کد خبر: 1119027
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
سیدعبدالله متولیان

در نگاه برخی افراد، بسیج حرکت توده‌ها برای وقوع انقلاب و دفع طاغوت و تشکیل حکومت صالحان است و هنگاهی که طاغوت برکنار و حکومت تغییر کرد به حکم «سالبه به انتفاع موضوع» دیگر به حضور گسترده بسیج نیاز نبوده و انقلاب نیز به آخر خط خود می‌رسد، اما بر اساس منطق قوی عقلی، علمی و تجربی حضرت امام خمینی سلام‌الله علیه، انقلاب موجودی زنده، پویا و دائمی است و بسیج به‌عنوان یک تفکر ناب الهی؛ بقا، پویایی و استمرار انقلاب را تضمین کرده و سبب دور شدن چشم طمع دشمنان و جهانخواران از کشور خواهد شد. وحدت و همدلی کشور و حرکت پرسرعت به سمت اهداف متعالی انقلاب و قله‌های پیشرفت در گرو طنین انداز شدن نوای دلنشین این تفکر در جامعه است. از منظر امام راحل بسیج فراتر از زمان و مکان است: «بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‌اند».
انقلاب اسلامی ایران تنها انقلاب تاریخ جهان است که قدرت بازتولید دارد و طی چهار دهه گذشته به‌رغم موانع متعدد، کارشکنی‌ها، فشارها، تهدید‌ها و تحریم‌های دشمنان بیرونی و مشکلات درونی، هیچگاه از ریل و مسیر اصلی خود منحرف نشده است و این مهم را مدیون و مرهون وجود بسیج در ساختار انقلاب است. ماهیت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی با فرهنگ و تفکر بسیجی و بسیج (رسمی و غیر رسمی) عجین شده است و هر دو لازم و ملزوم یکدیگرند، به گونه‌ای که بقای هر کدام مستلزم بقای دیگری بوده و نسبت به یکدیگر دارای خدمات متقابلند. نظام انقلابی جمهوری اسلامی بر اساس آموزه‌های اسلام ناب محمدی و فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام (از فرهنگ علوی و فاطمی تا فرهنگ مهدوی) بستر رویش جوانه‌های نو در درخت تناور جمهوری اسلامی را فراهم کرده و گلستان شجره طیبه بسیج را آبیاری و سبب طنین انداز شدن نوای دلنشین تفکر بسیجی در سراسر کشور شده‌اند. شجره طیبه بسیج با حضور مؤثر در تمامی صحنه‌ها و عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امداد و نجات، امنیتی، انتظامی، جهاد سازندگی، علمی، تبلیغاتی، آموزشی، بهداشتی، خدماتی، اطلاعاتی و... ضمن دفع تهدید‌ها و آفات و کاهش آسیب‌ها و خطرات درونی و بیرونی، نخل امید، آرامش و اعتماد به آینده را در نهاد ملت بارور ساخته و با بازتولید شعار‌ها و اهداف انقلاب مانع از خروج جمهوری اسلامی از ریل حرکت انقلابی به سوی جامعه مهدوی می‌گردد.
پایداری و بقای انقلاب به آن است که همان مردمی که برای اهداف بلند و آرمانی انقلاب کردند، همان مردم باید آن را حفظ نمایند و چنین تفکری را توسعه دهند. یعنی در جمهوری اسلامی ایران، سازمان بسیج برای حفاظت و حراست از دستاوردی است که خود مردم برای آن قیام نموده و حکومت دلخواه خود را به وجود آوردند. چنین تفکری است که تهدیدات خارجی به کشور را تعرض به خود می‌داند و آن را وظیفه دولت نمی‌داند، بلکه وظیفه خویش می‌داند تا از آسیب وارده جلوگیری نماید و حمله را دفع می‌نماید. بسیج رمز اصلی غلبه رویش‌های انقلاب بر ریزش‌های آن است. طی ۴۴ سال گذشته کم نبوده‌اند افراد حقیقی و حقوقی که به دلایل متعدد نظیر «تعارض منافع فردی، حزبی و جریانی»، «آلوده شدن به فساد و آلاف و علوف دنیوی»، «افتادن در دام دشمن»، «فقدان بصیرت و تحلیل غلط از اوضاع»، «سهل اندیشی و نفوذپذیری» و... مشمول ریزش شده و از قطار انقلاب پیاده و نظام را به عدول از اهداف انقلاب و پا گذاشتن بر روی ارزش‌های والای اسلامی و انقلابی، به سازش با نظام سلطه فرا می‌خوانند، اما انقلاب اسلامی همچنان پرحرارت و قوی در مسیر ارزش‌ها و اهداف و مهندسی فرایند پنج مرحله‌ای انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدن بزرگ نوین اسلامی حرکت می‌کند.
شکست سنگین‌ترین جنگ ترکیبی و رسانه‌ای تاریخ بشریت علیه ملت مقاوم و قهرمان ایران در این روزها، بی‌شک مدیون حضور بسیجی مردم در صحنه به همان سبک و روش سال پایانی حکومت طاغوت پهلوی است. بسیج فراتر از یک تفکر به یک فرهنگ و مکتب تبدیل شده و کاملاً آتش به اختیار به وقت لزوم وارد میدان شده و توطئه‌های دشمن را خنثی و درخت امید را آبیاری می‌کند. شش بار راه‌پیمایی گسترده و حضور بسیجی گونه مردم طی کمتر از دو ماه حوادث و اغتشاشات اخیر که آخرین آن‌ها حضور باورناکردنی و اعجاب انگیز مردم در راه‌پیمایی ۱۳ آبان بود تنها نمونه‌ای از بصیرت، درک انقلابی و آتش به اختیاری بسیجیان است. اگر در تبیین واقعه عاشورا گفته می‌شود «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا» درباره بسیج نیز می‌توان گفت بسیج فرهنگ انقلاب اسلامی است که منحصر در هفته بسیج نبوده و همه زمان‌ها زمان بسیج و همه مکان‌ها، محل حضور بسیج و همه میادین، میدان نقش‌آفرینی بسیجیان است.
بسیج به‌عنوان یک فرهنگ و گفتمان انقلابی، نه تنها محصور در انقلاب اسلامی ایران نبوده و جهان اسلام را پوشش می‌دهد بلکه فراتر از مرز‌های جهان اسلام، دل‌های مستضعفان و پابرهنگان عالم را نیز به وحدت و همدلی و ایستادگی در برابر جهان‌خواران فرا می‌خواند، مادامی که نظام اسلامی بسیج را تقویت و حفظ کند، بسیج هم نظام را از گزند حوادث حفظ کرده و هیچ توطئه و نقشه‌ای از سوی اجانب و سلطه گران علیه این ملت و نظام جمهوری اسلامی کارساز نخواهد بود. بسیج لشکر مخلص خداست که تا هست پشتیبان ولایت فقیه است و تا زمانی که بسیج پشتیبان ولایت فقیه باشد بی‌تردید آسیبی به این کشور و جمهوری اسلامی نخواهد رسید. ختم این وجیزه کوتاه سخن امام راحل در تاریخ دوم آذر سال ۱۳۶۷ است که فرمودند: «بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار