کد خبر: 1120567
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱
نماینده ولی فقیه در استان البرز :
آیت الله محمدمهدی حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز در دیدار با دبیرکل نهاد با اشاره به اثرگذاری کتابخانه‌های عمومی و بشارت‌های خوب در سخنان دبیرکل، مسئولیت نهاد را سنگین و خطیر دانست و گفت: مجموعه نهاد، مجموعه‌ای جوان، پرتلاش و خوش‌ایده است و ان‌شاءالله در کشور منشأ اثر باشد.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در سفر به استان البرز با آیت الله محمدمهدی حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در این استان و امام جمعه کرج دیدار و گفتگو کرد.
مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ابتدای این دیدار به ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی کشور پرداخت و گفت: گسترده‌ترین شبکه فرهنگی در کشور، بعد از مدارس، کتابخانه‌های عمومی هستند. در حال حاضر بیش از ۳۷۰۰ باب کتابخانه در سطح کشور فعالیت می‌کند؛ ۲۷۳۰ باب کتابخانه مستقیماً تحت نظر نهاد و هزار کتابخانه نیز به صورت مشارکتی و خصوصی اداره می‌شود. به لحاظ گستره شبکه کتابخانه‌های عمومی، در منطقه و جهان اسلام در رده نخست قرار داریم؛ در منطقه آسیا در بین ۵ کشور و در دنیا در بین ۲۵ کشور برتر قرار داریم و این مجموعه دارای ۷۵۰۰ نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: امروز در دنیا کتابخانه از مرکزی دارای مخزن و سالن مطالعه، فراتر رفته و مجموعه‌ای است که خدمات فرهنگی- اجتماعی ارائه می‌کند. ما نیز در این زمینه در بین کشورهای پیشرو قرار داریم. نسل جدید کتابخانه‌های عمومی در ایران با کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد آغاز شد و ادامه پیدا کرد. در این فضای جدید، کتاب، هسته اصلی است و خدمات متنوع و متعددی با محوریت کتاب ارائه می‌شود. وجود بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی بود که پیگیری شد و در حال حاضر تمامی کتابخانه‌های عمومی مجهز به بخش کودک هستند. علاوه بر این، تا امروز ۱۳ کتابخانه ویژه کودک و نوجوان در کشور وجود دارد که یکی از آنها در استان البرز است.
مجموعه نهاد، مجموعه‌ای جوان، پرتلاش و خوش‌ایده
رمضانی با اشاره به موضوع سرانه مطالعه اظهار داشت: ما فرمایش رهبر انقلاب که می‌فرمایند «اسلام پرچمدار کتابخوانی است» را مدنظر قرار دادیم و هدف این است که کتابخوانی تبدیل به مسئله روز جامعه شود. این موضوع اضلاع متنوع و متعددی دارد که در حال پیگیری آن هستیم. واقعیت این است که در حوزه سرانه مطالعه، فضای سیاهی که برخی تصویر می‌کنند، حاکم نیست. تعداد کتاب‌های منتشرشده و توجه به حوزه کودک و نوجوان، نمایانگر این موضوع است. در بین کتاب‌های منتشرشده پرفروش‌ترین‌ها و در کتابخانه‌های ما نیز پرامانت‌ترین‌ها، کتاب‌های کودک و نوجوان هستند.

رمضانی تأکید کرد: کتابخانه عمومی اساساً مسئله «خواندن» و نه مطالعه را پیگیری می‌کند؛ خواندن سطوح و گستره متعددی دارد، در حالی که مطالعه لزوماً به افزایش دانش منجر می‌شود.

وی با اشاره به نبود کتابخانه مرکزی در استان البرز گفت: وجود کتابخانه مرکزی، سطح استان را به لحاظ فرهنگی تغییر خواهد داد. همچنین با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان و نبود شهری که فاقد کتابخانه باشد، می‌توان فعالیت‌های فرهنگی- ترویجی عمیق‌تری در استان اجرا کرد.
مجموعه جوان، پرتلاش و خوش‌ایده نهاد
آیت‌الله محمدمهدی حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز ضمن خیرمقدم به مهمانان، با اشاره به اثرگذاری کتابخانه‌های عمومی و بشارت‌های خوب در سخنان دبیرکل، مسئولیت نهاد را سنگین و خطیر دانست و گفت: مجموعه نهاد، مجموعه‌ای جوان، پرتلاش و خوش‌ایده است و ان‌شاءالله در کشور منشأ اثر باشد.

وی بر لزوم اهمیت ترویج کتاب و کتابخوانی در بین کودک و نوجوان تأکید کرد و گفت: لازم است بر روی محتوای کتاب کودک بیشتر کار شود؛ به اعتقاد من کتاب‌های قشنگ و گران، بسیار است اما محتوای کتاب‌ها معلوم نیست کودک را به چه مسیری هدایت می‌کند. از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ما از کودک و نوجوان صحبت می‌کنیم، اما تمرکزمان همواره بر نوجوان بوده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به وجود چشم‌انداز نهاد، خواستار تهیه برش‌های استانی این سند شد و گفت: در این صورت کارتان هدفمند خواهد شد و به سرعت در مسیر نیل به افق ۱۴۰۴ حرکت خواهید کرد.وی با اشاره به ضعف تبلیغات در حوزه فرهنگی و به ویژه کتابخوانی، گفت: لازمه تبدیل کتابخوانی به یک گفتمان و سیاست، تبلیغ، تشویق، ترویج و فعالیت مستمر برای معرفی کتاب است. من از خدمت پیک کتاب در کتابخانه‌های عمومی اطلاع نداشتم؛ خدمتی که با توجه به گرانی کتاب و مشغله افراد برای رفت‌وآمد به کتابخانه، بسیار ارزشمند است و باید معرفی و تبلیغ شود.

امام جمعه کرج در خاتمه اظهار داشت: مهم‌ترین کار این است که دسترسی به کتاب راحت و ارزان شود. توسعه کتابخانه‌های سیار در کشور، راه‌اندازی بحث‌های تخصصی کتابخوانی و ارائه سیر مطالعاتی در موضوعات مختلف، تشویق نویسندگان به تولید محتوا، ایجاد المان‌های کتاب و کتابخوانی در سطح شهر، فروش کتاب از طریق دستگاه‌های خودکار در مراکز پررفت‌وآمد و... برخی از راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار