کد خبر: 1131017
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۹
منابع خبری در یمن بعد از موفقیت سفر هیئت عمانی به صنعاء و دیدار با انصارالله، از خشم حزب اخوانی «الاصلاح»، متحد ائتلاف متجاوز عربستان سعودی در مورد پیشرفت مذاکرات آتش بس در یمن خبر دادند.

یکی از سران حزب اخوانی «الاصلاح» یمن، متحد ائتلاف متجاوز عربستان سعودی امروز دوشنبه دیگر نتوانست خشم خود را از مذاکراتی که احتمال تمدید آتش بس را قوت می‌بخشد، کتمان کند و برای همین مدعی شد که حاصل مذاکرات عربستان سعودی با دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) در واقع دادن امتیازات بیشتر به جنبش انصارالله این کشور است.

«سیف الحاضری» روزنامه نگار نزدیک به «علی محسن الاحمر»، یکی از سران حزب اخوانی «الاصلاح» در حساب کاربردی خود در توئیتر مدعی شد که مذاکرات صنعاء و ریاض (بین انصارالله و عربستان سعودی) در واقع واگذاری یمن به این جنبش است. وی افزود: «عربستان سعودی با این گفتگو‌ها در واقع درصدد مشروعیت‌زدایی از همه مقامات دولت قانونی یمن است که هم‌اکنون در ریاض اقامت دارند.»

روزنامه نگار یمنی وابسته به عربستان سعودی به نشستی که قرار است بین «شورای ریاستی» (جانشین دولت مستعفی یمن) با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی برگذار شود، اشاره کرد و گفت: «تصمیماتی که در این دیدار گرفته خواهد شد، شامل امتیازاتی است که عربستان سعودی به [انصار الله]حوثی‌ها خواهد داد».

این سخنان با اظهارات دیگر سران حزب الاصلاح از جمله «علی الذهاب»، مطابقت دارد که گفته است: «مذاکراتی که در قالب یک توافق بشردوستانه انجام می‌شود، در واقع دستاورد‌های جنگ را دو دستی به [انصارالله]حوثی‌ها می‌بخشد».

خبرگزاری یمنی «الخبر» نوشت که خشم سران حزب الاصلاح ناشی از پیشرفت مذاکرات آتش بس در یمن است؛ زیرا سران این حزب تمایل به ادامه جنگ دارند و در ادامه گزارش مذکور آمده است: یکی از بزرگترین ذینفعان ادامه جنگ حزب الاصلاح است.

این اظهارات و اعلام مواضع بعد از آن صورت می‌گیرد که هئیتی عمانی به همراه اعضای تیم مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن راهی صنعاء شد و با مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن و عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله این کشور دیدار و گفت ؤگو کرد. هیئت مذکور دیروز صنعاء را به مقصد مسقط ترک کرد و امروز «هانس گروندبرگ» راهی صنعاء شد. ناظران موافقت با سفر وی به این شهر را نشانه پیشرفت در مذاکرات و وساطت عمان دانستند.

آتش بس در یمن از یازدهم فروردین ماه سال جاری با وساطت سازمان ملل محقق شد که دو ماهه قابل تمدید بود که تاکنون دو بار تمدید شده است. قرار بود این توافق مهر ماه تمدید شود، ولی عدم تحقق مطالبات دولت نجات ملی که بر اساس توافق بوده، منجر به عدم تمدید آن تا این لحظه شده است.

دولت نجات ملی یمن طی روز‌های اخیر تأکید کرده است که کشور‌های متجاوز سعودی و امارات به این کشور باید به تعهدات خود ذیل توافق آتش‌بس عمل کنند؛ قرار بود بر اساس این آتش‌بس، فرودگاه صنعاء بازگشایی شود و موانع ورود کشتی‌ها به بندر الحدیده برداشته شود و حقوق کارمندان دولت که برای سال‌ها به‌دلیل جنگ پرداخت نشده است، پرداخت شود.

حملات عربستان سعودی به یمن، فقیرترین کشور عربی تاکنون بیش از ۴۷ هزار نفر کشته و زخمی برجای گذاشته است.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار