کد خبر: 1132800
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
اظهارات امروز بورل در آستانه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر این که دادگاه یکی از کشورهای عضو باید درباره قرار گرفتن نام سپاه در فهرست تروریستی تصمیم‌ بگیرد، از سوی برخی ناظران عقب‌نشینی از قطعنامه پارلمان اروپا تلقی شده اما باعث نشده مقامات اروپایی از گزافه‌گویی باز بمانند.
به‌رغم تحرکات اخیر اروپایی‌ها برای اقدام علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه، ۲۳ ژانویه) در آستانه نشست وزرای خارجه این اتحادیه در یک عقب‌نشینی تلویحی، گفت که دادگاه یکی از کشورهای عضو اتحادیه باید درباره قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی تصمیم‌گیری کند.

پیش از این دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته بودند که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز ۲۳ ژانویه (سوم بهمن ماه) خود قصد دارند تحریم‌هایی را علیه ۳۷ شخص و نهاد ایرانی وضع کنند و بر روی موضوع قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی کار کنند.

به گزارش شبکه یورونیوز، بورل درجمع خبرنگاران در این خصوص گفت: «نمی‌توانید بگویید که سپاه را تروریست می‌دانم چون این گروه را دوست ندارم. ابتدا باید دادگاه در این زمینه تصمیم بگیرد».

اظهارات بورل از سوی برخی ناظران عقب‌نشینی اتحادیه اروپا دست‌کم در مقطع فعلی از قطعنامه نسنجیده و ضدایرانی پارلمان اروپا تلقی شده است.

پنجشنبه گذشته پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های «تروریستی» اتحادیه اروپا شد. مصوبات پارلمان اروپا الزام‌آور نیستند و تنها در حکم پیشنهاد به شورای اروپا به شمار می‌روند.

بعد از اظهارات بورل که دست‌کم یک عقب‌نشینی تلویحی در مقطع زمانی فعلی محسوب می‌شد، وزرای خارجه اتحادیه اروپا به تکرار لفاظی‌ها علیه ایران پرداختند و  «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران پیش از ورود به نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا گفت: «امروز اتحادیه اروپا باید بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کند». بائربوک افزود: «ما در اتحادیه اروپا، باید درباره قرار دادن نام سپاه پاسداران [انقلاب اسلامی] در لیست سازمان‌های تروریستی بحث کنیم. ما از اقدامات کمیسیون اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران استقبال می‌کنیم».

«کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه هم در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران پیش از ورود به نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا گفت: «هیچ گزینه‌ای را در خصوص تحریم‌ها علیه [جمهوری اسلامی] ایران، رد نمی‌کنیم».

تلاش ضد ایرانی قانونگذاران اروپایی و مقامات آن در حالی است که پیش‌تر، وزارت خارجه آلمان روز جمعه ضمن اشاره به اینکه ایده قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی» اتحادیه اروپا منتفی نیست، موانع حقوقی در این مسیر را یادآوری کرد.

کریستوفر برگر سخنگوی وزارت خارجه آلمان در یک نشست خبری در برلین گفت: «موضع ما این است که چنین اقدامی از لحاظ سیاسی با عقل جور در می‌آید- و وزیر خارجه‌مان چندین بار این موضوع را مورد تأکید قرار داده است. با این وجود، همیشه این را خاطر نشان کرده‌ایم که قرار گرفتن در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا نه فقط با موانع سیاسی بلکه با موانع حقوقی روبرو است».

پیش‌تر همچنین شماری از مقام‌های اروپایی به عقب‌نشینی‌هایی از مصوبه پارلمان اروپا روی آورده‌اند. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال گفت که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های موسوم به «تروریستی» پیشنهاد خوبی نیست.

لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال به نقل از این مقام ارشد اتحادیه اروپا که اشاره‌ای به نام او نشده نوشت: «فکر می‌کنم ایده خوبی نیست چون باعث می‌شود شما نتوانید به مسائل دیگر بپردازید».

خبرگزاری رویترز هم به نقل از دو منبع اروپایی گزارش داده که اتحادیه اروپا فعلاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های موسوم به «تروریستی» قرار نمی‌دهد.

با این وصف، اظهارات مقاماتی نظیر وزرای خارجه آلمان و فرانسه در آستانه نشستی که احتمالا نخواهد توانست اقدام چندانی در راستای قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا انجام دهد، بیش از هرچیز قابل تعبیر به گزافه‌گویی و شاید عربده‌کشی پس از عقب‌نشینی باشد. اروپایی‌ها حتی قبل از سخنان امروز بورل از طریق رسانه‌های مطرح غربی و با ابزار منبع آگاه، عقب‌نشینی کرده بودند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی پیش از تصویب قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تروریستی خواندن سپاه را شلیک به پای خود اروپا خواند و به پارلمان اروپایی هشدار داد که به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشد و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کند و گفت: پاسخ و واکنش ایران متقابل خواهد بود.

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم نسبت به چنین اقدامی هشدار داده‌اند. حجت الاسلام سید محمود نبویان نایب رئیس کمیسیون اصل نود در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس، با اشاره به تلاش پارلمان اروپا برای تحریم سپاه گفت: اتحادیه اروپا همگام با آمریکا می‌خواهد تحریم‌هایی را علیه ملت ایران و سپاه وضع کند و علاوه بر تحریم‌های سابق تحریم‌های جدیدی را می‌خواهد داشته باشد. در هیچ جای دنیا مرسوم نیست نیروی نظامی یک کشور را تحریم کنند و اولین بار ترامپ چنین کاری انجام داد و سپاه را تحریم کرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار