کد خبر: 1132553
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
انتشار جزئیات تازه از عملیات ترور فرمانده نظامی حزب‌الله به ویژه نقش دستگاه‌های اطلاعاتی کشور‌های عربی و سفارتخانه‌های آمریکا در این جنایت، اهداف واقعی فعالیت‌های دیپلماتیک واشنگتن در منطقه را فاش می‌کند.

 با وجود اینکه ۱۵ سال از ترور «عماد مغنیه» فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله می‌گذرد، اما رژیم صهیونیستی هنوز رسما اعلام نکرده که این عملیات جنایتکارانه را انجام داده است. اما اخیرا «یوسی ملمان» نویسنده و کارشناس امور نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی کتابی منتشر کرده که در آن جزئیات تازه‌ای از ترور عماد مغنیه شرح داده شده و نشان می‌دهد که سرویس اطلاعاتی بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌های عربی در طراحی و جمع‌آوری اطلاعات برای انجام این عملیات و نیز در فرآیند اجرای آن نقش داشتند.

آمریکا، طراح اصلی عملیات ترور فرمانده حزب‌الله

این کتاب همچنین عمق روابط میان رژیم اشغالگر و ایالات متحده در زمینه تبادل اطلاعات و هماهنگی آن‌ها در کیفیت و سازو کار اجرای عملیات‌های ترور در غرب آسیا را فاش کرده و نشان می‌دهد این آمریکاست که برای اجرای چنین عملیات‌هایی حرف اول و آخر را می‌زند.

یوسی ملمان که به عنوان تحلیلگر نظامی در روزنامه عبری هاآرتص فعالیت دارد فصلی از کتاب خود را در این روزنامه منتشر کرده است. یوسی ملمان برای نوشتن این کتاب از محافل امنیتی آگاه در تل‌آویو استفاده کرده است. بر اساس مطالبی که کارشناس مذکور صهیونیست در کتاب خود آورده، عماد مغنیه مهمترین هدف ترور اسرائیل بود و حتی مهمتر از سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله؛ چرا که عماد مغنیه مسئول انجام عملیات‌های استشهادی بود که اسرائیل را بسیار نگران و سردرگم می‌کرد.

این کارشناس صهیونیست در کتاب خود نوشت، عماد مغنیه فردی به شدت محتاط بود و توانایی بالایی در پنهان شدن و فرار از دست سرویس‌های اطلاعاتی داشت.

یوسی ملمان مستقیما فاش نکرده که رژیم صهیونیستی عامل ترور عماد مغنیه در ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ بوده است، اما مطالب این کتاب جای هیچ تردیدی را باقی نمی‌گذارد که اسرائیل مسئول مستقیم ترور مغنیه است. نویسنده تاکید می‌کند بعد از چراغ سبز «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهور اسبق آمریکا به «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، «مائیر داگان» رئیس وقت موساد دستور ترور عماد مغنیه را صادر کرده بود.

نویسنده کتاب مذکور با اشاره به نقش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در عملیات ترور عماد مغنیه اعلام کرد، بعد از انجام این عملیات، رئیس وقت موساد با اولمرت که در هواپیما عازم واشنگتن بود تماس گرفته و به او گفت: «عرب مرد». لازم به ذکر است که نژادپرستان صهیونیست ده‌ها سال است که از اصطلاح «عرب خوب یک عرب مرده است» استفاده می‌کنند.

همکاری دستگاه اطلاعاتی کشور‌های عربی با موساد در ترور عماد مغنیه

بر اساس نوشته‌های این کتاب، دو نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی یعنی «آرئیل شارون» و ایهود اولمرت اجازه ترور عماد مغنیه را به دو رئیس اسبق موساد یعنی «اوراییم هلیوی» و مائیر داگان داده بودند. علاوه بر آن سرویس‌های اطلاعاتی چند کشور از جمله آمریکا، فرانسه انگلیس، اردن، مصر و عربستان سعودی در جمع‌آوری و تبادل اطلاعات برای اجرای عملیات ترور عماد مغنیه مشارکت داشتند. البته نقشه اولیه اسرائیل برای ترور عماد مغنیه در جنگ جولای ۲۰۰۶ در یک عملیات موشکی بود که موفق نشد.

یوسی ملمان در کتاب خود همچنین به نقل از افسران ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، عماد مغنیه توانایی فوق‌العاده‌ای در طراحی و اجرای عملیات‌ها علیه اهداف اسرائیلی و یهودی داشت و مسئول هماهنگی ارتباطات حزب‌الله با ایران و سوریه بود. عماد مغنیه کسی بود که ارتش حزب‌الله را سازماندهی می‌کرد و بنابراین ترور او یک هدف راهبردی برای اسرائیل تلقی می‌شد؛ زیرا می‌دانست که حزب‌الله به سختی می‌تواند جایگزینی برای مغنیه پیدا کند و تنها او همه اسرار حزب‌الله و نصرالله را می‌داند.

این نویسنده اسرائیلی همچنین فاش کرد سرویس‌های اطلاعاتی که در تعقیب عماد مغنیه بودند کار بسیار دشواری برای ردیابی وی داشتند؛ زیرا تنها یک عکس از مغنیه در دسترس بود که مربوط به ۲۲ سالگی وی بود. در سال ۲۰۰۷ بعد از جنگ جولای ۲۰۰۶، سفر‌های عماد مغنیه به دمشق بیشتر شد و همین امر موجب شد تا موساد و سیا کار راحت‌تری برای جمع‌آوری اطلاعات درباره وی داشته باشند. در آن زمان مائیر داگان، رئیس وقت موساد یک سفر برق‌آسا به واشنگتن داشت و در آنجا با «مایکل هایدن» رئیس وقت سیا دیدار کرد و برای اجرای عملیات ترور مغنیه به توافق رسیدند.

بر اساس این کتاب، ایهود اولمرت نیز به واشنگتن رفته و با جورج بوش که دستور ترور عماد مغنیه را به رئیس سیا داده بود، دیدار کرد. در نهایت سرویس اطلاعات آمریکا بمبی را که اسرائیل برای ترور عماد مغنیه آماده کرده بود از طریق سفارت اردن به دمشق منتقل کرد و این بمب را تحویل ماموران موساد داد. در تاریخ ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ عماد مغنیه به منزل خود که در دمشق اجاره کرده بود رسید؛ جایی که طبق اطلاعات فاش شده در کتاب یوسی ملمان، ماموران موساد با منفجر کردن بمب، وی را ترور کردند.

اما با بازخوانی مطالب منتشرشده در کتاب نویسنده مذکور صهیونیست متوجه چند نکته می‌شویم که جای تحلیل و بررسی دارد:

-اول اینکه نویسنده گفته عماد مغنیه در صدر لیست ترور‌های اسرائیل و حتی مقدم بر دبیر کل حزب‌الله بود. همانطور که این تحلیلگر صهیونیست به نقل از محافل امنیتی ارشد تل‌آویو اعتراف می‌کند، عماد مغنیه مغز متفکر عملیات‌های ضد اسرائیلی بود و صهیونیست‌ها را در نبرد‌های مختلف سردرگم می‌کرد، اما اینکه ترور او برای اسرائیل مهمتر از ترور سید حسن نصرالله باشد تحلیل درستی نیست.

روشن است که صهیونیست‌ها از دهه‌های گذشته و دو دوره جنگ با لبنان از هیچ تلاشی برای ترور سید حسن نصرالله دریغ نکرده و بسیاری معتقدند که در ۳۰ سال گذشته اسرائیل بیش از ۳۰۰ بار برای ترور دبیر کل حزب‌الله برنامه‌ریزی کرده، اما موفق نشده است.

- نکته دوم در محتوای کتاب نویسنده مذکور صهیونیست آن است که فاش کرد آمریکا نقش اصلی در اجرای عملیات ترور عماد مغنیه داشت و این کار با چراغ سبز جورج بوش انجام شد.

-راز خطرناکی که نویسنده این کتاب فاش کرد و باید توجه جدی به آن داشت، این است که بمبی که موساد ساخته بود و در عملیات ترور مغنیه مورد استفاده قرار گرفت از طریق سفارت آمریکا در اردن و با چمدانی با پوشش دیپلماتیک به دمشق منتقل شد.

-یکی از جزئیات تازه‌ای که نویسنده درباره عملیات ترور عماد مغنیه فاش کرد نقش سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های عربی مانند مصر و اردن و به ویژه عربستان سعودی در اجرای این عملیات بود؛ مسئله‌ای که نقش مخرب اطلاعات عربستان در ایجاد ناامنی و فعالیت‌های تروریستی در منطقه را فاش می‌کند. البته ارتباط سرویس اطلاعاتی عربستان و موساد موضوع تازه‌ای نیست و اطلاعات زیادی درباره همکاری این دو سرویس وجود دارد.

همکاری عربستان با موساد در عملیات‌های جاسوسی و تروریستی

«تامیر پاردو» رئیس وقت موساد چندی قبل در دیدار با «مایکل موریل» مدیر سابق سیا هنگامی که شروع به شمردن کسانی کرد که موساد با آن‌ها همکاری دارد، به صورت غیرمنتظره به عربستانی‌ها اشاره کرد و گفت، موساد و مزدوران سازمان اطلاعات عربستان با یکدیگر ارتباط و هماهنگی خوبی دارند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در این زمینه اعلام کرد، اظهارات پاردو نشان می‌دهد که همکاری اطلاعاتی اسرائیل و عربستان به گذشته دور بازمی‌گردد، هنگامی که وی در سال‌های ۲۰۱۱ تا مارس ۲۰۱۶ رئیس موساد بود.

سرویس امنیتی و اطلاعاتی عربستان که یک سازمان وابسته و کاملا در خدمت آمریکاست یکی از ریاکارترین دستگاه‌های امنیتی نه تنها در منطقه بلکه کل جهان محسوب می‌گردد که به نام «مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت» در کنار سرکوب مخالفان داخلی مشغول تروریست‌پروری در مناطق مختلف به ویژه کشور‌های همسایه است. این سرویس‌ها همچنین ارتباط سازمان‌یافته‌ای با گروه‌های تروریستی دارند.

اما مهمترین موضوع در افشاگری‌های جدید از عملیات ترور عماد مغنیه، مربوط به نقش سفارتخانه‌های آمریکا در منطقه برای انجام عملیات‌های جاسوسی و تروریستی است.

سفارتخانه‌ها؛ لانه‌های جاسوسی آمریکا در منطقه

سفارتخانه‌های آمریکا در سراسر جهان همواره بخشی از ابزار‌های اطلاعاتی و جاسوسی این کشور به شمار می‌رفته است. علاوه بر آن آمریکا طی دوره اخیر نقش دیپلمات‌های خود را فراتر از ماموریت اصلی آن‌ها گسترش داده و وظایف جدید این دیپلمات‌ها شامل جمع آوری اطلاعات از کشور‌های جهان می‌شود؛ به طوری که کارمندان وزارت خارجه شروع به جمع‌آوری اطلاعات از کارت‌های اعتباری، شماره گذرنامه‌ها، برنامه‌های کاری و سایر اطلاعات شخصی از مقامات ارشد خارجی می‌کنند.

همچنین تلگراف‌های محرمانه وزارت امور خارجه آمریکا که توسط وب سایت ویکی لیکس منتشر و فاش شد نشان می‌دهد که بخشنامه‌ها و دستورات وزارت خارجه آمریکا خطاب به دیپلمات‌ها و جاسوس‌های این کشور از سال ۲۰۰۸ پاک شده است.

مسئولان آمریکایی اینگونه توجیه می‌کنند که نقش اطلاعاتی دیپلمات‌های این کشور ضمن سیاست‌های خارجی آمریکاست و این کاری است که دیپلمات‌های ایالات متحده از سال‌های دور انجام می‌دهند. همچنین وزارت خارجه و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تشکیل پرونده‌های شخصی برای همه مقامات کشور‌های جهان نقش داشته و دارد.

برخی تلگراف‌هایی که وزارت خارجه آمریکا برای دیپلمات‌های خود فرستاده نشان می‌دهد که دولت ایالات متحده از آن‌ها خواسته بود تا جزئیات مربوط به شبکه‌های ارتباطی که از ارتش‌ها و آژانس‌های خبری کشور‌های جهان حمایت می‌کنند را در اختیار وزارت خارجه قرار دهند. علاوه بر آن آمریکا به شکل مداوم افسران مخفی اطلاعاتی خود را در قالب هیئت‌های دیپلماتیک به کشور‌های مختلف می‌فرستد.

این میان همکاری اطلاعاتی نزدیکی میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در چارچوب هماهنگی استراتژیک میان دو طرف وجود داشته و از گذشته‌های دور تحرکات گسترده‌ای برای کسب اطلاعات مربوط به جنبش‌های مقاومت به ویژه حزب الله انجام داده‌اند.

سفارتخانه عظیمی که آمریکا کار ساخت آن را از سال ۲۰۱۷ در لبنان آغاز کرده، یکی از مظاهر بارز فعالیت‌های جاسوسی واشنگتن و تل‌آویو در منطقه و به طور خاص علیه حزب‌الله است؛ همانطور که آمریکایی‌ها سفارت معروف خود در بغداد را تبدیل به یک پادگان نظامی و مقر جاسوسی ضد مقاومت کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۱ سرویس امنیتی وابسته به مقاومت اطلاعاتی از فعالیت‌های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در لبنان فاش کرد که مربوط به جزئیات سیستم جاسوسی ایالات متحده در لبنان بود. این سرویس امنیتی همچنین جزئیات شبکه‌های ارتباطی در لبنان با آمریکا و ساز و کار و اهداف جذب جاسوس‌ها را فاش کرد. رئیس این تشکیلات اطلاعاتی در آن زمان شخصی به نام «دنیل پاتریک ماکفیلی» بود که تحت عنوان کارمند دیپلماتیک در سفارت آمریکا کار می‌کرد.

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
0
0
به قول چرچیل خیانت از اعراب جداشدنی نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار