کد خبر: 1136551
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

به‌رغم هشدار‌های روسیه به رژیم صهیونیستی برای ارسال کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین، نتانیاهو گفته که تجهیز کی‌یف به سامانه گنبد آهنین را بررسی می‌کند. فناوری هشدار موشکی اسرائیل هم از جمله تجهیزاتی است که به زودی در اختیار اوکراینی‌ها قرار خواهد گرفت. این اقدام می‌تواند روابط سرد بین تل‌آویو و مسکو را تیره‌تر از قبل کند.
رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته از جنگ اوکراین به درخواست مقامات کی‌یف برای ارسال سامانه‌های موشکی و تسلیحات پیشرفته پاسخ منفی داده بود، اما به نظر می‌رسد رویکرد کابینه جدید این رژیم تغییر یافته است و قصد کمک به متحدشان را دارند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که پیش‌تر گفته بود به محض قدرت گرفتن، کمک به اوکراین را بررسی خواهد کرد اکنون سعی دارد این وعده خود را عملی کند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که در پاریس به سر می‌برد، در مصاحبه با شبکه فرانسوی جی‌اس‌ال، اظهار داشت: «در حال بررسی امکان تجهیز اوکراین به سامانه‌های پدافند هوایی (گنبد آهنین) هستیم». نتانیاهو با تأکید بر اینکه کنار اوکراین هستند، گفت: «همه ما باید برای پایان دادن به این جنگ تلاش کنیم.» وی تصریح کرد: «در حال بررسی تسلیح اوکراین در راستای منافع ملی خود، به ویژه نزدیکی عملیاتی بین نیروی هوایی اسرائیل و نیروی هوایی روسیه هستیم.» نتانیاهو اذعان داشت: «جنگنده‌های روسیه در حریم هوایی سوریه فعالیت دارند، ما تاکنون از هرگونه درگیری اجتناب کردیم. ما تاکنون حریم هوایی سوریه را برای هدف قرار دادن مواضع نظامی که ایران برای حمله به ما استفاده می‌کند، استفاده کردیم.» وی با اشاره به اینکه دولت وی تقریباً تشکیل شده، گفت: «موضوع تجهیز اوکراین به سامانه‌های پدافند هوایی را بررسی خواهیم کرد، ولی قطعی نیست.» نتانیاهو خاطرنشان کرد: «در صورت تقاضای اوکراین و روسیه و دیدگاه مثبت امریکا، میانجیگری بین روسیه و اوکراین را بررسی خواهیم کرد». از سوی دیگر، اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، اطلاعات منتشر شده مبنی بر وعده اسرائیل برای انتقال فناوری‌های هشدار موشکی به کی‌یف را تأیید کرد. به گزارش اسپوتنیک، پیش از این، «یوهن کورنیچوک»، سفیر اوکراین در اسرائیل گفته بود که کشورش به توافقی با طرف اسرائیلی در مورد انتقال فناوری‌های هشدار موشکی و پهپادی به کی‌یف دست پیدا کرده است. کی‌یف همچنین از کابینه اسرائیل خواسته که با اعطای وام نیم میلیارد دلاری موافقت کند که اوکراین از کابینه قبلی اسرائیل درخواست کرده بود. خواسته‌های اوکراین همچنین شامل این است که رژیم صهیونیستی صد‌ها سرباز و غیرنظامی اوکراینی را که در این جنگ زخمی شده‌اند در بیمارستان‌های خود درمان کند.
کمک‌های تسلیحاتی اسرائیل به اوکراین درحالی است که مقامات روسیه بار‌ها نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند. مسکو تهدید کرده بود که اگر اسرائیل به اوکراین تسلیحات بدهد به روابط دوطرف در همه زمینه‌ها آسیب جدی وارد خواهد کرد. روسیه به خاطر حضور مزدوران اسرائیلی در جنگ اوکراین و حمایت سیاسی از این کشور روابط خود را با تل‌آویو کاهش داد و حتی دفتر آژانس یهود در مسکو را تعطیل کرد. در صورتی که سامانه گنبد آهنین به اوکراین ارسال شود، بدون تردید روس‌ها در روابط خود با رژیم صهیونیستی تجدیدنظر خواهند کرد، زیرا گفته‌اند که در این باره مماشات نخواهند کرد. هفته گذشته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره احتمال کمک اسرائیل به اوکراین گفت: «حرف ما این است همه کشور‌هایی که به اوکراین سلاح ارسال می‌کنند باید بدانند که نیرو‌های مسلح ما این سلاح‌ها را هدف‌های مشروع در نظر می‌گیرند.»
موافقت اسرائیل برای ارسال سلاح به اوکراین در زمانی انجام می‌شود که زرادخانه‌های تسلیحاتی غرب رو به اتمام است و مقامات امریکایی از دیگر متحدان خارج از ناتو خواسته‌اند بخشی از نیاز‌های تسلیحاتی کی‌یف را آن‌ها برعهده بگیرند. به نظر می‌رسد واشنگتن از مقامات اسرائیل خواسته است در این زمینه به کمک غربی‌ها بیایند. گنبد آهنین که صهیونیست‌ها درباره عملکرد قوی آن مانور می‌دهند، در رهگیری موشک‌های گروه‌های فلسطینی ناکام مانده است.
مخالفت کی‌یف با آتش‌بس
در آستانه یک‌سالگی جنگ اوکراین افق روشنی برای پایان دادن به درگیری‌ها دیده نمی‌شود و مقامات کی‌یف هم تمایلی به صلح ندارند. میخائیل پودولیاک، مشاور دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دو شنبه در کانال تلگرامی‌اش از مخالفت خود با آتش‌بس خبر داد. بنا بر گزارش خبرگزاری ریانووستی، پودولیاک در خصوص مخالفت دفتر زلنسکی با آتش‌بس در اوکراین تصریح کرد: «واگذاری هرگونه امتیازی، سرسپردگی است و ما تحت هیچ شرایطی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهیم. یک آتش‌بس تنها به مرحله بعدی از جنگ در اوکراین منتهی خواهد شد.» مخالفت اوکراین با آتش‌بس درحالی است که اخیراً امریکا و کشور‌های اروپایی موافقت خود را با ارسال تانک‌ها و موشک‌های جدید اعلام کرده‌اند، تسلیحاتی که به ادعای زلنسکی، می‌توانند روند تحولات میدانی را به نفع اوکراین برگردانند. از این‌رو، کی‌یف که به پیروزی خود امیدوار است حاضر نیست به آتش‌بس تن دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار