کد خبر: 1129313
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۹
شناختنامه‌ای برای آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی رازی اصفهانی
«مجموعه مقالات همایـــش ملی فقیــه محـقـق و اصولی مدقق، آیت‌الله‌العظمی محمــــــدتقی ایوان‌کی»، همانگونه که از نام آن بر می‌آید، مجمعی از آثار گفتاری و نوشتاری در باره آن عالم نامور است.
شاهد توحیدی

«مجموعه مقالات همایـــش ملی فقیــه محـقـق و اصولی مدقق، آیت‌الله‌العظمی محمــــــدتقی ایوان‌کی»، همانگونه که از نام آن بر می‌آید، مجمعی از آثار گفتاری و نوشتاری در باره آن عالم نامور است. فراهم آورندگان این دفتر، در دیباچه خویش بر آن آورده‌اند:
بی‌تردید نقش شخصیت‌های تأثیرگذار دینی، علمی و تاریخی در حیات فرهنگی و اجتماعی امروز ما، بسیار مهم و قابل توجه است. ابعاد این تأثیر و مسیر حرکت آن نه‌تن‌ها می‌تواند سرفصل پژوهش‌هایی عمیق در حوزه‌های مختلف باشد، بلکه حلقه‌ای ارتباطی بین نسل‌ها از حیث الگوپذیری برقرار کند. امروزه شخصیت‌های برجسته تاریخی ـ که همواره پاسدار حریم ارزش‌های والا و مانع نفوذ اجانب بوده‌اند ـ برای هویت‌بخشی به جامعه، در مقام یک نیاز لازم شناخته می‌شوند. از میان حیات سراسر افتخار عالم ربانی، ابوالاعاظم و المراجع، آیت‌الله‌العظمی شیخ محمدتقی ایوان‌کی، ملقب به رازی نجفی اصفهانی، صاحب اثر ارزشمند و جاودانه هدایه المسترشدین در علم اصول و تبصره الفق‌ها در فقه استدلالی، ما را بر آن داشت که بر حسب وظیفه شرعی و عرفی، گام کوچکی در جهت شناخت و شناساندن ایشان برداریم. از این رو با همت جمعی پس از طی مسیری دو ساله، همایشی طراحی و در روز پنج‌شنبه بیست و چهارم آذرماه ۱۳۹۰ برابر با ۱۹ محرم‌الحرام ۱۴۳۳، در زادگاه آن مرحوم برگزار شد. در این مراسم باشکوه که جمع کثیری از علما، پژوهشگران، روحانیون، مسئولان، اقشار مختلف مردم و مهمانانی از هفت کشور جهان شرکت کردند ـ در دو بخش صبح و عصر ـ به زندگی این عالم فقیه و اصولی گرانقدر پرداخته شد. از نکات جالب این همایش، قرائت پیام مرجع معظم تقلید آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی، آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ حسین مظاهری، آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ بشیر حسین نجفی، دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت، دکتر سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد وقت و نیز سخنرانی حضرات آیات حاج شیخ رضا استادی، سید محمدرضا جلالی، شیخ علی‌اکبر مهدی‌پور، سید مهدی حائری قزوینی، شیخ رضا مختاری، حاج شیخ هادی نجفی و تنی چند از شخصیت‌های کشوری و استانی بود. همچنین در پایان این مراسم، از میان بیش از ۲۵ مقاله ارسال‌شده از ایران و عراق، پنج اثر نوقلم و جوان به تشخیص هیئت محترم داوران انتخاب و هدایایی به رسم یادبود به این عزیزان تقدیم شد. در برنامه‌های جنبی همایش، علاوه بر نمایشگاه کتاب و عکس و مجموعه تألیفات و زندگی خاندان بزرگ نجفی اصفهانی، از کتاب شیخ محمدتقی رازی نجفی اصفهانی و خاندانش رونمایی شد. آنچه در این وجیزه از آن سخن می‌رود، مجموعه‌ای از پیام‌ها و مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش است که امید است مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد. درپایان مرور بخشی از پیام مرجع والامقام حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی به این کنگره را ختام مسک این نوشتار قرار می‌دهیم:
«ابوالاعاظم و الاکابر و المراجع، شیخ محمدتقی نجفی در شهر ایوان‌کی متولد شد و در جوار روضه مقدسه علویه، تحت عنایات حضرت مولا (ع)، به مقامات بلند علم و تحقیق نائل آمد و سپس در خطه اصفهان و کشور ایران مسکن گزید و در مدرسه خود علمای بزرگ که از شمار مفاخر بودند، تربیت کرد و بیت علم، فقاهت، جهاد و هدایتی را افتتاح کرد که در آن فرزندان او خلفاً عن سلف، پرچمدار زعامت و مرجعیت و دفاع از دین بودند. اعاظم، اجلا و نامدارانی که همه در عصر خود، پرچم اعلای تشیع را به دوش گرفتند و منشأ خدمات بزرگ، آثار علمی، خیرات و صدقات شدند. آیات‌الله‌العظام آقای شیخ محمدباقر نجفی فرزند بلاواسطه و آقای شیخ محمدحسین و آقای شیخ محمدتقی آقانجفی و آقای شیخ محمدعلی ثقه‌الاسلام و آقای حاج‌آقا نورالله و حاج‌آقا جمال و آقا شیخ محمدرضا صاحب وقایه و حاج شیخ مهدی، همگان خلقاً عن سلف از مشاهیر طایفه حقه و زعمای ملت بودند. برادر بزرگوار او آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدحسین نیز در علم و مقام با او همتراز بودند و کتاب فصول او نیز در ردیف هدایت المسترشدین است، اعلی الله مقامهم و رفع درجاتهم....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار