کد خبر: 1131356
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴
وزیر دادگستری ترکیه امروز برای تصویب پیوستن سوئد به ناتو از سوی کشورش شرط گذاشت.

«بکر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه امروز سه شنبه در سخنانی برای تصویب پیوستن سوئد به ناتو از سوی کشورش شرط گذاشت.

وزیر دادگستری ترکیه در این باره گفت: تا زمانیکه سوئد از گروه‌های تروریستی مورد نظر آنکارا حمایت کند، کشورش با پیوستن این کشور اروپایی به ناتو موافقت نخواهد کرد.

«بکر بوزداغ» ادامه داد: سوئد مادامیکه تحرکات گروه‌های تروریستی را نادیده بگیرد، نمی‌تواند انتظار داشته باشد که ترکیه از عضویت این کشور در ناتو حمایت کند.

عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه هم ساعاتی پیش با انتقاد شدید از دولت سوئد بابت عدم پیگرد قانونی حامیان گروه تروریستی «پ ک ک» که هفته گذشته در پایتخت این کشور علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تظاهرات تحریک آمیز کرده بودند، گفت که این انفعال یعنی «حمایت از تروریسم».

چلیک در جمع خبرنگاران در آنکارا گفت: یک بار دیگر، سکوت آن‌هایی که در مواجهه با این اقدام تروریستی، ادعای حمایت از دموکراسی، کثرت‌گرایی و آزادی دارند، معنایی ندارد جز حمایت از تروریسم.

وی با اشاره به اینکه آنچه حامیان پ ک ک و شاخه نظامی آن یعنی یگان‌های مدافع خلق هفته گذشته انجام دادند «هیچ ارتباطی با آزادی بیان ندارد»، افزود: اقداماتی که قتل رهبر یک کشور مستقل را به تصویر می‌کشد، در هیچ‌کجای جهان نباید آزادی بیان تلقی شود. تصمیم دادستانی سوئیس برای تنبیه نکردن خاطیان یعنی اینکه یک گروه تروریستی می‌تواند در سوئد هر کاری که می‌خواهد، انجاک داده و رهبران کشور‌های دوست را تهدید کند.

سوئد و فنلاند در ماه مه ۲۰۲۲ به طور رسمی درخواست خود برای عضویت در ناتو را مطرح کردند، اما ترکیه به عنوان عضو این ائتلاف نظامی که بیش از ۷۰ سال سابقه عضویت در این سازمان را دارد، با اعلام مخالفت، این دو کشور را به تحمل کردن و حتی حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله پ. ک. ک و سازمان تروریستی فتح‌الله (گولن) متهم کرد.

آنکارا به همراه این دو کشور حوزه نوردیک ژوئن پارسال تفاهمنامه‌ای را برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی ترکیه امضا کرده و راه برای عضویت آن‌ها در ناتو هموار شد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار