کد خبر: 1119088
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس چین را متهم به اقتدارگرایی کرد و هشدار داد اقدامات پکن چالشی حاد برای ارزش‌ها و منافع لندن است.

 سوناک در اولین سخنرانی مهم سیاست خارجی خود به عنوان نخست وزیر، وعده داد که در واکنش به تشدید رقابت از سوی پکن، سیاست خارجی انگلیس را تغییر دهد.

او نسبت به "جنگ سرد" از سوی چین هشدار داد و گفت که به استفاده از دیپلماسی و تعامل در معاملات خود با دولت چین ادامه خواهد داد.

به دنبال دستگیری اد لارنس خبرنگار بی بی سی که تظاهرات در شانگهای را پوشش می‌داد، انتقادات زیادی در فضای داخلی انگلیس متوجه سوناک شده است.

سر ایین دانکن اسمیت رهبر سابق حزب محافظه کار انگلیس که به دلیل صحبت‌هایش در مورد سوء استفاده در هنگ کنگ و سین کیانگ مشمول تحریم‌های پکن است، به ایندیپندنت گفت که قول سوناک برای دنبال کردن سیاست دیپلماسی و تعامل با چین شرم آور است.

حزب کارگر نیز نخست‌وزیر را متهم به تحریک چین کرد. چند ماه پیش سوناک به رای‌دهندگان در رقابت رهبری حزب محافظه‌کار گفت که کشور چین و رهبران آن بزرگ‌ترین تهدید برای انگلیس و امنیت و رفاه جهان در قرن حاضر هستند.

نخست وزیر انگلیس در سخنرانی سالانه سیاست خارجی خود وعده جهش تکاملی در رویکرد کشورش به رژیم‌های سرکوبگر در سراسر جهان را داد که به ادعای او با عمل گرایی قوی مشخص می‌شود.

وی همچنین در این سخنرانی با انتقاد شدید از تلاش‌های دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس برای ایجاد پیوندهای نزدیک‌تر با ابرقدرت های اقتصادی در حال ظهور، رؤیای دوران طلایی در روابط انگلیس و چین را مرده اعلام کرد و گفت: اقدام کامرون ساده لوحانه بود که انتظار داشت افزایش بده بستان تجاری منجر به اصلاحات اجتماعی و سیاسی شود.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار