کد خبر: 1131579
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور از معرفی بیش از ۱۵۰ مدیر به دلیل ترک فعل به مراجع قضایی و انضباطی در یک سال گذشته خبرداد و تاکید کرد؛ این سازمان به جد پیگیر شناسایی مدیران کم کار است.

احمد رحمانیان در یک گفت‌وگوی رادیویی اظهار داشت: این سازمان، در راستای اجرای وظایف قانونی خود که در قانون اساسی به آن اشاره شده و به طور مشخص نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات و حسن جریان امور، نظارت و بازرسی از دستگاه‌های اجرایی و دولتی، موسسات عمومی و غیردولتی و به طور کلی دستگاه‌هایی که موضوع ماده ۲ این قانون هستند را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی بررسی عملکرد دستگاه‌ها از جنبه‌های مختلف از جمله اداری، مالی و فنی را پیگیری می‌کند، افزود: یکی از این حوزه‌های مهم، حوزه مدیریتی است و سازمان بازرسی کل کشور در حوزه مدیریتی به دنبال این است که هر مدیر تا زمانی که در منصب است منشا خدمات برای مردم باشد و رضایتمندی مردم و ارباب رجوع را در چارچوب قانونی فراهم کرده و اقدامات اثربخش انجام دهد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: سازمان بازرسی بر همین اساس در بازرسی‌ها علاوه بر فعل‌ها و اقدمات صورت گرفته اگر ترک فعل و کم کاری هم باشد، مورد بررسی قرار می‌دهد.

رحمانیان به قوانین مختلف کشور در حوزه ترک فعل‌ها اشاره کرد و افزود: در قوانین مختلف کشور به صورت پراکنده به موضوع ترک فعل‌ها اشاره شده که از آن جمله می‌توان قانون مجازات اسلامی و قانون ارتقای سلامت اداری اشاره کرد، اما قانون جامع و کامل در این حوزه وجود ندارد و در این زمینه دچار خلاء قانونی هستیم که ضرورت دارد نمایندگان مجلس این مسئله را به جد در دستور کار قرار دهند؛ هرچند که قوه قضاییه دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارکنان و پیشگیری از ترک فعل‌ها را در دستور کار دارد.

وی با انتقاد از ناکارآمدی تعداد اندکی از مدیران تاکید کرد؛ تعداد کمی از مدیران در تراز جمهوری اسلامی روحیه مردمی، جهادی و کارآمدی لازم را ندارند که حتی یک نفر از این مدیران هم اضافی است و باید برخورد شود.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور به برخی از اقدامات این سازمان برای برخورد با ترک فعل‌ها اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته بیش از ۲ هزار گزارش نظارتی هشداردهنده و به‌هنگام به مقامات مسئول دستگاه‌ها درباره ترک فعل‌ها ارسال شده که به عنوان نمونه می‌توان به گزارش‌ها در حوزه امور اراضی، حقوق عامه، جلوگیری از تضییع حقوق دولتی، نحوه نگهداری کالا در انبارها، نظارت بر بازار، نظارت بر منابع آب، بازار سرمایه، هوای پاک، انتصابات و... اشاره کرد که البته این گزارش‌ها نظارتی و با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم، سوءجریانات و تخلف بوده است.

وی از برگزاری ۶۰ دوره آموزشی برای مدیران به منظور آشنایی با قوانین و مقررات مرتبط و آسیب شناسی دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: البته سازمان بازرسی کل کشور فقط به مقوله پیشگیری بسنده نکرده و مدیرانی که تخلف یا ترک فعلی داشته‌اند را شناسایی کرده است.

به گفته رحمانیان در یک سال گذشته بیش از ۱۵۰ مدیر به دلیل ترک فعل به مراجع قضایی و انضباطی معرفی شدند که تعداد قابل توجهی از کسانی که معرفی می‌شوند در فرایند رسیدگی محکوم می‌شوند.

قائم مقام سازمان بازرسی از مردم خواست که اگر کم‌کاری، تخلف و جرمی را در دستگاه‌ها مشاهده می‌کنند از طریق شماره ۱۳۶ با سازمان بازرسی در میان بگذارند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار