کد خبر: 1134249
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، هم‌اکنون (۹ بهمن) میانگین کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در صبح امروز با توجه به عدم وزش باد مؤثر و انباشت آلاینده‌ها طی ساعات گذشته کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت.

تداوم این شرایط جوی در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد. تقویت ناپایداری جوی، رشد ابرناکی و افزایش نسبی تندی باد تا اواخر وقت یکشنبه تاحدودی سبب کاهش غلظت ذرات معلق خواهد شد، هرچند با افزایش ترافیک شامگاهی افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در مناطق پرتردد دورازانتظار نخواهد بود.

با کاهش تدریجی تندی باد تا صبح فردا (۱۰ بهمن) هم‌زمان با آغاز تردد خودرو‌ها تاحدودی بر میزان غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد و کاهش کیفیت هوا در مناطق پرتردد را به دنبال خواهد داشت.

حاکمیت ناپایداری جوی در طول روز همراه با بارش پراکنده از تجمع آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد. تداوم این شرایط جوی و افزایش تندی باد تا ساعات پایانی دوشنبه سبب کاهش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت قابل قبول در بیشتر مناطق خواهد شد.
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم اکنون شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۱۴۵ یعنی شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد همچنین آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۱۴۵ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

براساس دستورالعمل احتیاطی صادره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرتهران، مبتلایان به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند و باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را خودداری ورزند.

فعالیت طولانی عبارت است از هرگونه فعالیت خارج از منزل که افراد به‌طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس کشیدن تاحدی سخت‌تر از حالت طبیعی صورت بگیرد. کار کردن در باغچه، فعالیت شدید خارج از منزل مانند دویدن و ... از جمله این کارهاست. فعالیت سنگین نیز عبارت است از هرگونه فعالیت شدید خارج از منزل که نفس کشیدن را برای افراد سخت می‌کند.

گفتنی است که کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که بر اساس آن از عدد صفر تا ۵۰ در محدوده هوای پاک تعریف می‌شود، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا در محدوده قابل قبول، سالم یا متوسط بوده و از محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است. در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها و از محدوده ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار می‌گیرد. بر اساس این دسته‌بندی در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.


منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار