کد خبر: 1118719
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
فصل برداشت محصول و صحبت‌های مسئولان که به افعال «شود» و «بشود» و... ختم شده و نشان می‌دهد بعد از گذشت سال‌ها، هنوز مشکلات و گرفتاری‌های کشاورزان در کاشت و داشت و برداشت و نهایتاً در فروش و عرضه به بازار همچنان باقی است
سجاد مرسلی
فصل برداشت محصول و صحبت‌های مسئولان که به افعال «شود» و «بشود» و... ختم شده و نشان می‌دهد بعد از گذشت سال‌ها، هنوز مشکلات و گرفتاری‌های کشاورزان در کاشت و داشت و برداشت و نهایتاً در فروش و عرضه به بازار همچنان باقی است. درست مثل گوجه‌کاران دشتی بوشهر که زمان برداشت محصولشان از راه رسیده و دوباره با هزاران مشکل از جمله تعرفه صادرات روبرو شده‌اند. 
 
فصل برداشت گوجه فرنگی در دشتی بوشهر از راه رسیده و باز هم کشاورزان این منطقه با مشکلات و گرفتاری‌هایی روبه‌رو شده‌اند که سال‌هاست آن را می‌شناسند و وعده‌های زیادی هم در مورد رفع‌شان شنیده‌اند. در این شهرستان تعداد زیادی از کشاورزان به کشت گوجه فرنگی مشغول هستند و با اینکه زحمات زیادی روی زمین‌های‌شان می‌کشند، اما از وضعیت فروش محصولات ناراضی هستند و هیچ وقت نتوانسته‌اند، ثمرات تلاش‌شان را ببینند. 
فروش محصول گوجه فرنگی و قیمت پایین آن از مشکلات اساسی کشاورزان این منطقه است که در نشست فرماندار دشتی و با فعالان این عرصه بررسی شد. البته فرماندار دشتی مثل ده‌ها مدیر و رئیس و مسئول دیگر با شنیدن دغدغه و مطالبات کشاورزان، قول پی‌گیری و حل مشکلات را داده، اما معلوم نیست این قول‌ها کی عملی شوند و مبادا دوباره به وعده تبدیل شوند. 
یکی از کشاورزان دشتی در مورد مشکلات گوجه‌کاران به تعرفه‌ای که اخیراً توسط دولت برای صادرات این محصول وضع شده اشاره کرده و معتقد است که این تصمیم باعث متضرر شدن آنان می‌شود و باید لغو شود. کشاورزان این منطقه بر لزوم حمایت‌های ویژه تأکید دارند و می‌گویند، خرید گوجه کیلویی ۶ هزار تومان حتی هزینه کاشت و برداشت کشاورز را تأمین نمی‌کند. ضمن اینکه صادرات و خرید توافقی یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای حمایت از کشاورزان است و اگر صادرات این محصول انجام شود برای کشور نیز ارز آوری خوبی دارد. احمد زارعی یکی از کشاورزان دشتی با اشاره به دغدغه‌هایشان می‌گوید: «دولت حمایت خوبی از کشاورزان نداشته و در این شرایط بد اقتصادی باید این تعرفه را حذف کند تا کشاورز بتواند صادرات خود را انجام دهد. سؤال ما این است چرا برای دیگر استان‌ها کشور تعرفه روی برنج و گندم وضع نمی‌کنند و فقط بوشهر مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.»
در همین رابطه فرماندار دشتی با بیان اینکه دغدغه کشاورزان از هفته قبل با حضور نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس پیگیری و مطالبات به گوش مسئولان مرتبط رسانده شده، می‌گوید: «درخواست ما حذف تعرفه است که امیدواریم هر چه زودتر تحقق پیدا کند.»
علی بحرانی با بیان اینکه با پیگیری‌های دولت و نمایندگان استان بوشهر تعرفه صادرات محصول گوجه‌فرنگی به ۶ هزار تومان کاهش پیدا کرد، ادامه می‌دهد: «شهرستان‌های جنوبی و شمالی از نعمت نفت و گاز منفعت می‌برند ولی شهرستان دشتی از این نعمت برخوردار نیست و این در حالی است که این مجموعه زمین‌های شهرستان را گرفته و هیچ خدماتی ارائه نمی‌دهند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار