کد خبر: 1135701
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱
واشنگتن:
یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد حضور بالون چینی بر فراز حریم هوایی آمریکا، نقض اشکار حاکمیت ملی ایالات متحده است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که پرواز یک بالون نظارتی چین را بر فراز ایالات متحده شناسایی کرده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن گفت: ما به ابراز تاسف چین از حضور این بالون در حریم هوایی آمریکا توجه کرده ایم. حضور این بالون در حریم هوایی آمریکا نقض آشکار حاکمیت ما و غیرقابل قبول است.

این مقام آمریکایی که نامش بیان نشده است، افزود: پس از مشورت با سایر نهاد‌ها و همچنین کنگره، به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر شرایط برای سفر بلینکن به چین مناسب نیست.

وی تصریح کرد، اما آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه اشاره کرده است که قصد دارد در اولین فرصت که شرایط مهیا باشد، به چین سفر کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: من نقض حاکمیت آمریکا را به عنوان یک اتهام توصیف نمی‌کنم بلکه آن را یک واقعیت می‌دانم. این اولین بار است که چنین اتفاقی در آستانه یک بازدید برنامه ریزی شده وزیر خارجه آمریکا به چین رخ داده است.

وی ادامه داد: ما برای سفر چین دستور کار گسترده‌ای داشتیم و امیدوار بودیم که در خصوص همه عناصر روابط دوجانبه، تعامل سازنده داشته باشیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که اگر بلینکن این سفر را انجام می‌داد، باید اهداف خود را به نحوی که غیرسازنده بود، محدود می‌کرد.

کشف این بالون چینی بر فراز حریم هوایی ایالات متحده آمریکا، سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور را به تعویق انداخت. یک مقام آمریکایی روز جمعه به وقت محلی به رسانه‌های آمریکایی اعلام کرد بلینکن سفر آتی خود به چین را که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، به تعویق انداخته است چرا که نمی‌خواست با لغو سفر خود واکنش افراطی به وضعیت داشته باشد و همچنین نمی‌خواهد موضوع این بالون بر جلسات او با مقامات چینی مسلط شود.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، مقامات آمریکایی پنجشنبه گفتند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین است که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است، اما پنتاگون تصمیم گرفته به دلیل خطرات و احتمال آسیب دیدن مردم آن را ساقط نکند.

کشف این بالون تنش روابط آمریکا و چین را افزایش داده است. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران گفت که ایالات متحده "اطمینان بسیار بالایی" دارد که این یک بالون چینی در ارتفاع بالا است که برای جمع آوری اطلاعات بر فراز سایت‌های حساس پرواز می‌کرد. یکی از مکان‌هایی که بالون مشاهده شد، مونتانا بود که محل قرارگیری یکی از سه انبار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در پایگاه نیروی هوایی مالمستروم است.

سرتیپ ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، در بیانیه کوتاهی در این باره گفت که دولت به ردیابی بالون ادامه می‌دهد. وی افزود: این بالون در حال حاضر در ارتفاع بسیار بالاتر از ترافیک هوایی تجاری در حال حرکت است و برای مردم روی زمین تهدید نظامی یا فیزیکی ایجاد نمی‌کند. "

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته فعالیت بالون‌های مشابه دیده شده است. ایالات متحده اقدامات لازم را برای اطمینان از جلوگیری از جمع آوری اطلاعات حساس انجام داده است. ایالات متحده از طریق کانال‌های متعدد با مقامات چینی "تعامل" و جدی بودن موضوع را اعلام کرده است.

این مقام ارشد دفاعی آمریکایی گفت که ایالات متحده جت‌های جنگنده از جمله F-۲۲ را آماده کرده است تا در صورت دستور کاخ سفید، بالون را ساقط کنند. پنتاگون در نهایت عدم ساقط کردن آن را توصیه و اشاره کرد که حتی با وجود اینکه بالون در منطقه کم جمعیتی از مونتانا قرار داشت، ساقط کردن آن می‌توانست مردم را در معرض خطر قرار دهد.

این مقام اندازه بالون را مشخص نکرد، اما گفت که به اندازه کافی بزرگ است که با وجود ارتفاع زیاد، خلبانان تجاری می‌توانند آن را ببینند.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اتهام جاسوسی از سوی آمریکا با استفاده از بالون، خواستار پرهیز واشنگتن از هیاهو، تا زمان روشن شدن واقعیت شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «مائو نینگ» روز جمعه در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر حضور یک بالون جاسوسی چینی بر فراز این کشور اعلام کرد: در حال راستی‌آزمایی این موضوع هستیم.

وی افزود: تا زمانی که حقیقت روشن نشود، ایجاد هیاهو با حدس و گمان، کمکی به حل موضوع نخواهد کرد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار