کد خبر: 1134163
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
بازدید ۳ ساعته رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاورد‌های صنعتی با این دغدغه ایشان همراه بود که ما در کجای صنعت جهان ایستاده‌ایم

اصل مطلب این است که ما در پیشرفت‌های صنعتی «الان کجای کار هستیم؟» این پرسش رهبر‌معظم‌انقلاب از یک مسئول است. او برای رهبری توضیح می‌دهد که «ما موفق شدیم با معیار‌های مختلف ۱۰ رشته صنعت اولویت‌دار را شناسایی کنیم، از منظر پیوند با زنجیره‌های ارزش بین‌المللی، ارتقای بهره‌وری و دانش‌بنیانی که بتوانیم در یک‌فرصت کوتاه سه، پنج و ۱۰ ساله شکاف موجود را بین کشور و جهان پر کنیم»، اما رهبر انقلاب نگران فاصله‌هاست، پس در میانه صحبت‌های آن مسئول پرسش خود را مطرح می‌کند «کجای کار هستید شما الان؟ این که یک فرایند مفصل است».
نقطه ثقل و گرانیگاه دیدار سه‌ساعته رهبری از نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی همین پرسش است: «ما الان کجای کار هستیم؟» رهبر انقلاب درباره پیشرفت ایران عجله دارند و نگران بروز این نگرانی نیستند و از بیان این دغدغه خود در هر مراسم و سخنرانی و دیداری رونمایی می‌کنند.
برای یک ملت این یک فرصت اصلی و یک امتیاز است که رهبری نظام دغدغه پیشرفت علمی و صنعتی و کشاورزی داشته باشد و این دغدغه را با خود همه‌جا ببرد و از همه درباره آن پرسش کند و دانش‌بنیان‌ها و دانشجویان مورد توجه ایشان باشند. سرعت شتابان پیشرفت‌های صنعتی به‌ویژه در حوزه الکترونیک و صنایع شیمیایی و نانو و پزشکی، امکان هرگونه سستی و ناکارآمدی مدیریتی و فساد ساختاری مافیای واردات و وابستگی را از ما سلب می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز به مدت سه ساعت از نمایشگاه توانمندی‌های داخلی که در حوزه‌های مختلف برپا شده بود، بازدید کردند.
این نمایشگاه به مناسبت شعار سال که سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده بود، برگزار شد. در این نمایشگاه توانمندی‌های داخلی در حوزه‌های صنایع معدنی و اکتشافی، الکترونیکی و مخابرات، هوافضا و ماهواره، خودرو، کشاورزی و غذایی، حمل‌و‌نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی، بخش مسکن، نفت و پتروشیمی، لوازم خانگی، نساجی، صنایع آبزی‌پروری، آبخیزداری، صنایع برق و نیروگاهی و سدسازی و طرح‌های مدیریت آب، فناوری اطلاعات و ارتباطات به نمایش گذاشته شده بودند.
تولید ونتیلاتور‌های ثابت و متحرک از محصولاتی بود که مسئولان تولیدکننده درباره آن توضیح دادند. گزارش‌دهنده با بیان اینکه خود امریکایی‌ها در دوران کرونا اقدام به تحریم آن کردند، تصریح کرد: الحمدلله همه این محصولات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به تولید رسیده‌اند و اکنون این محصولات علاوه بر تأمین نیاز داخلی به خارج هم صادر می‌شود.
منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت هم در گزارشی با بیان اینکه ما دو گلوگاه برای تاب‌آوری تولید داشتیم، گفت: یکی مجموعه موتوری بوده و دیگری مجموعه قطعات الکترونیکی. این‌ها را به کمک دانش‌بنیان‌ها ایجاد کردیم و اکنون ۶۰‌درصد فناوری‌های الکترونیکی را که قبلاً گلوگاه داشتیم، تولید کردیم.
او اضافه کرد: برای مثال سه اتوبوس با فناوری روز تولید شده و وزارت کشور برای خرید ۳ هزار دستگاه قرارداد بسته است.
لوازم خانگی بخش دیگری از نمایشگاهی بود که مورد بازدید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.
فاطمی‌امین، وزیر صنعت معدن و تجارت در توضیح این بخش صنعتی با بیان اینکه بازار ایران اکنون برای لوازم خانگی محصول داخل کوچک شده است، به صادرات این محصولات اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۱۶ میلیون محصول تولید خواهد شد و اکنون در عمان و روسیه خط تولید محصولات خانگی ایران را راه‌اندازی کرده‌ایم که قطعات از ایران به این دو کشور صادر و در آنجا مونتاژ خواهد شد. وزیر صنعت درباره کیفیت محصولات لوازم خانگی این را هم اضافه کرد: به لحاظ کیفیت، تنوع و نوآوری به سطح بسیار مطلوبی در این صنعت رسیده‌ایم.
بخش دیگری از این نمایشگاه به محصولات دارویی اختصاص داشت.
کارشناس این بخش از نمایشگاه در پاسخ پرسش رهبر معظم انقلاب که چه میزان از مواد اولیه دارو‌های کشور داخلی است، گفت: در حال حاضر ۷۲‌درصد از مواد اولیه تولید دارو داخلی است و محصولات دارویی هم ۹۷‌درصد داخلی است.
صنایع خلاق و باشگاه تولید از دیگر بخش‌های این نمایشگاه بود.
مسئول غرفه این بخش با بیان اینکه ما واردکننده توپ فوتبال بودیم و سالانه ۵۵۰ میلیون دلار واردات عروسک به صورت قاچاق وارد می‌شد، گفت: الان ما ۴۸۵ نوع توپ تولید می‌کنیم که هوشمند است و برای اولین بار در داخل به استاندارد‌های روز مجهز می‌شود.
وی با بیان اینکه پیش‌تر تیراژ اسباب‌بازی ساخت داخل بسیار پایین بود، به پیوند صنعت و فرهنگ اشاره کرد و گفت: اکنون در مسیر بازاریابی بین‌المللی قرار گرفته‌ایم و تعدادی از کشور‌های همسایه و حتی چند کشور غربی، مشتری این قبیل محصولات فرهنگی ایران شده‌اند که علاوه بر ارز‌آوری می‌توانیم فرهنگ ایرانی- اسلامی خود را به دیگر کشور‌ها از طریق این محصولات منتقل کنیم.
طراحی سامانه‌های مدیریتی برای کنترل مصرف بازار از دیگر صنایعی بود که در این نمایشگاه عرضه شده بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح این محصول نرم‌افزاری گفت: ما اگر بتوانیم تمام داده و جریان محصول را رصد کنیم، چند امکان مهم به ما می‌دهد، یکی اشراف اطلاعاتی برای حاکمیت که بفهمیم کجا و چه مقدار کالا مصرف شده است. مثلاً ۱۵ هزار فروشگاه به سیستم متصل هستند که هر شب می‌توان فهمید چه کالایی به چه میزان و به چه قیمتی به فروش رفته است. از این طریق می‌توان بازار را مدیریت کرد.
وی گفت: اکنون نزدیک ۳۰۰ سامانه مدیریتی طراحی شده که ۲۰۰ مورد آن فعال شده است که تولید، مصرف و ذخایر را کنترل می‌کنیم.
ساخت و تولید هواپیما از دیگر صنایعی بود که در این نمایشگاه درباره چگونگی مراحل طراحی و تولید آن به رهبر معظم انقلاب گزارش داده شد.
مسئول این غرفه در توضیح این صنعت گفت: ما ساخت هواپیما و موتور آن و هم صنایع جانبی آن را بر اساس استاندارد‌ها طراحی کردیم و هم در ناوبری و سیستم‌های روشنایی باند و موارد مشابه مورد نیاز در فرودگاه‌ها، اکنون از محصولات داخلی دانش‌بنیان مطابق استاندارد‌های جهانی استفاده می‌کنیم.
بخش کشاورزی آخرین غرفه‌ای بود که رهبر معظم انقلاب از آن بازدید به عمل آوردند.
وزیر جهاد کشاورزی درباره صنایع تولیدی مرتبط با کشاورزی در این نمایشگاه با بیان اینکه تا پیش از این پارک علم و فناوری در بخش کشاورزی نداشتیم، افزود: این پارک امسال راه‌اندازی شده و شش دهکده نوآوری و فناوری در شش استان راه‌اندازی کرده‌ایم و در سال آینده ۱۰ استان دیگر اضافه خواهند شد. الگوی کشت از دیگر مواردی بود که وزیر کشاورزی درباره آن گفت: الگوی کشت را مهر ماه امسال تهیه و برای اجرا ابلاغ کردیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار