کد خبر: 1132699
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶
شماری از مسئولین حزب الله در اظهار نظر‌های جداگانه‌ای تاکید کردند دل بستن به خارج برای انتخاب رئیس جمهور گزینه‌ای از پیش شکست خورده است، زیرا این امر کاملا داخلی است.

پایگاه اطلاع رسانی لبنانی العهد در گزارشی اظهارات شخصیت‌های مختلف حزب الله را در این رابطه منعکس کرد.

به نوشته این رسانه لبنانی، شیخ علی دعموش جانشین رئیس شورای اجرایی حزب الله در این رابطه تاکید کرد: کسانی که به خارج التماس کرده و بر روی آن برای یافتن راه برون رفت انتخاب رئیس جمهور شرط بندی کرده اند، گزینه اشتباه را انتخاب کرده‌اند.

شیخ دعموش افزود: بعد از بدتر شدن بحران‌ها لبنان در آستانه فروپاشی فراگیر قرار گرفته است و اگر مسئولین و سیاستمداران نتوانند به مسئولیت‌های خود عمل کنند در سایه فلج ماندن دولت و موسساتش، این شهروندان عادی هستند که باید به جای سیاستمداران هزینه این امر را بپردازند.

این مقام حزب الله در ادامه تاکید کرد: دیگر وقتی برای تنش‌ها و کری‌های سیاسی باقی نمانده است، مجالی هم برای رد و بدل کردن متقابل مسئولیت شکست‌ها هم نیست، شرایط مردم لبنان به شکلی است که دیگر همگان باید مسئولیت پذیر باشند، کشور در شرایطی است که دیگر نه کری سیاسی و کری غیر سیاسی را تحمل نمی‌کند و هر روز که انتخاب رئیس جمهور به تعویق بیافتد، یافتن راهکاری برای بحران‌های متنوع کشور از جمله بحران اقتصادی و معیشتی مردم هم به تعویق می‌افتد.

حسن فضل الله عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت هم با اشاره به اینکه صلح و ثبات داخلی و وحدت ملی از اصول حزب الله است تاکید کرد: در مقابل هر تلاشی که با هر بهانه‌ای به دنبال آسیب رساندن به این امر باشد، خواهیم ایستاد.

این عضو پارلمان لبنان تاکید کرد: ما در تلاشیم تا راه حل‌هایی را برای بحران‌های داخلی پیدا کنیم که در راس آن پر شدن خلأ ریاست جمهوری است و این کار باید با حضور شخصیتی انجام شود که دارای ویژگی‌ها و توانمندی نجات کشور باشد.

فضل الله افزود انتخاب چنین شخصیتی نیازمند توافق است، زیرا معادلات فعلی از جمله ساختار مجلس نمایندگان به هیچ گروهی اجازه انتخاب رئیس جمهور را به تنهایی نمی‌دهد، از این رو تنها راه باقی مانده گفتگو و توافق است.

وی در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: ما در رابطه با انتخاب رئیس جمهور با بالاترین احساس مسئولیت ملی به تعامل می‌پردازیم و این امر را به دور از شو‌های پوپولیستی انجام می‌دهیم، زیرا مسئله مهم برداشتن گام‌هایی است که منجر به انتخاب رئیس جمهور و بازگرداندن نظم به موسسات قانونی کشور شود، تا کار جدی برای خروج از فروپاشی آغاز گردد.

این عضو فراکسیون مقاومت افزود: بحران‌های زیادی کشور را در می‌نوردند که نیازمند حل هستند، ما تلاش می‌کنیم تا مشکلات مردم را کاهش دهیم و در چارچوب امکانات در دسترس عمل کنیم.

حسین الحاج حسن رئیس فراکسیون نمایندگان هرمل هم با اشاره به اینکه لبنان در مقابل شماری از معضلات از جمله تلاش برای اسکان آوارگان فلسطینی، سازش با رژیم صهیونیستی و عاری کردن لبنان از ظرفیت‌های قدرتش یعنی مقاومت قرار داریم، افزود: امروز لبنان در محاصره‌ای خارجی گرفتار است در حالی که با مشکلات داخلی و خارجی هم دست به گریبان شده است.

این نماینده پارلمان لبنان افزود: مشکل داخلی لبنان انتخاب رئیس جمهور است ما در چارچوب این نوع آرایش موجود در پارلمان و براساس قانونی که باید برای انتخاب رئیس جمهور در جلسه اول به به حد نصاب ۸۶ نماینده برسد و در جلسه دوم ۶۵ نماینده حاضر باشند، هیچ ائتلاف پارلمانی در حال حاضر قادر به تامین این تعداد نیست و این به آن معنی است که هیچ کس قادر به انتخاب رئیس جمهور بدون گفتگو با ائتلاف‌های دیگر نخواهد بود، از اینرو نبیه بری رئیس مجلس و شماری از مرجعیت‌های سیاسی موضوع گفتگو را مطرح کردند، اما این موضوع توسط برخی از طیف‌ها و جریان‌ها رد شد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار