کد خبر: 1133229
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸
وزیر دفاع فنلاند روز سه‌شنبه در سخنانی گفت که پیوستن این کشور و سوئد به ناتو به نفع این دو کشور و این ائتلاف نظامی خواهد بود.

«میکا ساوولا» وزیر دفاع فنلاند روز سه‌شنبه در سخنانی تاکید کرد که به نفع فنلاند، سود و ناتو خواهد بود که روند پیوستن همزمان این دو کشور حوزه اسکاندیناوری به ناتو تکمیل شود.

از سوی دیگر، در پی اختلافات اخیر ترکیه با دو کشور فنلاند و سوئد در خصوص پیوستن به ناتو، «پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند امروز (سه‌شنبه) خواستار تعلیق مذاکرات سه‌جانبه فنلاند-سوئد و ترکیه در خصوص پیوستن این دو کشور اروپایی به ناتو شد.

در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان استکهلم و آنکارا در پی اقدام توهین‌آمیز سوئد در صدور مجوز هتک حرمت قرآن کریم مقابل سفارت ترکیه در استکهلم، هاویستو گفت: «مذاکرات باید متوقف شود. پس از آرام شدن اوضاع از سرگرفته شود».

اخیراً تعدادی از گروه‌های افراطی در اقدامی هتاکانه اقدام به آتش زدن قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم کردند که واکنش تند دولت ترکیه را به همراه داشت. سخنگوی پلیس سوئد هم در اقدامی اسلام‌ستیزانه عنوان کرد که به رهبر اسلام ستیز حزب راست‌افراطی استرام کورس دانمارک اجازه داده تا در راهپیمایی مقابل سفارت ترکیه، قرآن را بسوزاند.

وزیر خارجه فنلاند با توجه به تحولات اخیر و تنش‌زایی سوئد تصریح کرد که احتمالاً «فنلاند باید بدون سوئد، موضوع پیوستن به ناتو را بررسی کند».

وی در این خصوص توضیح داد: «ما باید اوضاع را ارزیابی کنیم که آیا اتفاقی افتاده است که در بلندمدت مانع از پیش‌روی سوئد (در پیوستن به ناتو) می‌شود یا خیر. هنوز برای موضع‌گیری در این خصوص زود است و اولویت بر پیوستن مشترک به ناتو است».

هاویستو با اشاره به این موارد در ارتباط با روند پیوستن فنلاند به ناتو گفت: «ارزیابی من این است که تأخیری (در دریافت تأییدیه ترکیه) به وجود خواهد آمد که قطعاً تا زمان انتخابات اواسط ماه می‌ترکیه ادامه خواهد داشت».

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار