کد خبر: 1120552
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
وزیر نیرو مطرح کرد؛
وزیر نیرو گفت: تاکنون ایران و تاجیکستان ۱۴ کمیسیون برگزار کرده و اسناد مختلفی به امضا رسیده است،اما در آخرین سفر مقامات تاجیکی به ایران ۱۷ سند همکاری به امضا رسید.

وزیر نیرو در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان گفت: پیشینه تاریخی مشترک دلایلی برای توسعه روابط بین دو کشور بوده که با روی کار آمدن دولت سیزدهم توسعه روابط اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور پس از انتخابات اولین سفر خود را برای برگزاری جلسه مشترک با رئیس جمهور تاجیک به شهر دوشنبه داشت که در این سفر ۸ سند به امضا رسید و پس از آن اجلاس شانگهای بود که ایران توانست عضو رسمی شانگهای شود.

وزیر نیرو اضافه کرد: تاکنون ۱۴ کمیسیون مشترک برگزار شده و اسناد مختلفی به امضا رسیده که در آخرین سفر مقامات تاجیکی ۱۷ سند همکاری به امضا رسید.

اسنادی که در طول زمان امضا شده بخشی از آنها اجرایی و بخشی از آن ضروری است که مسئولین دو کشور در بخش‌های مختلف با پیگیری‌های مستمر آنها را اجرایی کنند. اگر آمار مبادلات اقتصادی را مرور کنیم در سال ۲۰۲۲ رشد ۳۰۰ درصدی داشته ایم.
وی افزود: با فعال شدن بخش‌های اقتصادی دو کشور شاهد مبادلات اقتصادی مضاعفی هستیم که امیدواریم در سال‌های نیز ادامه دار باشد. البته لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۳ مبادلات بین ایران و تاجیکستان بسیار بیشتر بوده و برای تداوم این مبادلات باید هیئت‌های دو کشور فعال باشند.
محرابیان با اشاره به اینکه پانزدهمین اجلاس یک نقطه شاخص دارد اضافه کرد: هیئت حاضر یکی از عالی‌ترین رتبه‌های هیئت در آن قرار دارند و انتظار داریم در این اجلاس به توافقات بی نظیری برسیم.
وزیر نیرو اضافه کرد: در شرایط فعلی لزوم بخش خصوصی و فعال شدن آن مد نظر طرفین است و پیش بینی شده این هیأت دیدار هابی با بخش خصوصی داشته باشند و هیئت تاجیک برای سرمایه گذاری استقبال کند.

همچنین دلیر جمعه رئیس تاجیکستانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با اشاره به اینکه همکاری سازنده‌ای بین دو کشور آغاز شده است، گفت: این همکاری‌ها در قالب برگزاری نمایشگاه‌ها و همچنین سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی و …اجرا شده است.

او افزود: مناسبات‌های بین دو کشور تنها در بخش اقتصادی نبوده و در زمینه فرهنگی، تاریخی و… اجرا شده و امضای ۱۷ سند در همین راستا انجام شده است.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار