رعایت قانون انطباق
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت درباره انجام سونوگرافی زنان توسط پزشکان مرد اینگونه توضیح می‌دهد: «در بیمارستان‌های دولتی بیمارستان‌ها موظف شده‌اند قانون انطباق رعایت شود و خدمات خانم‌ها تا جای ممکن توسط خانم‌ها ارائه شود. در موضوع سونوگرافی نیز باید سونوگرافی خانم‌ها توسط خانم‌ها انجام شود، در برخی موارد اعلام می‌شود که به اندازه رادیولوژیست نداریم که ما از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز درمانی درخواست داریم به زنان پزشک عمومی و متخصص زنان آموزش کوتاه‌مدت داده شود. ما به تعداد دستگاه‌های رادیولوژی متخصص زن نداریم که این امر از مشکلات این حوزه است و با تربیت و آموزش کادر درمان حل خواهد شد. امروز دستیاران خانم نیز خوب عمل می‌کنند و می‌توانند در برطرف شدن این مشکل کمک کنند.»
اعتبار بیمارستان‌ها با رعایت قانون حجاب
وزیر بهداشت در خصوص مطالبه مردمی با عنوان «لزوم رعایت حجاب در مراکز درمانی» هم می‌گوید: «موضوع رعایت حجاب به مراکز دولتی ابلاغ شده و رعایت نکردن قانون حجاب تخلف است.» به گفته وی، در مراکز خصوصی نیز این امر در اعتباربخشی مراکز خصوصی مؤثر خواهد بود. در اعتباربخشی این مراکز موضوع فرهنگ نیز در نظر گرفته شده است و اگر مرکز خصوصی مسائل فرهنگی از جمله حجاب را رعایت نکند، امتیاز لازم برای اعتباربخشی را کسب نخواهد کرد و ممکن است اعتباربخشی بیمارستان تأیید نشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار