کد خبر: 1135697
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
سیاستمدار عراقی:
یکی از رهبران چارچوب هماهنگی گفت: بخش بزرگی از بحران اخیر دلار در عراق توسط خود آمریکایی‌ها به وجود آمده است و حل این مشکل یکی از دلایل سفر «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به واشنگتن است.

«ترکی العتبی» امروز (جمعه) در گفتگو با خبرگزاری المعلومه اظهار داشت: «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به زودی به کاخ سفید سفر خواهد کرد تا جلسات فشرده‌ای را که شامل ۵ پرونده مهم به ویژه پرونده‌های اقتصادی و لزوم هماهنگی در پرونده جریان نقدینگی دلار است را بررسی کند.

وی افزود: نتایج این سفر را جز پس از برگزاری جلسات نمی‌توان پیش بینی کرد به ویژه اینکه دولت آمریکا سهم بزرگی از بحران اخیر دلار در عراق را به دوش می‌کشد.

این فعال سیاسی عراق اشاره کرد که وضعیت اقتصادی عراق باید به تدریج قطب نمای خود را به خروج از مفهوم ذخایر دلاری و تنوع بخشیدن آن با بقیه ارز‌های سخت برای مقابله با هر گونه مشکل و بحران تغییر دهد.

وضعیت اقتصادی عراق پس از افزایش چشمگیر قیمت دلار در هفته‌های اخیر، به شدت رنج می‌برد.

در این پیوند، امروز (جمعه) شماری از شهروندان عراقی با حضور در میدان التحریر در مرکز بغداد، خواستار کاهش قیمت دلار آمریکا در برابر دینار شدند.

شبکه سومریه نیوز گزارش داد که ده‌ها تن از هواداران انقلاب اکتبر در میدان تحریر در مرکز پایتخت تظاهرات کردند و خواستار کاهش ارزش دلار در برابر دینار شدند.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق دیروز (پنجشنبه) دستورات فوری برای مقابله با قاچاق ارز و دستگیری قاچاقچیان و دلالان دلار در این کشور را صادر کرد.

پیشتر «محمود الحیانی» عضو ائتلاف «الفتح» در گفتگو با خبرگزاری «المعلومه» عراق گفته بود که آمریکا از اموال خود عراق علیه بغداد استفاده می‌کند و این اموال را که از گذشته به خاطر بدهی‌های عراق در بانک مرکزی آمریکا نگهداری می‌شد حالا به عنوان وسیله‌ای برای فشار آوردن بر دولت عراق در راستای منافع و سیاست‌های واشنگتن، استفاده می‌کند.

الحیانی ادامه داد: موضع ملت و دولت عراق دائما ضد همه دخالت‌های خارجی در امور داخلی عراق عراق است که آمریکا در جایگاه اول این دخالت‌ها قرار دارد.

«صباح العکیلی» تحلیل گر سیاسی عراقی نیز در گفتگو با رسانه‌های عراقی تاکید کرد: ایجاد بحران به وسیله دلار از سوی آمریکا بخشی از پیام‌هایی است که واشنگتن برای دولت السودانی ارسال می‌کند و اقدامات اخیر آمریکا مانند عصایی است که آمریکا آن را تکان می‌دهد تا خیابان (معترضان) را علیه حکومت تحریک کند.

محمد شیاع السودانی اخیرا در سفر به فرانسه سخنانی قابل تامل درباره افزایش قیمت‌ها در عراق و نقش آمریکا در بحران نرخ ارز گفت.

السودانی در گفتگو با «فرانس ۲۴» گفت: علامت‌های سوال درباره معیار‌هایی وجود دارد که اجرای آن (از سوی آمریکایی ها) خواسته شده است آن هم در مرحله‌ای که ۳ ماه از عمر دولت عراق می‌گذرد (اشاره به اقدامات اخیر سختگیرانه آمریکا که مانع از تزریق پول عراق به بانک مرکزی این کشور از سوی فدرال رزرو آمریکا شده است).

السودانی ادامه داد: این در حالی است که معیار‌ها (سختگیری‌های آمریکا) در دولت‌های سابق وجود نداشت و عرضه ارز (در بانک‌های عراقی) به ۳۰۰ میلیون دلار در روز می‌رسید و این باعث می‌شد تجارتی غیرقانونی شکل بگیرد که منجر به خروج اموال با قاچاق ارز و پولشویی می‌شد.

نخست وزیر عراق به این واقعیت درباره عرضه روزانه ۳۰۰ میلیون دلار در دولت‌های قبل و سکوت آمریکا درباره اقدامات مشکوک در حالی اشاره می‌کند که می‌افزاید اکنون روزانه ۳۰، ۴۰ یا ۵۰ میلیون دلار یعنی بسیار کمتر از سابق (۱۰ تا ۲۰ درصد)، حجم عرضه روزانه دلار در عراق است، زیرا بانک مرکزی آمریکا دیگر مانند گذشته پول‌های عراق را به بغداد ارسال نمی‌کند.

مجله «کرایدل» نیز در گزارش جدید خود به این موضوع پرداخته که بحران فعلی دلار در عراق، نتیجه «استفاده آمریکا از ارز به عنوان سلاح» است و نوشته که «آمریکا اقتصاد عراق را به گروگان گرفته است» تا از آن به عنوان اهرم فشار بر دولت‌های غیر همسو با واشنگتن در بغداد استفاده کند. به نوشته این نشریه، «دولت آمریکا، مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشین عراق را از فشار‌ها مستثنی کرد، زیرا با او دوست بود، اما منتظر شد تا دولت السودانی روی کار بیاید و اعمال فشار‌های اقتصادی بر آن را آغاز کند.»

مساله این است که پرونده سرقت قرن در عراق و قاچاق میلیارد‌ها دلار از ثروت این کشور به دست متهمان اقتصادی، ماه‌ها پیش از روی کار آمدن دولت محمد شیاع السودانی افشا شده بود (در دولت مصطفی الکاظمی)، اما آمریکا اقدامی در این باره نکرد و عملا اجازه داد حواله‌های جنجالی و قاچاق‌های میلیاردی انجام شود تا با تصدی دولت از سوی چارچوب هماهنگی و شخص السودانی، این اهرم را این بار نه علیه متهمان اصلی که نامی از آن‌ها در موضع گیری‌های آمریکایی برده نمی‌شود بلکه علیه دولت عراق با کاهش تزریق دلار و تنگ کردن عرصه بر بغداد به کار ببرد.

حالا پول‌های عراقی‌ها به سرقت رفته و به خارج قاچاق شده و دولت عراق هنوز نتوانسته بیش از ۲ درصد کل مبلغ ۲.۵ میلیارد دلاری را از سارقان پس بگیرد، اما آمریکایی‌ها بر فشار مضاعف دیگری علیه دولت عراق تمرکز کرده اند تا به گفته برخی آگاهان، هم اذهان و افکار عمومی را از سرقت بزرگ همپیمانان خود منحرف کنند و هم زمینه ساقط کردن دولت السودانی را با فشار اقتصادی و نارضایتی عمومی فراهم کنند.

پیشتر «محمد صادق الهاشمی» رئیس مرکز پژوهش‌های راهبردی «العراق» به خبرنگار ایرنا در بغداد گفت: «بحران ارزی عراق به دست آمریکا با هدف انحراف اذهان و افکار عمومی از پرونده سرقت قرن و محاکمه دوستان آمریکا در پرونده‌های فساد ایجاد شده و پوششی برای سرقت قرن است».

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار