کد خبر: 1136907
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
هادی محمودی

در حدود دو ماه اخیر شاهد چند اتفاق نظامی در منطقه بودیم که به نظر می‌رسد در یک فرایند نانوشته پاسخی به یکدیگر بوده است. ابتدا رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش و رونمایی از دستاورد‌هایی که بعضاً جدید و البته برای دشمنان ایران نگران‌کننده بود، سپس رزمایش مشترک امریکا و رژیم صهیونیستی که به گفته رسانه‌های غربی به نوعی مقابله با ایران در این رزمایش شبیه‌سازی شده بود و روز گذشته هم که ایران اولین پایگاه هوایی جنگنده‌های خود را به نام «عقاب ۴۴» رونمایی کرد، پایگاهی که صد‌ها متر زیر زمین و زیر کوه‌ها ساخته شده و عملاً هیچ سلاح متعارف کنونی بر آن اثر ندارد. نکته مهم و اولیه اینکه اقدامات اینچنینی در ارتش، بیش از همه جنبه بازدارندگی دارد، زیرا راهبرد امریکا و رژیم صهیونیستی معمولاً بر ضربه اول و نابودی کامل توان نظامی رقیب در لحظات اول جنگ متمرکز شده و ایجاد پایگاه‌هایی مانند عقاب ۴۴، استراتژی آن‌ها را بی اثر خواهد ساخت و حتماً برای ایران که ترکیبی از شهر‌های زیرزمینی موشکی، پهپادی و حالا جنگنده‌های رزمی را برای خود ایجاد کرده یک مزیت بزرگ در هر نوع جنگ احتمالی محسوب می‌شود. ایران در سال‌های اخیر از قابلیت وسعت جغرافیایی و عوارض طبیعی خود نهایت استفاده را کرده و دارایی‌های بسیار راهبردی صنعتی، هسته‌ای و نظامی خود را به زیر کوه‌ها منتقل ساخته و با نشان دادن آن‌ها علاوه بر قدرت نمایی و نشان دادن قابلیت‌های تکنولوژیکی خود در زمینه ساخت پایگاه‌های زیر زمینی، پیام آمادگی خود در برابر حملات هوایی گسترده را به طرف‌های متخاصم فرستاده است.
در همین حوزه شاهد بودیم زیر زمینی کردن غنی‌سازی در سایت فردو باعث شد تا دشمنان ایران از رویای صفر کردن غنی‌سازی ایران دست بکشند و با عقب نشینی از این خط قرمز بزرگ خود، حاضر به امضای برجام شوند. حالا تهران به این نتیجه رسیده که برای حفظ سرمایه‌های پرقیمت خود در حوزه تجهیزات و تسلیحات نظامی باید به سمت زیرزمینی کردن پایگاه‌های راهبردی و در واقع رعایت کامل اصول پدافند غیرعامل باشد. رفتار چند سال اخیر ایران در زیرزمینی کردن پایگاه‌های نظامی‌اش نیز در این چارچوب قابل ارزیابی است. این اقدام جدید یک برگ برنده تازه رونمایی شده ایران برای هرگونه نبرد هوایی احتمالی است و همچنین حامل این پیام است که ایران به قابلیت‌هایی در حوزه دفاعی رسیده که برگشت‌ناپذیر است و هیچ نیروی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در هر درگیری محدود یا نامحدودی نمی‌تواند توان نظامی ایران را نابود کند. همین می‌تواند به ثبات بیشتر در منطقه کمک کند یا به قول سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش به آرامش بیشتر منطقه و جهان بینجامد.
ایران امروز با ترکیبی مناسب از موشک‌های بالستیک دوربرد و موشک‌های نقطه زن در کنار کروز‌های متنوع و راهبردی و پهپاد‌هایی که مشتریان بسیاری در دنیا پیدا کرده نه تنها می‌تواند دفاع مناسبی از خود داشته باشد بلکه در حوزه آفندی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد تا جایی که روز گذشته سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح کشورمان رسماً اعلام کرد اگر کشوری آسمان یا پایگاهی در اختیار دشمنان ایران و به طور مشخص رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران قرار دهد کشورمان علاوه بر اسرائیل، آن مبدأیی را که استفاده شده منهدم خواهد کرد. این نوع اقتدار و سخن گفتن با دوست و رقیب و دشمن ریشه در توان بالای نظامی در دفاع و حمله دارد و می‌تواند بسیاری از محاسبات کشور‌های متخاصم با ایران را قبل از هر تصمیم و اقدام احمقانه‌ای تغییر دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار