کد خبر: 1137244
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
بحران در مناطق زلزله زده ۲ کشور ترکیه و سوریه همچنان پابرجاست
گریه کودکان خیلی‌وقت‌ها با شادی دیگران همراه است، مثل گریه نوزادان هنگام تولد که شادی را برای دیگران به همراه می‌آورد
 حسین فصیحی
گریه کودکان خیلی‌وقت‌ها با شادی دیگران همراه است، مثل گریه نوزادان هنگام تولد که شادی را برای دیگران به همراه می‌آورد. حالا میان اندوه زمین‌لرزه‌های ترکیه و سوریه، این گریه کودکان نجات‌یافته از میان آوار است که مایه شادی دیگران می‌شود؛ فیلم‌هایی که از صحنه‌های نجات کودکان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود حکایت از این دارد که زندگی بعد از این همه ویرانی ادامه خواهد داشت. شاید همین صحنه‌های نجات در عصر‌های دیگر به دست همین نجات‌یافتگان برسد. در سومین روز از زمین‌لرزه ویرانگر ترکیه و سوریه شمار قربانیان به مرز ۱۲ هزار نفر نزدیک شد. همزمان با سرمای شدید زمستان، امدادگران همچنان در حال نجات بازماندگان از زیر آوار ساختمان‌های ویران‌شده هستند. امدادرسانی در برخی مناطق به دلیل تخریب راه‌ها، شرایط آب‌وهوایی بد و نبود امکانات، با مشکل مواجه شده‌است. 
تلاش برای نجات جان‌های گرفتار شده میان آوار‌های سهمگین اولین هدف گروه‌های امداد و نجات است. هر چه زمان می‌گذرد، امید‌ها برای نجات کمرنگ‌تر می‌شود، اما گاه در همین کورسو‌های رنگ‌باخته صدای گریه طفلی از زیر آوار امیدواری را به چهره امدادگران باز می‌گرداند. مثل نجات نوزادی که ۴۰ ساعت پس از حادثه زنده از میان آوار یکی از مناطق ترکیه خارج شد. از سرنوشت خانواده این نوزاد خبری منتشر نشده‌است و مشخص نیست هنگامی که آوار بر سرشان ویران شد، چه لحظه‌های هولناکی را سپری‌کرده‌اند و این طفل در ۴۰ ساعت سپری شده داغ دوری مادر و کسان خود را چگونه سپری کرده تا اینکه دست توانای الهی او را به دست امدادگری رسانده‌است تا ناظران در هر جای دنیا شاهد نجاتی معجزه آسا باشند. همچنین خبر رسیده‌است نوزادی که دو روز قبل، تولدش از زیر آوار‌های سوریه آغاز شده، در سلامت کامل در بیمارستان بستری است، اما دیگر اعضای خانواده‌اش از دست رفته‌اند. شاید تقدیر این بوده که ضعیف‌ترین عضو خانواده به خواست الهی زنده بماند و در عصری دیگر از آنچه بر او و خانواده‌اش گذشته آگاه شود. در سوریه همچنین امدادگران در شهرک «ارمناز» در حومه حلب موفق شدند پس از ۴۰ ساعت، دختر بچه‌ای را از زیر آوار یک ساختمان پنج طبقه نجات دهند. شبکه‌های خبری ترکیه همچنین روز گذشته تصاویری از لحظه نجات یک خانواده چهار نفره را از زیر آوار منطقه «غازی آنتپ» منتشر کردند. این خانواده شامل مادر و سه پسرش بودند که با تلاش امدادگران موفق به نجات شدند. 
به جز کودکان و افراد دیگری که از میان آوار نجات پیدا می‌کنند، امدادگران پیکر‌های زیادی را از میان آوار خارج می‌کنند. 
 نقاط دور دست بدون امداد
 بر اساس گزارش‌ها، امدادگران در دو کشور هنوز موفق نشده‌اند به همه مناطق بحران‌زده دسترسی پیدا کنند. مریم اصلان، سخنگوی نهاد خیریه آکسفام در ترکیه گفت: «هنوز مناطقی وجود دارد که مردم سعی می‌کنند با دستانشان آواربرداری کنند. تیم‌های امداد هنوز نتوانسته‌اند به همه جا برسند. شرایط خیلی دشوار است و ما با زمان در حال مسابقه هستیم.» فؤاد اوکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه در شرح اقدام‌های انجام شده گفت که ۶۰ هزار و ۲۱۸ نفر از ارگان‌های مختلف دولتی در مناطق آسیب در حال فعالیت هستند. از سوی دیگر ۴هزارو۷۹۴ دستگاه انواع ماشین ساختمانی و ۳هزارو۲۵۱ نیروی امداد و نجات اعزامی از کشور‌های خارجی نیز مشغول عملیات نجات هستند. حدود ۲هزارو۴۰۰ نیروی امداد و نجات از کشور‌های خارجی و هزارو۵۰۰ نیروی امداد و نجات نیز از داخل کشور به مناطق زلزله‌زده اعزام خواهند شد. 
 بیم پس‌لرزه
امکان بروز پس‌لرزه‌هایی که منجر به تخریب و ویرانی ساختمان‌های باقی مانده می‌شود، هر لحظه وجود دارد از جمله در منطقه «قهرمان ماراش» جایی که زمین‌لرزه خسارت‌های زیادی برجای گذاشته روز گذشته زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۱/۵ ریشتر وحشت دوباره‌ای را به دل بازماندگان و امدادگران انداخت. یا در بندر اسکندرون، جایی که زمین‌لرزه خسارت‌های بسیاری بر جای گذاشته، بخشی از توان امداد همزمان با نجات حادثه‌دیدگان صرف خاموش کردن کانتینر‌هایی شد که همزمان با وقوع حادثه دچار حریق شدند. در همین شهر از بیم بالاآمدن آب و جاری شدن سیلاب ساختمان‌های ساحلی تخلیه شده‌است. جبهه هوای سرد در این مناطق منجر به کاهش دما تا چندین درجه به زیر صفر شد و شرایط امداد را برای نجاتگران با سختی مضاعفی مواجه کرد. در آدانا، ابزار‌ها و ماشین‌های سنگین در طول شب به کار گرفته شدند تا کسانی که در زیر تلی از آوار‌های بتنی هنوز زنده هستند، بیرون بکشند. گاهی صدای «الله اکبر» به گوش می‌رسید که نشان می‌داد فردی زنده از زیر آوار بیرون کشیده شده‌است. در این شهر شمار زیادی بی‌خانمان شده‌اند. آن‌ها و دیگر شهروندان می‌ترسند به دلیل پس لرزه‌ها به محل زندگی‌شان برگردند. 
 درخواست امداد
صبح روز گذشته، ترافیک در بزرگراهی که به شهر «قهرمان یا ماراش» می‌رسید، قفل بود. تعداد اندکی از گروه‌های نجات توانسته بودند به این ناحیه از جنوب ترکیه برسند. به گزارش رویترز، در استان هاتای در جنوب این کشور صدای یک زن از زیر کوهی از آوار شنیده شده‌است. به گفته فردی که صحنه حضور داشته، افراد از زیر آوار درخواست کمک می‌کنند ولی کسی به دادشان نمی‌رسد. در شهر عثمانیه نیز که نزدیک مرکز زلزله است، بارش باران شدید کار امدادگران را مختل کرد. برق شهر هم همزمان با سرما و باران، قطع شده‌است. صاحب یکی از هتل‌های این شهر به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته که از ۱۴ مسافر هتل تنها هفت نفر پیدا شده‌اند. 
 گور‌های دسته‌جمعی در سوریه
 در سوریه به دلیل فقر امکانات امدادی و معضلاتی که بر سر بازماندگان آوار شده، پیکر‌های خارج شده هم به معضلی تازه تبدیل شده‌است از همین‌رو قربانیان در گور‌های دسته‌جمعی دفن خواهند شد. آنگونه که شبکه خبری الجزیره از شهر «جندیرس» خبر داده قربانیان در گور‌های دسته‌جمعی و اطراف آوار‌های خانه‌هایشان دفن شده‌اند. مسئولان محلی تأکید دارند خانواده‌های بسیاری زیر آوار گرفتار هستند و تلاش برای امداد و نجات همچنان برقرار است. 
 ایران کنار سوریه
کمک‌های امداد جهانی همچنان به سوی ترکیه گسیل است، اما مردم بحران‌زده سوریه همچنان به دلیل حاکمیت تحریم‌های غرب از دریافت کمک‌های بشردوستانه محروم هستند. در شرایطی که سوریه با یک بحران انسانی درگیر است امریکا به لفاظی‌ها علیه دمشق ادامه داد و اعلام کرد کمک‌های واشنگتن به مردم زلزله‌زده می‌رسد، نه نظام سوریه. لفاظی امریکا در حالی شدت داشت که سومین هواپیمای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به مردم زلزله‌زده سوریه، سحرگاه دیروز در فرودگاه حلب به زمین نشست. نواب نوری، سر کنسول ایران در شهر حلب گفت: این کمک‌ها حامل پیامی از ایران به مردم سوریه است که نه‌تن‌ها در جنگ بلکه در زمان بلایای طبیعی در کنار سوریه ایستاده‌ایم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار