کد خبر: 1119011
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶
سخنگوی وزارت‌خارجه در واکنش به سردمداری جدید آلمان در خصومت مستمر غرب با ایران به‌نام حقوق‌بشر با یک ماسک شیمیایی به نشست خبری آمد تا به آلمان‌ها جنایاتشان را در تسلیح عراق به سلاح شیمیایی و مرگ ده‌ها هزار نفر ایرانی و عراقی در بمباران شیمیایی یادآوری کند

سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در حالی در جلسه نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی حاضر شد که همان ماسک شیمیایی را در دست داشت که رزمندگان دوران دفاع مقدس برای در امان ماندن از حملات شیمیایی رژیم بعث از آن استفاده می‌کردند. ناصر کنعانی ضمن تشریح جنایات آلمانی‌ها در سطح جهانی و به ویژه نقش آن‌ها در تجهیز بعثی‌ها، ژست حقوق بشری برلین در هفته‌های گذشته را توأم با نفاق و شرم‌آور دانست و به صراحت اعلام کرد که ایران هیچ‌گونه همکاری با کمیته حقیقت‌یاب نخواهد داشت.

روزنامه جوان چندی پیش در گزارشی با نقد مواضع دولت آلمان در دامن زدن به اغتشاشات در ایران، بر لزوم واکنش قاطع به اقدامات مداخله‌جویانه برلین تأکید کرد. دیروز حضور ناصر کنعانی در جمع خبرنگاران با ماسک شیمیایی، عملاً جو حاکم را متوجه جنایاتی کرد که یادآور مظلومیت ایرانی‌ها طی دفاع مقدس در دهه ۶۰ خورشیدی است. این دیپلمات ایرانی در مواجهه با پرسشی درباره اقدامات تهران علیه مشارکت دولت برلین در جنایات رژیم بعث، ادعا‌های حقوق بشری آلمان را زیر سؤال برد و با بالا بردن ماسک در برابر دوربین‌های رسانه‌ها گفت: «این ماسک مخوف، هم برای من گویای خاطراتی است و هم رمز و نماد خاصی برای ملت ایران.» وی با اشاره به اینکه در زمان نوجوانی در جبهه حضور داشته است و ماسک شیمیایی همواره همراه او و رزمندگان بوده است، تصریح کرد: «بر اساس اسناد سازمان ملل متحد، مسئولیت تجاوز به جمهوری اسلامی ایران با رژیم بعث عراق بود. در طول جنگ، دولت‌های غربی خصوصاً آلمان با علم و اطلاع دولتمردان این کشور مبنی بر اینکه رژیم صدام از مواد شیمیایی که در اختیار رژیم بعث عراق قرار دادند، استفاده صنعتی نمی‌کند بلکه در تولید تسلیحات شیمیایی از آن استفاده می‌کند، اجازه دادند که چنین محموله‌هایی در اختیار رژیم بعث عراق قرار گیرد. جنایات بی‌شماری با این تسلیحات و تجهیزات علیه ملت ایران و عراق انجام شد.» به گزارش خبرنگار «جوان»، کنعانی با اشاره به گزارش‌های سازمان ملل و نشریات آلمانی از جمله اشپیگل به نقش آلمان در تسلیح عراق به مواد شیمیایی یادآور شد که طبق همین گزارش‌ها، ۸۰ درصد گاز‌های شیمیایی تولیدی در عراق با کمک شرکت‌های آلمانی بود. کنعانی به طور ویژه به گزارش اشپیگل اشاره کرد که بر اساس آن دولت آلمان در زمینه فروش مواد شیمیایی و بیولوژیکی به عراق ۱۳۹ تذکر از سازمان ملل دریافت کرده است.
حملاتی که بعثی‌ها با پشتوانه آلمانی‌ها مرتکب شدند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: «در این روز‌ها با پرچمداری دولت آلمان در طرح ادعا‌های حقوق بشری و نقض حقوق زنان و ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی در شورای حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران مواجه هستیم. دولتی که طی سالیان گذشته عامل اصلی شکل‌گیری دو جنگ جهانی بوده و فارغ از کشته شدن میلیون‌ها نفر، ایران به‌رغم بی طرفی متحمل خسارات بسیار زیادی شد.» سخنگوی وزارت خارجه در ادامه به ارائه آمار درباره جنایاتی پرداخت که بعثی‌ها با تکیه بر حمایت آلمانی‌ها در دوران جنگ تحمیلی مرتکب شده‌اند: «تعداد حملات شیمیایی رژیم بعث عراق علیه ایران: ۵۷۲ مورد، ۱۶۵ بار توسط توپخانه، ۷۹ بار توسط خمپاره، ۱۴ بار توسط بالگرد سه واحد توسط کاتیوشا و.... مصدومین حملات شیمیایی: ۱۰ هزار نفر مصدوم، در حال حاضر ۶۷ هزار جانباز شیمیایی که در قید حیات هستند و ۱۵۰ نفر جانباز شیمیایی شدید. مصدومین سلاح‌های شیمیایی در عراق ۸ هزار نفر، ۳۰ هزار مصدوم. انواع حملاتی که شیمیایی عراق به کار برده: ۲۷۶ مورد عامل تاول‌زا، ۱۴۳ مورد اعصاب و روان، ۸۱ سیانور، ۴۸ خفه‌کننده، هشت مورد فسفری، شش مورد عامل ناتوان کننده.» ناصر کنعانی ضمن یادآوری حمله شیمیایی به شهر سردشت با ۷ هزار و ۸۰۰ نفر مصدوم و افرادی که هنوز با عوارض این حملات در رنج هستند، گفت: «کشور هایی، چون آلمان چطور به خودشان حق می‌دهند مدعی حقوق بشر باشند در حالی که زنان و کودکان ما را در سردشت بمباران شیمیایی کرده‌اند، اکنون دم از دفاع از حقوق زنان کرد ما بزنند، این شرم‌آور و نفاقی آشکار است.»
هیچ همکاری نمی‌کنیم
کنعانی در بخش دیگری از این جلسه پرسش و پاسخ در خصوص تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران توسط دولت آلمان گفت: «ایران همانطور که رسماً اعلام کرد هیچ‌گونه همکاری با این کمیته سیاسی تحت عنوان کمیته حقیقت‌یاب نخواهد داشت. جمهوری اسلامی در چارچوب مسئولیت‌های ملی خود رأساً اقدام به تشکیل کمیته ملی با حضور صاحبنظران و حقوقدانان و نمایندگان رسمی و غیررسمی برای روشن ساختن ابعاد یک موضوع کرده است، به این معنا که معتقد به مسئولیت ذاتی و ملی خودش است و در این ارتباط در حال انجام مسئولانه وظایف و بررسی و تحقیق همه‌جانبه هستیم.»‌وی افزود: «استفاده از ساز و کار‌های حقوق بشری و رویکرد‌های سیاسی و استفاده ابزاری از آن‌ها مردود است و هیچ کمکی به ارتقای مفهوم حقوق بشر نخواهد کرد. جمهوری اسلامی در این ارتباط به مسئولیت‌های ملی خود عمل می‌کند. دولت در این زمینه تا الان مسئولانه عمل کرده و با تشکیل کمیته ملی مسئولیت خود را ادامه می‌دهد و اطلاع‌رسانی شفاف خواهدکرد.»
موضوع مداخلات خارجی در تحولات ایران از جانب مرز‌های غربی و تصمیم عراق مبنی بر استقرار نیرو‌های امنیتی رسمی در مرز‌های این کشور با ایران یکی دیگر از مواردی بود که کنعانی درباره آن توضیح داد: «همان طور که اعلام شد، نشست مشورتی عالی مقامات امنیتی دو کشور در تهران و بغداد برگزار شد و در ارتباط با موضوع مورد اشاره توافقاتی به عمل آمد. ما تأکید داریم که اقلیم کردستان عراق بخشی از خاک عراق است، و دولت عراق به عنوان دولت مرکزی این کشور، مسئولیت تأمین امنیت خطوط مشترک مرزی دو کشور را برعهده دارد و باید به مسئولیت‌های قانونی خود در این ارتباط عمل کند.»‌وی یادآور شد: «ما این خبر را شنیده‌ایم که دولت عراق تصمیم گرفته نیرو‌های رسمی خود را در طول مرز‌های مشترک در حوزه اقلیم کردستان عراق مستقر کند. امیدوارم این اتفاق بر مبنای تعهدات دولت عراق مسئولیت‌های این کشور و قول‌هایی که به ما داده‌اند برای تأمین امنیت مرز‌های مشترک این اتفاق صورت گیرد. از استقرار این نیرو‌ها حتماً استقبال می‌کنیم و آماده هستیم اگر دولت عراق در این زمینه نیازمند کمک و مساعدت فنی و تکنیکی باشد، به این دولت کمک کنیم.»
به مداخله‌کنندگان اطلاع دادیم
خبرنگاران سی‌بی‌اس درباره اینکه ایران بار‌ها اعلام کرده مدارکی مبنی بر دخالت و حضور برخی کشور‌های خارجی در تحولات اخیر ایران در اختیار دارد، پرسید. کنعانی اینطور پاسخ داد: «اینکه دولت‌های غربی و مشخصاً دولت امریکا و کشور‌های همسو با آن در تهییج و دامن زدن به اغتشاشات در ایران نقش داشتند تردیدی نیست. در این ارتباط اطلاعات دقیقی وجود دارد و این اطلاعات در چارچوب‌های مختلف به نمایندگان دیپلماتیک این کشور‌ها و رؤسای نمایندگی‌های آن‌ها در ایران و در ارتباط با دولت امریکا از طریق سفارت سوئیس در ایران ارائه شده و از طرف سفرای ما به مقامات این کشور‌ها نیز این اطلاعات داده شده است.»‌وی ادامه داد: «تعدادی از اتباع کشور‌های غربی که با پوشش‌های مختلف در ایران بازداشت شده‌اند اطلاعات در خصوص نقش سازماندهی شده ایشان در اغتشاشات وجود دارد و دلایل آشکار و اثبات شده‌ای است که نقش مداخله‌جویانه این کشور‌ها در تهییج، تحریک و دامن زدن به اغتشاشات داشته باشد و این اطلاعات و اسناد و مدارک از طریق مجاری دیپلماتیک و دیگر مجاری موجود در اختیار این کشور‌ها قرار گرفته است.»‌کنعانی همچنین یادآور شد که بیش از ۵۰ مورد تعرض به اماکن دیپلماتیک در کشور‌های غربی از جمله در کشور انگلستان شده است و کشور‌ها ملزم به حفاظت از اماکن دیپلماتیک و مأموریت‌های دیپلماتیک هستند. این کشور‌ها اجازه دادند که مخالفان سیاسی خشونت‌طلب از دیوار‌های سفارتخانه‌های ایران بالا بروند و هیچ اقدامی انجام ندادند. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا وزیر خارجه عمان در جریان سفر به تهران حامل پیامی از سوی امریکا بوده است و اینکه آیا وزیر خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه کشورمان حامل پیامی از سوی امریکا بوده با توجه به اینکه اخیراً وزیر خارجه امریکا به دوحه سفر کرده است، تصریح کرد: «ما بار‌ها تأکید کرده‌ایم که پیام‌هایی میان ایران و شرکای برجامی از جمله دولت امریکا تبادل می‌شود. من بدون تأیید یا تکذیب انتقال پیام از سوی مقامات مورد اشاره از سوی شما تأکید می‌کنم که تبادل پیام از طریق واسطه‌ها از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یا مقامات و وزرای خارجه کشور‌های دوست که با دو طرف (ایران و امریکا) در ارتباط هستند، انجام می‌شود.»‌وی در پاسخ به سؤال مجدد خبرنگار پرسش‌کننده که آیا وزیر خارجه عمان حامل پیام از سوی امریکا به ایران بود، اظهار کرد: «من این موضوع را نه تأیید می‌کنم نه تکذیب.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار