کد خبر: 1119604
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱
«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق که برای زیارت بارگاه منور رضوی به مشهد سفر کرده است، با تولیت این آستان مقدس دیدار و گفتگو کرد.

تولیت آستان قدس رضوی عصر امروز در دیدار «محمد شیاع السودانی» ضمن دیدار نخست وزیر عراق با تولیت آستان قدس رضویتبریک انتخاب وی به عنوان نخست وزیر جدید عراق گفت: ایران و عراق یک کشور هستند و این جمله به هیچ عنوان عبارتی شعاری یا تشریفاتی نیست، بلکه یک حقیقت عینی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی افزود: ریخته شدن خون پاک سردار بزرگ و عزیز ایرانی حاج قاسم سلیمانی در کنار فرمانده عراقی ابومهدی المهندس و دیگر سربازان رشید عراقی در یک محل، موضوعی مسبوق به سابقه بوده و اتفاق جدیدی نیست.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به وقایع مشترک تاریخی ملت ایران و عراق، تصریح کرد: پس از اینکه حکومت عثمانی در ترکیه تضعیف شد استعمار پیر انگلیس قصد حمله و اشغال عراق را داشت که علمای بزرگ نجف و مردم عراق در برابر تجاوز انگلیس قیام کردند و در کنار آن‌ها علمای بزرگ ایرانی نیز که در نجف حضور داشتند مانند مرحوم آیت الله کاشانی هم دوش علما و مردم عراق لباس رزم پوشیده و سلاح به دست گرفته و در برابر تجاوز انگلیس ایستادند.

وی با بیان اینکه شواهد تاریخی نشان می‌دهد همواره نگاه علما و مراجع ایرانی و عراقی این بوده که عراق و ایران یکی هستند، ابراز کرد: مشترکات فراوان و حوادث تاریخی همگی نشان دهنده این معنا است که بین ملت عراق و ایران فاصله ‎ای نیست؛ بنابراین دشمنان همواره با دسیسه‌ها و توطئه‌های مختلف در تلاش هستند میان مردم این دو کشور بزرگ اختلاف ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی اظهار کرد: شاید یکی از اهداف و انگیزه‌های استکبار در تحریک صدام برای حمله نظامی به ایران، این بوده که با ایجاد یک جنگ خونین برای سالیان سال بین دولت ملت ایران و عراق دیوار ایجاد و روابط آن‌ها را تیره و تار کنند، زیرا هنگامی که میان دو قوم، قبیله و کشور خون ریخته شود، التیام آن به راحتی میسر نخواهد شد.

وی ادامه داد:، اما پس از سقوط صدام چنان روابط دوستانه عمیقی میان دو کشور ایران و عراق برقرار شد که گویی میان این دو کشور هیچ جنگ و نبردی نبوده است، ما این معجزه و قدرت را از ائمه اطهار (ع) مدفون در عراق و مرقد شریف حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در ایران می ‎دانیم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه ما به میزبانی ۲ میلیون زائر عراقی در طول سال در ایران افتخار می‌کنیم، اظهار کرد: در حرم مطهر رضوی یک رواق و صحن را به زائران عرب زبان حضرت رضا (ع) اختصاص داده ایم که عمده آن‌ها زائران عزیز عراقی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی همچنین در این دیدار از مهمان نوازی مردم عراق به ویژه در ایام اربعین حسینی قدردانی کرد و گفت: جلسات مشترکی میان اعتاب ایران و عراق برگزار می‌شده که مدتی است برگزار نمی ‎شود؛ تشکیل این جلسات و انتقال تجربیات برای تسهیل امر زیارت و بهبود خدمت رسانی به زائران بسیار می‌تواند مفید باشد که امیدوار هستیم با همراهی دولت جدید عراق این ارتباط، همکاری و هم افزایی و انتقال تجربیات با قدرت و انسجام بیش از پیش مجدد آغاز شود.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق هم در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از فراهم آمدن توفیق زیارت حضرت رضا (ع)، ابراز کرد: دوستی میان دو ملت ایران و عراق سابقه‎‌ای تاریخی دارد؛ مشترکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی که میان مردم دو کشور وجود دارد می‌تواند موجب رابطه عمیق دوستانه میان دو کشور شود.

وی همچنین با اشاره به ملاقات خود با رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: شهادت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در کنار یک دیگر موجب تقویت ارتباط دو ملت ایران و عراق شد، خدماتی که سردار سلیمانی در کنار حشدالشعبی برای نابودی داعش و امنیت عراق انجام داد بهترین نمونه برای اخوت، دوستی و برادری مردم دو کشور است و نشان دهنده این است که دو کشور همراه یکدیگر در یک راستا گام بر می‎ دارند.

نخست وزیر عراق ضمن اعلام آمادگی برای تسهیل برقراری روابط میان اعتاب مقدسه عراق و ایران، خاطرنشان کرد: آماده هستیم در راستا تسهیل برقراری روابط میان عتبات عالیات عراق و ایران فعال کنیم و از خدمات بسیار خوب و گسترده آستان قدس قدردانی می‌کنیم که این خدمات بیانگر اخلاص مسئولان آستان قدس در عمل است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار