کد خبر: 1134747
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۶

تلاش همه‌جانبه غربی‌ها برای تجهیز اوکراین به سلاح‌های جدید دورنمای صلح را تیره و تار کرده است و روس‌ها هم امیدی به گشایش برای پایان دادن به درگیری‌ها ندارند و این مسئله را سرگئی ریابکوف به وضوح اعلام کرده که اکنون مذاکره با کی‌یف و عروسک‌گردان‌های آن بی‌ثمر است.
هرچند مقامات روسیه پیش از این آمادگی خود را برای ازسرگیری مذاکرات صلح اعلام کرده بودند، اما با تحرکاتی که امریکا و اروپایی‌ها این روز‌ها انجام می‌دهند، تنش‌ها بیش از پیش افزایش یافته و دو طرف از مسیر صلح دورتر می‌شوند. معاون وزیر خارجه روسیه روز دو شنبه در سخنانی گفت، پس از اعلام تصمیم واشنگتن برای ارسال تانک‌های آبرامز به اوکراین، مسکو دیگر هیچ راهی برای مذاکره با کی‌یف نمی‌بیند. سرگئی ریابکوف به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «ما آماده بررسی هرگونه ابتکار جدی برای حل بحران اوکراین هستیم، اما تاکنون هیچ‌کس واقعاً آن‌ها را بیان نکرده است. در شرایط کنونی واشنگتن تصمیم خود را برای تأمین تانک برای اوکراین اعلام کرده است و دست‌نشاندگانش از جمله اتاوا، در حال رقابت هستند که ببینند چه کسی و چه مقدار تسلیحات به اوکراین عرضه خواهد کرد، به‌خصوص سلاح‌های قدیمی و در این شرایط صحبت کردن نه تنها با نازی‌های اوکراینی، بلکه با عروسک‌گردانان آن‌ها هم بیهوده است.»
ریابکوف همچنین گفت: «روسیه به هیچ چیزی از جانب غرب نیازی ندارد، اما ناتو در حال پخش داستان‌های ترسناک روس‌هراسی در کشور‌های همسایه است.» این دیپلمات روس افزود: «ما به هیچ چیز از سمت غرب نیاز نداریم، می‌خواهیم که ما را ر‌ها کنند. اما ناتو به نوبه خود، با سماجت بی‌خود و دیوانه‌وار پیوسته به سمت مرز‌های روسیه خزیده است و در عین حال کشور‌های همسایه ما را با داستان‌های ترسناک روس‌هراسی زامبی می‌کند.» او یادآور شد که روسیه بار‌ها به ناتو هشدار داده بود که تلاش‌های این ائتلاف برای گسترش به سمت شرق عواقبی در پی خواهد داشت. ریابکوف با تأکید بر اینکه روسیه از منافع امنیتی مشروع خود دفاع خواهد کرد، گفت: «امریکایی‌ها هشدار‌های ما را نشنیدند و آن‌ها را جدی نگرفتند، بلکه به هر طریق ممکن به تحریک کی‌یف علیه روسیه ادامه دادند». سرگئی ریابکوف همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «بدیهی است که ایالات متحده نه تنها عامل اصلی بحران اوکراین، بلکه ذی‌نفع اصلی آن هم است. از جمله اینکه واشنگتن، اوکراین را به عنوان یک میدان آزمایش برای محصولات نظامی- صنعتی خود در نظر می‌گیرد، جایی که سیستم‌های تسلیحاتی مختلف و روش‌های استفاده از آنها، از جمله انواع مدرن و بسیار دوربرد، برای مقاومت در برابر تسلیحات روسی آزمایش می‌شوند.»
به دنبال اعلام تصمیم واشنگتن و برلین برای ارسال تانک‌های امریکایی «آبرامز» و آلمانی «لئوپارد»، مقام‌های ارشد اوکراین حالا علناً از غرب می‌خواهند که به اوکراین برای جنگ با روسیه جنگنده بدهند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی است که اگر غربی‌ها تسلیحات بیشتری در اختیارش بگذارند، می‌تواند در مدت چند ماه روس‌ها را از سرزمین خود بیرون براند و اخیراً نیز کشتی جنگی و زیردریایی از آلمانی‌ها تقاضا کرده است. اما رهبران غرب درباره ارسال کمک‌های جدید تردید دارند و بر این باورند که این مسئله می‌تواند به تشدید تنش‌ها با روسیه منجر شود. مقامات مسکو گفته‌اند که اگر تانک‌های امریکایی و اروپایی به اوکراین برسند، آن‌ها را منهدم خواهد کرد و برنامه نابودی آن‌ها را هم از پیش طراحی کرده است. روس‌ها گفته‌اند که ارسال کمک‌های جدید نه‌تن‌ها به اوکراین کمک نمی‌کند بلکه مسیر صلح را مختل خواهد کرد و نسبت به تلاش‌ها برای شکست روسیه هشدار داده‌اند، چرا که به اذعان روس‌ها ممکن است به استفاده از سلاح هسته‌ای متوسل شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار