کد خبر: 1136451
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
محمدی مهدی اسماعیلی در در اختتامیه جایزه جهانی اربعین:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امید است بخش شعر در سال آینده به این جشنواره اضافه شود چرا که شعرای ما قرن‌هاست درباره اربعین شعر سروده‌اند

به گزارش جوان، محمدی مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز دوشنبه ۱۷ بهمن‌ماه در اختتامیه جایزه جهانی اربعین که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، ضمن بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی و تسلیت رحلت بانوی بزرگ کربلا و پیام‌رسان عاشورا حضرت زینب کبری (س) بیان کرد: از فعالیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همه مشارکت‌کنندگان در این برنامه تشکر ویژه دارم و امیدوارم سال آینده این جایزه را با ابعاد بزرگ‌تر و وسیع‌تری برگزار کنیم. حق اربعین و این حرکت بزرگ انسان ساز این است که جایزه و جشنواره درخوری در حد آن برگزار شود.

او ادامه داد: امید است بخش شعر در سال آینده به این جشنواره اضافه شود چرا که شعرای ما قرن‌هاست درباره اربعین شعر سروده‌اند و تمام چشمه‌های خروشان فرهنگی و دینی خود را بر عاشقان و دلباختگان اهل بیت (ع) به خروش درآورده‌اند بنابراین برای اضافه شدن این بخش به این جشنواره نیاز به برنامه‌ریزی گسترده‌تری با ابعاد بزرگ‌تر داریم.

او همچنین با خجسته دانستن تقارن اربعین و ایام دهه فجر این مسأله را به فال نیک گرفت و عنوان یکی از مقالات خود را که درباره اربعین و انقلاب اسلامی بوده مطرح کرد که براساس آن یک تقویم شیعی موجب پیروزی انقلاب اسلامی شده است.

اسماعیلی آغاز عملی نهضت انقلاب اسلامی را در مهر ۱۳۴۱ ایام فاطمیه دانست و اضافه کرد: سخنرانی امام خمینی (ره) در عصر ۱۳۴۲ که دو روز بعد به قیام ۱۴ خرداد منجر شد از حوادث بروز این انقلاب بوده است و از سال ۵۶ این نام اربعین بود که موج حرکت انقلاب اسلامی را به حرکت درآورد و بعد از آن اربعین‌های شهدای شهر‌های مختلف موج فزاینده انقلاب اسلامی را گسترش داد.

او افزود: انقلاب اسلامی در راه‌پیمایی باشکوه عاشورا و تاسوعای ۱۳۵۷ به پیروزی رسید. با سقوط رژیم دیکتاتوری بعثی، مردم عراق این سنت بزرگ اربعین را احیا کردند و رهبر انقلاب اسلامی و حاج قاسم اربعین را بزرگ‌ترین مولفه‌ی فرهنگ‌ساز دینی دانستند. ما چه واقعه‌ای را سراغ داریم که این حجم از دل‌های عاشق را با خود همراه داشته باشد؟

اسماعیلی آخرین حضور ایرانیان در اربعین را ۴ میلیون نفر تخمین زد و بیان کرد: این فیلم‌ها و عکس‌ها که در این جشنواره از آن‌ها تقدیر کردیم چنین نقشی دارند. چند میلیون عراقی و هزاران نفر از سراسر دنیا در این مراسم شرکت کردند؛ اما دشمنان و بدخواهان نمی‌توانند این عظمت را ببینند و قصد تحریف آن را دارند. اما ما بهترین ابزار و هنرمندان را در اختیار داریم و باید راه را برای آن‌ها در مسیر ترویج پیام اربعین باز کنیم.

اسماعیلی با اشاره به عدم پوشش مراسم اربعین در رسانه‌های غربی یادآور شد: رسانه‌های غربی و صهیونیستی مخالف، چند نفر را برجسته می‌کنند؛ اما حرکت ده‌ها میلیون انسان به سوی کربلا را نمی‌بینند. به همین دلیل فلسفه این جشنواره این است که با ارائه آثار هنری فاخر و پدیده‌هایی به نام انسان و رسانه برای ترویج پیام اربعین استفاده کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار