کد خبر: 1133208
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

در سایه سنگ‌اندازی‌های امریکایی‌ها و اروپایی‌ها در مسیر احیای برجام و تلاش برای گره زدن تحولات داخلی ایران به مذاکرات هسته‌ای، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اگرچه همچنان از عدم پیشرفت در مذاکرات رفع تحریم‌ها سخن می‌گوید، اما تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران نمرده است.
جوزف بورل که روز دو شنبه اذعان کرده بود نمی‌توان به راحتی و بدون برطرف کردن موانع قانونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد، همان شب پس از اجلاس شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا به نظر او هنوز امکان از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای ایران وجود دارد، گفت که مذاکرات رفع تحریم‌ها در یک وضعیت انتظار به‌سر می‌برد. گفتگو‌ها نمرده، اما پیشرفتی هم صورت نگرفته است. وی ادعا کرد که حوادث اخیر ایران، پیشرفت در گفتگو‌ها را دشوار کرده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پیش از ظهر دیروز طی سخنانی در بیست‌وششمین نشست وزرای امور خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو در تاشکند بار دیگر به تحرکاتی که اخیراً اروپایی‌ها از کانال پارلمان اروپا علیه ایران صورت داده‌اند، پرداخت و گفت: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه دکترین سیاست خارجی متوازن، تعامل و همکاری با جهان و عدم مداخله در امور داخلی استوار است. صدور قطعنامه مداخله‌جویانه و نامتعارف پارلمان اروپا را قویاً محکوم می‌کنیم. بی‌تردید تبعات منفی چنین رفتار‌های احساسی برای اروپا هزینه‌زا است و لذا مسیر درست، تمرکز بر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت است.» وی روز دو شنبه هم به شدت از اقدامات تنش‌زای اروپایی‌ها و فرصت‌طلبی آن‌ها در سایه اغتشاشات ایران انتقاد کرده بود.
با این حال، امریکایی‌ها همچنان دست از خط و نشان کشیدن برنمی‌دارند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در کنفرانس خبری روز دو شنبه از هماهنگی و همکاری بسیار نزدیک واشنگتن و اروپا برای مقابله با تهران خبر داد و گفت: «آنچه که مطرح نیست، برجام است. ما به وضوح گفته‌ایم که برجام در دستورکار قرار ندارد و ماه‌هاست که در دستورکار نیست. ایران پیوسته به فرصت‌ها برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام پشت کرده است.»
‌سخنگوی وزارت خارجه امریکا تو پ را در زمین ایران انداخت و گفت: «در نتیجه اقدامات ایران در سراسر جهان و علیه مردمش، ما بر ارسال این پیام‌های واضح به ایران متمرکز شده‌ایم؛ کشتار مردم خود را متوقف کنید، عرضه پهپاد به روسیه برای استفاده در اوکراین را متوقف کنید و امریکایی‌هایی را که به اشتباه بازداشت کرده‌اید، آزاد کنید.»‌سخنگوی وزارت خارجه امریکا در ادامه به جدید‌ترین اقدام خزانه‌داری امریکا در تحریم افراد و نهاد‌های ایرانی نیز اشاره کرد و گفت: «ما می‌خواهیم دو پیام خیلی واضح را به رژیم ایران ارسال کنیم؛ اینکه جهان نظاره‌گر است و جهان آماده است که اقداماتی را در واکنش به خشونت مقامات ایران علیه مردمش انجام دهد.»
‌امیرعبداللهیان در شبکه اجتماعی توئیتر به موضع طرف امریکایی این‌طور پاسخ داد: «کاخ سفید در جایگاهی قرار ندارد که از حقوق بشر دم زند. کشتار حدود ۲میلیون انسان در افغانستان، عراق، یمن، فلسطین، سوریه و دمیدن در آتش جنگ اوکراین و مانع صلح بودن، از نتایج مداخلات امریکاست. به اظهارات ریاکارانه پایان دهید. مردم آگاه ایران، دندان زینت شده گرگ‌ها را به خوبی تشخیص داده‌اند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار