کد خبر: 1120180
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
حسینی:
دولت از مطالبات و اعتراضات به حق و منصفانه دانشجویان استقبال می‌کند

سید محمد حسینی معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس به مناسبت روز دانشجو با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه‌های پلدختر در فضایی صمیمی و منطقی پای سوالات و مطالبات دانشجویان نشست و به آنان پاسخ داد.

سید محمد حسینی با بیان اینکه دانشجو باید پرچم دار عقلانیت، عدالت خواهی و معنویت در کشور باشد اظهار داشت: دولت برای شنیدن و پیگیری مطالبات و حتی اعتراض به حق و منصفانه دانشجویان گوش شنوایی دارد و نسبت به پیگیری مسائل دانشجویان اهتمام ویژه‌ای دارد.

معاون رئیس جمهور که بنا به دعوت نماینده مردم شریف پلدختر به این شهرستان سفر کرده است با گرامیداشت روز دانشجو گفت: دانشجویان در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ با رویکرد مخالفت با استعمار رژیم آمریکا و استبداد داخلی به صحنه آمدند و در دوران دفاع مقدس نیز با همین روحیه عازم نبرد با سلطه گران جهانی شدند و امروز نیز در همه حوادث و مشکلات با احساس مسئولیت و تعهد وارد میدان کمک و یاری به مردم می‌شوند و شاهد حضور آنان در حوادثی مانند سیل، زلزله و نیز در مقابله با بیماری کرونا بودیم.

حسینی با اشاره به پیشرفت کشورمان در عرصه‌های مختلف علمی، گفت: رشد علمی کشور قابل مقایسه با گذشته نیست و در برخی از رشته‌ها جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم و قرار گرفتن در این مسیر به واسطه تاکیدات و پیگیری رهبر فرزانه انقلاب فراهم شده است. رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۵ خواستار تدوین نقشه جامع علمی کشور شدند تا بر اساس آن دستگاه‌های مختلف بر مبنای تقسیم کار در مسیر رشد علمی کشور گام بردارند و با تاکیدات ایشان همچنین معاونت علمی در مجموعه وزارت علوم تشکیل شده است.

حسینی با تاکید بر لزوم رابطه علم با صنعت و کشاورزی گفت: مراکز علمی باید در خدمت و کمک کار بخش صنعت و کشاورزی باشند و نیاز‌های آن‌ها را برطرف کنند تا زمینه رشد و توسعه پایدار کشور فراهم و تسهیل شود.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشورمان از استعداد و ظرفیت‌های طبیعی و انسانی غنی و گسترده‌ای برخوردار است اظهار داشت: از دانشجویان انتظار می‌رود تمرکز و استعداد خود را در مسیر پیشرفت کشور قرار دهند و البته دولت نیز خود را موظف می‌داند از فعالیت‌های علمی آنان حمایت کند امروز دولت تاکید دارد که رشد و پیشرفت علمی نباید در حد ایده و تئوری باقی بمانده و بلکه باید به محصول و ثروت تبدیل شود.

حسینی با اشاره به هزینه‌های جنگ تحمیلی هشت ساله خاطرنشان کرد: امروز اروپایی‌ها که در جنگ اوکراین درگیری مستقیم ندارند از لحاظ امنیت غذایی، سیل مهاجرت و انرژی با مشکلات فراوانی دست به گریبان شدند، اما ملت ایران در برابر صدام و همه قدرت‌های سلطه‌گر آن زمان ایستادگی کرد و عزت و اقتدار امروز ایران اسلامی، مدیون مقاومت همه ملت ایران و تقدیم ۲۲۰ هزار شهید است و باید راه آنان را ادامه دهیم. البته کمبود‌ها و کاستی‌هایی وجود دارد که دولت با جدیت مصمم است شرایط را به نفع مردم تغییر داده و تحولی در وضعیت کشور ایجاد کند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به عصبانیت سلطه‌گران از ملت ایران اظهار داشت: ایران در دوران پهلوی جزیره ثبات برای رژیم آمریکا بود و امروز این شرایط نه تنها به طور کامل تغییر کرده بلکه ملت ایران پرچمی را در دست گرفته که نه تنها جهان اسلام بلکه همه ملت‌های جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

حسینی با اشاره به تقارن ۱۶ آذر امسال با چهلم شهدای حادثه شاهچراغ اظهار داشت: اقدام مدافعین حرم و سردار دل‌ها شهید سلیمانی در سرکوب داعش نشان داد که اگر آن‌ها را در مبدا سر جای خود نمی‌نشاندیم چه بسا امروز با خطر بسیار بزرگی در اطراف مرز‌های خود و حتی داخل کشور مواجه بودیم.

معاون رئیس‌جمهور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و ابتکار و نوآوری جوانان و دانشجویان را از برنامه‌های دولت مردمی دانست و گفت: باید در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، دستاورد‌های علمی دانشجویان به نمایش گذاشته شود تا روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و ما می‌توانیم در بین جوانان و مردم شریف کشورمان تقویت شود.

حسینی با اشاره به اهتمام دولت به ارتباط نزدیک با مردم اظهار داشت: امروز دولت مردمی خود را تافته جدا بافته از مردم نمی‌داند و در همه صحنه‌ها در کنار مردم و با مردم است و با جدیت تلاش می‌کند تا شرایط را به نفع مردم تغییر دهد.

معاون رئیس جمهور گفت: دولت در یک سال گذشته با انضباط مالی و تعامل گسترده با همه کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های همسایه گام‌های موثری در بهبود شرایط مردم برداشته است و دشمنان که جرات رویارویی نظامی با ملت ایران را ندارند با ایجاد بلوا و آشوب تلاش می‌کنند تا در حرکت شتابان دولت توقف ایجاد کنند و دولت به جای تمرکز به پروژه‌های عمرانی و گره گشایی از مشکلات مردم به مسائل روزمره سرگرم شود.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دشمنان به پروژه نفوذ و ایجاد درگیری داخلی روی آورده اند و بدنبال ایجاد اختلاف قومیتی و مذهبی در جامعه هستند تا دولت در آرامش نتواند برنامه‌های خود را برای خدمت به مردم پیش ببرد. در شرایط جنگ ترکیبی اساتید و روسای دانشگاه با بینش و بصیرت بالایی که دارند وظیفه دارند جوانان و دانشجویان را نسبت به طراحی‌های پیچیده دشمنان آگاه کنند.

در ادامه این جلسه نمایندگان دانشگاه‌های سراسری، علمی کاربردی، آزاد، پیام نور، دانشکده پرستاری شورای صنفی دانشگاه سراسری و نماینده اساتید حق التدریس شهرستان پلدختر در سخنانی مطالبات و سوالات خود را پیرامون ضرورت بازسازی و نوسازی ساختمان دانشگاه سراسری پلدختر، وضعیت نامناسب خوابگاه‌های دانشجویی، تغییر ساختمان دانشکده پرستاری، تجدید نظر در مبلغ وام دانشجویی، فیلترینگ فضای مجازی به نحوی که در کنار صیانت از امنیت جامعه، آسیبی هم به اشتغال فعالین این حوزه وارد نشود، اشتغال جوانان، عدالت استخدامی و ساماندهی امور حق تدریسی بیان کردند.

حسینی با تقدیر از دانشجویانی که با صراحت و صداقت مطالبات و پرسش‌های خود را مطرح کردند گفت: دولت مردمی گوش شنوایی برای شنیدن مطالبات به حق دانشجویان دارد و همه تلاش خود را به کار گرفته تا شرایط مناسبی برای تحصیل و آموزش شما فراهم سازد.

معاون رئیس جمهور در خصوص مشکل خوابگاه‌های دانشجویی گفت: متاسفانه در دو سالی که دانشگاه غیرحضوری شد، نوسازی و ایجاد خوابگاه‌های جدید دانشجویی تا حدودی به کنار گذاشته شده بود، اما این دولت در تابستان سال گذشته رفع مشکلات خوابگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و تلاش می‌کند وضعیت مناسبی در این خصوص ایجاد کند.

حسینی در پاسخ به دغدغه یکی از دانشجویان در رابطه با کم توجهی به مشکلاتشان اظهار داشت: اینکه مسئولین به فکر دغدغه‌های دانشجویان نیستند، تصور درستی نیست. همه تلاش می‌کنند تا شرایط بهتری برای دانشجویان ایجاد شود و امیدواریم برنامه‌ریزی‌هایی که در این خصوص انجام شده به بهبود شرایط بینجامد.

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره اشتغال فارغ‌التحصیلان گفت: اینکه همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید در ادارات دولتی مشغول به کار شوند ضمن اینکه امکانپذیر نیست، منطقی هم نیست امروز با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت‌های مناسبی برای اشتغال جوانان در حوزه‌های مختلف ایجاد شده است و باید به این سمت حرکت کنیم.

معاون رئیس‌جمهور درباره جذب نیرو‌های حق‌التدریسی اظهار داشت: بدون تردید در این خصوص کسانی که از سابقه تدریس و فعالیت‌های علمی و پژوهشی برخوردار هستند در اولویت قرار دارند و سوابق نیرو‌های حق‌التدریس می‌تواند به عنوان امتیازی برای آن‌ها محسوب شود.

حسینی گفت: دولت سیزدهم اقدامات گسترده‌ای را آغاز کرده است که به عنوان نمونه می‌توان به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ۲ هزار واحد تولیدی تعطیل شده، اجرای نظام رتبه‌بندی که بیش از یک دهه معطل مانده بود و دولت‌ها زیر بار اجرای آن نمی‌رفتند، افزایش مبلغ یارانه‌ها از ۴۵ هزار تومان به بیش از ۳۰۰ هزار تومان، شناسایی و فعال کردن معادن و اجرای ده‌ها پروژه بزرگ صنعتی اشاره کرد این در حالی است که دولت سیزدهم در شرایط مناسبی تحویل گرفته نشد و کشورمان در بخش‌های مختلف با مشکلات متعددی مواجه بود.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که آیا امکان نداشت فیلترینگ فضای مجازی به گونه‌ای باشد که ضمن حفظ امنیت کشور، اشتغال در این حوزه آسیب نبیند، گفت: متاسفانه در ساماندهی فضای مجازی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات اقداماتی که باید در دوره گذشته انجام میشد با کندی پیش رفته است و فضای مجازی که در اختیار داریم کاملاً در اختیار دشمن قرار دارد و آن‌ها هستند که مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کنند مردم چه چیزی را ببینند یا نبینند لذا با توجه به مسائل امنیتی و اقتصادی دولت مصمم است زیرساخت‌های فضای مجازی را به طور کامل تقویت کند و در ماه‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در این عرصه به دست آمده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس که به دعوت سید حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی به این شهرستان سفر کرده است، برنامه‌های سفر را با حضور در گلزار شهدای و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان پلدختر آغاز کرد.

حسینی همچنین همراه با فرماندار، امام جمعه و مسئولین شهری از اجرای مصوبات سفر استانی و مناطق خسارت دیده از سیل فروردین سال ۹۸ این شهرستان از جمله جاده پلدختر خرم آباد، دیوار ساحلی در حاشیه رودخانه کشکان و زمین‌های کشاورزی تخریبی در سیل بازدید و با توضیحات نماینده مردم پلدختر در جریان اقدامات انجام شده موانعی که در مسیر رفع مشکلات وجود دارد قرار گرفت.

معاون رئیس جمهور همچنین در جلسه جداگانه‌ای با روسای دانشگاه‌های استان لرستان، آنان را به حضور فعالانه و ارتباط مستمر با اساتید و دانشجویان فراخواند.

در این نشست روسای دانشگاه‌های استان در سخنانی، مطالبات، پیشنهادات و راهکار‌های خود را برای برون رفت از مشکلات ارائه دادند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار