کد خبر: 1132876
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
سفر از پیش اعلام نشده مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بروکسل و حضور او در نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، گمانه‌زنی‌هایی را درباره پشت پرده این سفر مطرح کرده است.

تعدادی از رسانه‌های اروپایی صبح امروز دوشنبه پیش از برگزاری نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، از برگزاری نشست غیر رسمی دیپلمات‌های ارشد اروپایی با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران خبر دادند.

خبرگزاری «آجنزیا نووا» گزارش داد، وزرای خارجه اتحادیه اروپا با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به میزبانی اتریش جلسه «صبحانه غیر رسمی» برگزار کردند که به طور خاص به موضوعات مرتبط با اوکراین و ایران اختصاص داشت.

در همین حال شماری از وزرای امور خارجه کشور‌های اروپایی در گفتگو با خبرنگاران مستقر در بروکسل، از حضور مدیرکل آژانس در بروکسل برای شرکت در نشست وزیران خبر دادند. طبق گفته این دیپلمات‌ها بحث عمدتا بر سر اوکراین و همچنین ایران خواهد بود.

در همین پیوند وزرای امور خارجه اتریش و جمهوری چک با انتشار پیام‌هایی در توئیتر توضیحاتی را درباره سفر گروسی به بروکسل ارائه دادند. «الکساندر شلنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش با انتشار پیامی در توییتر نوشت که رافائل گروسی به پیشنهاد او به بروکسل سفر کرد تا در حاشیه نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا توضیحاتی را ارائه کند.

وی عنوان کرد: تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تقویت ایمنی هسته‌ای در اوکراین حیاتی است. همچنین درباره برنامه هسته‌ای ایران صحبت کردیم. باید از مسابقه تسلیحات اتمی در این منطقه جلوگیری کنیم.

«یان لیپاوسکی» وزیر امور خارجه جمهوری چک هم ضمن انتشار تصویری از شرکت در جلسه غیررسمی با همتای اتریشی و مدیرکل آژانس، در توئیتر نوشت: ما عمدتا در مورد حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین و برنامه هسته‌ای ایران بحث کردیم. وی یاد آور شد که جمهوری چک ریاست دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر عهده دارد.

تارنمای اتحادیه اروپا تصاویری را از شرکت گروسی در نشست مشترک با وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا منتشر کرده است، اما جزئیاتی درباره موضوعات مورد مذاکره در دست نیست. گروسی هم در توئیتی به ذکر این نکته بسنده کرده است که برای ارائه گزارش درباره اوکراین و ایران حاضر شده است.

این درحالیست که بحث سفر احتمالی گروسی به ایران در خصوص مسائل پادمانی ادعایی در روز‌های اخیر سرزبان‌ها افتاده است. گروسی چند روز پیش در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان با اعلام نگرانی از تاثیر منفی مسائل غیرهسته‌ای بر روند مذاکرات برجامی، ابراز امیدواری کرد که با سفر به تهران روابط دوجانبه را "از نو تنظیم" کند.

وی گفته بود: مسائلی مانند حقوق بشر و موارد دیگر جزو وظایف من نیست. البته ما خیلی نگران این موضوع هستیم. (این مسائل) ممکن است مانع دستیابی به یک راه حل سیاسی در (موضوع هسته ای) شود. اما در این روند طولانی مذاکرات هسته‌ای ایران، شرایط مشابه، دشوارتر یا آسان‌تر را دیده‌ایم. بنابراین، من انتظار دارم که شاهد تعامل بهتری از سوی مقام‌های ایرانی باشم. چند ماه گذشته دشوار بوده است. ما پاسخ‌های مورد انتظارمان را از ایران دریافت نکرده‌ایم. امیدوارم بتوانم به ایران سفر کنم و رابطه مبتنی بر اعتماد را که در این برهه زمانی رو به تزلزل است، از نو تنظیم کنم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعا‌هایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعا‌های مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشور‌ها در حوزه پادمان نامحدود نیست. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ساعاتی پیش در نشست با خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران همانند سابق به همکاری و تعامل سازنده با آژانس در چارچوب حقوقی که ناشی از عضویت و همکاری است ادامه داده و کانال‌های ارتباطی ایران با مدیرکل آژانس ادامه دارد.

وی افزود: برای انجام سفر آقای گروسی به تهران و هیأت آژانس مبتنی بر روند گفتگو‌ها هر زمان که زمینه سفر مهیا شود، انجام خواهد شد که از طریق نمایندگی ایران در وین گفتگو‌ها و انتقال پیام‌ها در حال انجام است.

به گفته محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز، «هیچ فعالیت یا سایت هسته‌ای اعلام نشده‌ای در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. تعاملات ایران با آژانس برقرار است و آقای گروسی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده است که باید برنامه، محتوا و اهداف سفر تعیین شود و به محض نهایی شدن برنامه حتما انجام خواهد شد.»

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار