کد خبر: 1129033
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱
نظري بر خاطرات آيت‌الله سيدعبدالهادي حسيني شاهرودي
اثر مورد معرفي، خاطرات مطول و خواندني آيت‌الله سيدعبدالهادي شاهرودي، فرزند آيت‌الله العظمي ســــــيدمحمد شاهرودي و نواده آيت‌الله‌العظمي سيد محمود شاهرودي است
محمدرضا كائيني

اثر مورد معرفي، خاطرات مطول و خواندني آيت‌الله سيدعبدالهادي شاهرودي، فرزند آيت‌الله العظمي ســــــيدمحمد شاهرودي و نواده آيت‌الله‌العظمي سيد محمود شاهرودي است. اين مجموعه به همت مرحوم حجت‌الاسلام شيخ بنيامين شيرخاني تدوين يافته و مركز اسناد انقلاب اسلامي، به انتشار آن همت گماشته است. ناشر در ديباچه اين اثر، در باب مختصات آن چنين آورده است: «پيروزي انقلاب اسلامي، مرهون كادرسازي و تربيت نيروي انقلابي، توسط امام خميني و ساير روحانيت و مراجع در دوران نهضت اسلامي است. انتقال امام خميني از تركيه به عراق مجالي فراهم آورد كه ايشان صبورانه انگيزه‌ها و اهداف نهضت را در حوزه‌ نجف بيان‌كنند و به تربيت نيروهاي انقلابي بپردازند. آغاز درس ولايت‌فقيه امام در اين دوران، نقطه ‌عطفي در روند نهضت اسلامي بود كه پايه‌هاي تئوريك نظام اسلامي را بعد از پيروزي انقلاب پي‌ريزي نمود. در ميان مراجع نجف، آن‌كه بيشتر از همه شيفته و هوادار امام خميني شد، آيت‌الله شهيد سيدمحمدباقر صدر بود كه به گفته ‌خود، ذوب در امام خميني بود. او نيز با نگاشتن كتاب‌هاي اقتصادنا و فلسفتنا، در پي تبيين ابعاد اقتصادي، اجتماعي و سياسي اسلام برآمد. شاگردان وي كه در عراق با روي كار آمدن حزب بعث با آن در ستيز بودند، با انتقال امام به اين كشور، با نهضت اسلامي بيشتر آشنا شدند. در اين ميان خاندان آيت‌الله سيد محمود شاهرودي، از همه بارزتر است. آيت‌الله شاهرودي از مراجع بزرگ شيعه در عراق بود كه مقلدان زيادي نيز در ايران داشت. ايشان از امام دفاع مي‌كرد و در مقابل اقدامات رژيم بعث و حكومت پهلوي مقاومت مي‌نمود. راوي خاطرات پيش‌رو، سيد عبدالهادي شاهرودي نوه‌ آيت‌الله شاهرودي بزرگ است كه با اوج‌گيري مبارزات عليه رژيم بعثي در عراق، به توصيه شهيد صدر به لبنان رفت. او كه حامل پيامي از سوي شهيد صدر به امام موسي صدر بود، پس از انجام وظيفه به ايران آمد و به پيروزي انقلاب اسلامي مدد رساند. تلاش‌هاي او چه در قبل از انقلاب و چه پس از پيروزي در تبيين ابعاد مختلف نظام اسلامي و پايه‌ نظري آن، محل دقت و توجه است. آيت‌الله شاهرودي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در دوران دفاع ‌مقدس، به جريان پاسداري و حراست از نظام اسلامي پيوست و اقدامات عديده‌اي در كمك‌رساني به رزمندگان اسلام داشت. ايشان در مقام امامت جمعه شهرستان علي‌آباد كتول، منشأ خدمات مفيدي شد كه در پيشبرد اهداف نظام اسلامي تأثير داشت. تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي علي‌آباد، يكي از اين اقدامات است. ايشان داراي تأليفات زيادي درباره‌ پايه‌هاي تئوريك نظام اسلامي و مسائل و مشكلات مبتلا به روزانه‌ مردم است كه مي‌توانند در تربيت نسل جوان و مؤمن و تحقق حيات طيبه مفيد باشند... .»
آيت‌الله سيد عبدالهادي شاهرودي راوي خاطرات نيز در مقدمه‌اي بر اين مجموعه مي‌نويسد: «مركز اسناد انقلاب اسلامي يكي از بركات انقلاب شكوهمند مردم ايران به رهبري حضرت امام خميني( قدس سره) است. اين مركز در دوره حيات آن رهبر كبير شكل گرفته و پس از رحلت آن بزرگوار، خلف صالح انديشمند و فرهيخته آيت‌الله خامنه‌اي(دام‌ظله‌العالي) با قوت و قدرت به راه خود ادامه داده و با دقت و ژرف‌نگري و واقع‌بيني و با كمال امانت، همواره سعي بر شناخت واقعي علما، مراجع، بزرگان دين و جريانات تاريخي داشته است. كتاب تداوم انديشه براساس نوارهاي صوتي درباره ‌زندگي و فعاليت‌هاي اينجانب، توسط آقاي حجت‌الاسلام شيخ بنيامين شيرخاني تدوين و تنظيم گرديده است. توفيقات كامله‌ خدمتگزاران اين مركز و ساير خدمتگزاران به اسلام و دين و انقلاب و هدايتگران جامعه را از خداوند منان خواستارم... .»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار