کد خبر: 1135075
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸
رئیس‌جمهور گفت: داریم شرایط را به نحوی مدیریت می‌کنیم که با تغییر قیمت دلار، قیمت اقلام مورد نیاز سفره مردم به این شکل تغییر پیدا نکند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شامگاه امشب (سه‌شنبه، ۱۱ بهمن) در هشتمین گفت‌وگوی زنده خود با مردم، ضمن تبریک ایام ولادت امام جواد الائمه (علیه‌السلام) و دهه فجر، گفت: حقیقتاً امام بزرگوار ما یک شخصیت الهی و در عین حال یک شخصیت انقلابی بود.

وی افزود: ایشان تا آخر عمر شریف‌شان روحیه انقلابی خود را حفظ و هویت ملی و دینی ملت ما را احیا کردند. گفتمان امام بزرگوار که امروز همان گفتمان رهبری معظم انقلاب است، گفتمان فسادستیزی و عدالت‌طلبی است. امام در پرتو عدالت اجتماعی به پیشرفت کشور می‌اندیشیدند و این همان گفتمانی است که امروز دولت آن را دنبال می‌کند.

رئیس‌جمهور درباره وضعیت اقتصادی مردم، گفت: مسئله معیشت وضعیت معیشت مردم از دغدغه‌های مهم دولت است. در ایام آغاز به کار این دولت وضعیت کرونا در کشور بحرانی بود، ولی الحمدالله ما امروز، روز‌هایی با صفر کشته کرونا را تجربه می‌کنیم.

*اختلال در کسب و کار مردم و تحصیل دانش‌آموزان در اغتشاشات اخیر

رئیسی خاطرنشان کرد: امروز شرایط کشور کاملاً متفاوت شده، به نحوی که در زمان تحویل دولت، تورم قریب به ۶۰ درصد بود و امروز با ۲۰ درصد کاهش حدود ۴۰ درصد شده است، در شش ماهه اول دولت یعنی تا سال ۱۴۰۰، ما شاهد کاهش تورم بودیم، اما با توجه به الزام قانونی که برای عادلانه کردن یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتیم، وضعیت تورمی ناشی از این اصلاحات اقتصادی به وجود آمد که تلاش دارد به نحوی با پرداختی‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ تومانی که دولت داشت، جبران شود.

وی اظهار کرد: در راستای سیاست دولت برای حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی، وضعیت قیمت‌های برخی اقلام برای ما قابل قبول نیست و این توسط دولت پیگیری و تلاش می‌شود که ثبات پیدا کند، ما داریم شرایط را به نحوی مدیریت می‌کنیم که با تغییر قیمت دلار، قیمت اقلام مورد نیاز سفره مردم به این شکل تغییر پیدا نکند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: بانک مرکزی ما قیمت ۲۸۵۰۰ تومان را برای ارز نیمایی اعلام کرده که علی‌القاعده ملاک برای همه خواهد بود. هم‌اکنون حدود ۹۰ درصد نیاز کشور با ارز نیمایی تأمین می‌شود و اگر این به صورت کامل برای همه تولیدکنندگان و واردکنندگان انجام شود، یک ثبات ایجاد می‌شود تا شاهد این نوسانات قیمت‌ها نباشیم.

رئیسی تصریح کرد: برخی از افزایش قیمت‌ها به دلیل خارج شدن آن‌ها به سمت بازار کشور‌های همسایه است. برخی دامداران نیز به این خاطر که امکان دارد قیمت بالا برود، دام‌شان را عرضه می‌کنند که همین موجب افزایش قیمت هم می‌شود.

*دولت‌سیزدهم در پرداخت حقوق‌ها و یارانه‌ها یک روز هم تأخیر نکرد

وی اضافه کرد: دولت به دنبال این است و بنده نیز این را به صورت روزانه دنبال می‌کنم که ثبات در سفره مردم ایجاد شود و این نوسانات به نفع هیچ کس نیست. قبل از همه ما از افزایش قیمت‌ها رنج می‌بریم و نسبت به این مسئله بی‌اطلاع نیستیم. در زمان تصویب در مجلس زیرساخت‌های شروع کالابرگ وجود نداشت و این را تمام دوستان مجلس می‌دانستند و این کار چند ماه پیش در دولت شکل گرفت. در آن موقع اگر عرض ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شد، اثرات تورمی زیادی داشت.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار دلایل مختلفی دارد، گفت: همچنان‌که اغتشاشات کسب و کار مردم را دچار مشکل کرد، یک علامت بد و نااطمینانی به بازار داد که حتماً در قیمت دلار تأثیر داشته است و این یکی از جهات مؤثر در افزایش قیمت دلار است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: انتظارات تورمی که در قیمت دلار وجود دارد، حتماً در قیمت‌گذاری آن تأثیر دارد، ما ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینان داریم و هیچ نگرانی از این زمینه نداریم و فروش نفت داریم و پول آن وصول می‌شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات چند درصد ارزی که در بازار آزاد معامله می‌شود، بر بیش از ۹۰ درصد که در بازار نیمایی معامله می‌شود، سایه می‌اندازد، ما می‌خواهیم قیمت بازار آزاد را مدیریت کنیم تا با قیمت بازار نیمایی برسد.

وی تأکید کرد: علی‌رغم همه کنترل‌هایی که وجود داشته در چهل و چند سال اخیر همواره بازار آزاد وجود داشته، اما همه تولیدکنندگان موظفند که منابع ارزی خود را از بانک مرکزی تأمین کنند و با کنترل بانک مرکزی، قیمت ارز بانک مرکزی غالب می‌شود و قیمت‌های بازار آزاد کنار می‌روند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اوضاع نابسامان کشور در زمان شروع به کار دولت سیزدهم، گفت: از زمان شروع به کار دولت یک روز پرداخت حقوق کارکنان دولت و پرداخت یارانه‌ها عقب نیفتاده است. رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۱ سال در این دولت اعمال شد و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که سال‌ها انجام نشده بود و سه بار رهبری معظم انقلاب نسبت به آن تذکر داده بودند، در این دولت انجام شد.

رئیسی اضافه کرد: کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی سال گذشته از طریق درآمد‌های نفتی پرداخت شد و امسال تلاش شد که کسری بودجه نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: بودجه‌ریزی ما اشکالاتی دارد که رهبر انقلاب روز گذشته فرمودند که باید تحولات در ساختار آن انجام شود، ولی دولت در یک سال و چند ماه تلاش کرده کسری بودجه نداشته باشیم و مصارف بیش از منابع نباشد.

*احیای بیش از ۳هزار واحد تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل

رئیس‌جمهور بیان کرد: قبل از این دولت رشد اقتصادی نزدیک به صفر بود، اما در شش ماه رشد اقتصادی کشور قریب به ۵ درصد شد و پاییز سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی بیش از ۳ درصد است.

رئیسی با بیان اینکه رشد اقتصادی به معنای رشد تولید، کشاورزی، معدن و همه درآمد‌های کشور است، گفت: رشد تولید ما نیز بیش از ۶ درصد و رشد ابزار تولید بیش از ۵ درصد است؛ همچنین از زمان شروع به کار دولت آمار بیکاری کاهش یافته است. به طور قطع ما به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، ولی ریل‌گذاری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و رشد اقتصادی انجام شده است.

وی با اشاره به هدف‌گذاری برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد، بیان کرد: علی‌رغم تحریم‌ها و تهدید‌ها ظرفیت رشد اقتصادی در کشور ما وجود دارد. اگر دولت با همه وجود به بیانات رهبر انقلاب پایبند باشد، رشد اقتصادی ۸ درصد برای ما امکان‌پذیر خواهد بود، ما از آنچه که برای ایجاد یک میلیون شغل وعده داده‌ایم عقب نیستیم. می‌خواهیم دولت صادق‌الوعد باشیم و آنچه که به مردم وعده دادیم را عمل کنیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه آشوب و تحریم دو روی یک سکه است، تصریح کرد: دلیل آشوب‌های اخیر این است که دشمن دید تحریم‌هایش با تلاش دولت و ایستادگی مردم خنثی شده، بنابراین طبیعی است که توطئه کند. بیانات رهبر معظم انقلاب در روز گذشته بسیار مهم است و ما خود را موظف به اجرای آن می‌دانیم.

رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره بهره بردن اقشار مختلف مردم از رشد اقتصادی، گفت: وقتی که رشد تولید اتفاق بیفتد، همه مردم از آن استفاده می‌کنند، بنابراین این صرفاً به کارمندان دولت محدود نمی‌شود، آن اقدامی مورد تأکید و توجه ماست که در سفره همه مردم حس شود.

وی ادامه داد: فروش نفت و افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش تولید و افزایش تجارت، به نفع همه مردم است. اقدامات دولت باید به جهتی باشد که رونق اقتصادی در سفره همه مردم حس شود و البته کارمندان دولت هم حقوق قانونی خود را دریافت کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳ هزار واحد تولیدی که تعطیل یا نیمه تعطیل بوده احیا شده است، گفت: این مسئله نقش مهمی در افزایش اشتغال و تولید و صادرات دارد، در راه‌اندازی کارخانه‌ها با برخی موارد فساد هم روبه‌رو شدیم که شرط همکاری با بنده داشتن روحیه مبارزه با فساد است.

*هیچ کجای دنیا اجازه نمی‌دهند یک پلتفرم خارجی بستر ایجاد آشوب شود

رئیسی بیان کرد: شرط سفر‌های دور دوم در هر استان این است که حداقل بخش قابل توجهی از مصوبات سفر‌های دوره اول اجرایی شده باشد و در استان‌های یزد و خراسان جنوبی که سفر‌های دور دوم آن‌ها انجام شده بود، این اتفاق افتاده بود.

رئیس‌جمهور درباره حواشی به وجود آمده در مورد وعده ساخت مسکن توسط دولت نیز، بیان کرد: دولت در ساخت مسکن نقش مباشر و تسهیل‌گر را دارد، ما در برخی موارد مواجه بودیم که طرح‌های نیمه‌تمام مسکن وجود داشته که مردم سال‌ها منتظر به نتیجه رسیدن آن بودند و یکی از برنامه‌های ویژه دولت به نتیجه رساندن این مسکن‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: در قانون جهش تولید مسکن نیز دولت مکلف به ساخت یک میلیون مسکن شده و این وعده بنده نیز بوده است و ما با کمک تعاونی‌ها و انبوه‌سازان و خودِ مردم، این کار را انجام خواهیم داد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر امکان واگذاری زمین را داریم و در مراکز استان این امکان نیست، ولی امکان مجتمع‌سازی وجود دارد، مرحوم آقای قاسمی تلاش‌های زیادی برای این کار انجام داد و هم‌اکنون هم آقای بذرپاش با تلاش‌های جدی دنبال اجرای این وعده و تکلیف قانونی هستند.

رئیسی با اشاره به کسب و کار مردم در فضای مجازی، گفت: محیط اینترنت باید موجب آرامش مردم باشد و اخلال در این امر موجب گله ما هم هست. کاری که در رابطه با فیبر نوری و شبکه ملی اطلاعات در این دولت انجام شده قابل تقدیر است. محدودیت‌های موجود بعد از اغتشاشات اعمال شد و هیچ کجای دنیا اجازه نمی‌دهند که یک پلتفرم خارجی بستر ایجاد آشوب در کشور شود.

وی ادامه داد: بحث رفع محدودیت پلتفرم‌های خارجی یک امر فراقوه‌ای است که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌شود. دفاتر پلتفرم‌های خارجی باید در کشور ما پاسخگوی عملکردشان باشند و تا وقتی که پاسخگو نباشند، طبیعتاً بستر ناامنی در کشور ما ایجاد می‌شود. وزارت ارتباطات با کمک به پلتفرم‌های داخلی کمک می‌کند که دسترسی مردم به فضای مجازی کمترین مشکل ممکن را داشته باشد.

*مسئله حجاب راهکار‌های سیاسی و امنیتی ندارد

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی در مورد راهکار‌های ابراز اعتراضات قانونی مردم، گفت: بنده در هر جایی که حضور می‌یابم با دانش‌آموزان، دانشجویان و اقشار مردم سخن می‌گویم و همواره این را به اعضای دولت نیز تأکید کرده‌ام.

رئیسی اضافه کرد: اتاق‌های گفتگو باید در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در کشور فعال شود و بخشی نیز باید در کشور فعال شود که این به وزارت کشور اعلام شده است.

وی درباره مسئله حجاب و عفاف نیز، تصریح کرد: حجاب یک ضرورت دین است و کسی تردید نسبت به آن ندارد و از طرف دیگر قانون است و زنان و دختران ما در کشور پایبند به حجاب هستند و کسانی هم هستند که ضعف حجاب دارند که راهکار‌های آن فرهنگی و اجتماعی است و نمی‌تواند راهکار‌های سیاسی و امنیتی داشته باشد، دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در این رابطه مسئولیت دارند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: تعبیر رهبر معظم انقلاب بسیار جامع بود که فرمودند همین کسانی که ضعف حجاب دارند، در دهان بدخواهان و جمهوری اسلامی ایران زدند و نشان دادند که پایبند به ارزش‌ها هستند. توجه به قانون و قانون‌مداری باید وجود داشته باشد. در مسئله حجاب، نگاه فرهنگی و اجتماعی است و طبیعتاً باید دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و رسانه‌ای در این زمینه فعال‌تر شوند.

رئیسی درباره هزینه‌های حوزه بهداشت و درمان و سلامت گفت: ما به دنبال کاهش هزینه‌های مردم در این زمینه هستیم. ساز و کار ما سازگار فعال کردن پزشک خانواده است و از این طریق نظام ارجاع که آن هم منتهی شود به اینکه مواردی که بستری کردن بیمار بیانجامد، ما هزینه آن را از دوش بیمار و خانواده او برداریم.

وی افزود: ما می‌خواهیم بیمه تکمیلی را کاملا فراگیر و رفاه چند لایه اجتماعی را برای مردم فعال کنیم و وقتی این اتفاق افتاد، طبیعتا شاهد آن هستیم که در تمام مناطق کشور، کسی نگران هزینه‌های بیمارستان نباشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این اقدامات در بخش سلامت در شهر‌های کوچک آغاز شده و ان‌شاءالله ظرف چند ماه آینده به شهر‌های بزرگ مرکز استان‌ها خواهد رسید تا ان‌شاءالله با فعال شدن پزشک خانواده و نظام ارجاع، بستری شدن افراد رایگان شود که هزینه‌های خانواده را بسیار کاهش می‌دهد. ما هم نسبت به مسئله دارو و هم نسبت به مسئله بیمارستان دغدغه‌مند هستیم و دولت شبانه‌روز به دنبال رفع مشکلات مردم در این زمینه‌هاست.

رئیسی در پایان خطاب به مردم، گفت: صمیمانه از تک‌تک مردم عزیز بابت همکاری با دولت تشکر می‌کنم. آنچه که وظیفه دولت است را به نمایندگی از مردم دنبال می‌کنم که اجرا شود و اگر روزی هم در مسئله‌ای نتوانستیم مأموریت‌مان را انجام دهیم، حتماً آن را با ذکر دلایل خدمت مردم عرض می‌کنیم. من از نقد‌ها استقبال می‌کنم و از همه بزرگوارانی که دولت را نقد می‌کنند تشکر می‌کنم، اما استدعا می‌کنم که همه وضعیت را ببینند و فرمایشات‌شان همراه با انصاف باشد. دولت از نقد منصفانه استقبال و آن را برای خود یک نعمت تلقی می‌کند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار