کد خبر: 1118622
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
کرونا که از ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تاکنون در کشور همه را اسیر خود کرده است، این روزها به عنوان روزهای پایانی زنده ماندن این ویروس تلقی می‌شود زیرا به نوعی زور آخر خود را برای ابتلا و مرگ انسان‌ها بکار گرفته است اما مردم دیگر اجازه خودنمایی به آن نخواهند داد.
کرونا که روزهای اولیه سال ۱۳۹۸ پرتوان و پرقدرت خود را نمایان کرد، این روزها برای زنده ماندن تلاش می‌کند اما زور آنفلوانزا از این ویروس تاجدار و غول بزرگ سلامت بیشتر شده و آمار مرگ ناشی از کرونا هر روز به صفر نزدیک‌تر شده است.

کرونا در ایران حتی مرگ روزانه ۷۰۰ نفر را هم در پی داشت؛ روزهای سیاه مرگ کرونایی در برخی ماه‌های سال ما را مانند گذشته که بیماری‌های بی‌درمان وجود داشت، غافلگیر کرد. راه مقابله و درمان با ویروس کرونا نه تنها در ایران بلکه در دنیا ناشناخته بود و هرکس به این ویروس مبتلا می‌شد اگر حتی بیماری زمینه‌ای داشت پس از چندین روز مقابله دار فانی را وداع می‌گفت.

زندگی با شرایط بسیار سخت در سال‌های ۹۸، ۹۹ و حتی ۱۴۰۰ برای مردم کشور تجربه تلخی بود. کرونا چنان ساز تاختن خود را کوک کرده بود که فکر نمی‌کردیم امروز که در آذر ۱۴۰۱، دوباره روزهای بدون کرونا با مرگ صفر را نظاره‌گر باشیم زیرا کرونا انگار همان مثال «کنگر خورده بود و لنگر انداخته بود» را برای خود تعریف کرده بود.

روزهای سیاه مرگ کرونایی گذشت اما کووید هنوز هست

اولین روزهای صفر شدن مرگ کرونا پس از ۲۸۱ روز

۱۲ خرداد ۱۴۰۱ اولین روز صفر شدن مرگ کرونایی در ایران پس از ۲۸۱ روز مردم کشور را چنان خوشحال کرد که همه تصور مرگ کامل این ویروس را داشتند اما اینگونه نبود و چند روز بعد از آن دوباره مرگ یک رقمی کرونا را در کشور شاهد بودیم.

۱۲ خرداد ۱۴۰۱ اولین روز صفر شدن مرگ کرونایی در ایران پس از ۲۸۱ روز مردم کشور را چنان خوشحال کرد که همه تصور مرگ کامل این ویروس را داشتند اما اینگونه نبود و چند روز بعد از آن دوباره مرگ یک رقمی کرونا را در کشور شاهد بودیم

البته این ویروس از آن زمان به دلیل تسریع در واکسیناسیون در دزهای اول تا سوم به نوعی ضعیف‌تر شد و اکنون که در فصل پاییز سال ۱۴۰۱ قرار داریم، این ویروس شاید می‌توان گفت تحت‌الشعاع ویروس آنفلوانزا قرار گرفته است و دیگر رنگ و بویی در برابر ویروس آنفلوانزا ندارد.

در خرداد امسال که ویروس کرونا همچنان به عنوان بیماری غالب در کشور بود، میزان استفاده از ماسک در میان مردم به ۵۰ درصد کاهش یافت و اکنون با وجود ویروس کرونا و شیوع آنفلوآنزا، میزان استفاده از ماسک به ویژه در اماکن عمومی به زیر ۲۰ درصد رسیده است.

روزهای سیاه مرگ کرونایی گذشت اما کووید هنوز هست

۱۵۰ روز پس از خرداد ۱۴۰۱ دوباره مرگ مبتلایان کرونا صفر شد

کرونا خیال رفتن ندارند اما این روزها به نوعی زور آخر این ویروس غول‌آسا در کشور را می‌بینیم چون دوباره روزهای هشتم، یازدهم و بیست و چهارم آبان و روزهای چهارم و پنجم آذر هم مردم با مقابله با ویروس کرونا به مرگ کرونایی نه گفتند و در این روزها مرگ بر اثر کرونا صفر شد.

پس از خرداد ۱۴۰۱ که ۲۸۱ روز از کرونا گذشته بود، روزهای بدون فوتی را شاهد بودند و در روز ۱۱ آبان نیز پس از ۱۵۰ روز از خرداد دوباره فوت براثر کرونا صفر شد و شعاری که روزهای اول همه‌گیری کرونا با عنوان «کرونا را شکست می‌دهیم» در حال تحقق است.

بیش از ۳۲ ماه پس از کرونا

در آذر ۱۴۰۱ که بیش از یک هزار روز و حدود ۳۲ ماه پس از شیوع کرونا در کشور است، این ویروس همچنان زنده است و در حال ابتلا و مرگ مردم جهان و ایران است.

اکنون مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور به بیش از هفت میلیون و ۵۵۹ هزار نفر و مجموع جانباختگان ناشی از کرونا ۱۴۴ هزار و ۶۳۳ نفر رسیده است.

در شرایط ویروس کرونا که زندگی بسیاری از مردم از نظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت اما مردم به مبارزه با این بیماری پرداختند و همت دولت برای افزایش شمار واکسیناسیون یکی از موفقیت‌های بزرگ در مهار این ویروس بود که تا امروز مجموع واکسن‌های تزریقی نیز بیش از ۱۵۵ میلیون واکسن در دزهای اول تا سوم رسیده است.

تلاش مسئولان حوزه سلامت برای نجات جان مردم و واکسیناسیون سراسری یکی دیگر از بزرگترین اقدامات برای کاهش موارد ابتلا و مقابله با این ویروس بود که تاکنون حدود هفت میلیون و ۳۳۵ هزار نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، این آمارها نشان از تلاش وضاعف کادر درمان به ویژه پزشکان و پرستاران به عنوان مدافعان سلامت در بخش بهداشت و درمان بوده است.

این اقدامات موثر با همت مردم و مسئولان حوزه سلامت باعث شد که اکنون طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کشور هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز کرونا نیست اما سه شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۳۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

اما با این وجود، اکنون به دلیل وجود ۲ ویروس کرونا و آنفلوانزا مردم همچنان برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس‌ها چند اقدام اساسی باید انجام دهند؛ یکی استفاده از ماسک در محیط‌های بسته و شست و شوی دست‌ها به عنوان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و دیگری اینکه افراد با بیماری زمینه‌ای حتما نسبت به تزریق واکسن کرونا و آنفلوانزا به صورت همزمان اما با فاصله زمانی مناسب اقدام کنند.

روزهای سیاه مرگ کرونایی گذشت اما کووید هنوز هست

کاهش آمار کرونا از آذر ۱۴۰۰ تا آذر ۱۴۰۱
بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت کرونا در کشور اظهار داشت: دولت سیزدهم در مهار و کنترل کرونا و واکسیناسیون عمومی اقدامات موثری انجام داده است و اوایل شروع بکار دولت سیزدهم روزانه ۷۰۰ مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور وجود داشت و آمار مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها بالای ۵۰ هزار نفر بود.

وی ادامه داد: واکسیناسیون عمومی یکی از اقداماتی بود که دولت سیزدهم به صورت جدی آن را اجرا کرد و تا امروز با کمک مردم نزدیک به ۱۵۵ میلیون دز واکسن تزریق کرده‌ایم و این اقدام سبب کاهش ابتلا به کرونا شد.

از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا آذر ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۲۲ هزار نفر از هموطنان به دلیل ابتلا به این ویروس جان باختند اما از آذر ۱۴۰۰ تا امروز آمار جانباختگان کرونا ۱۲ هزار نفر بوده است که این نشان از روند کاهش مرگ ومیر ناشی از کرونا است.

روزهای سیاه مرگ کرونایی گذشت اما کووید هنوز هست
کرونا هنوز هست
عین‌اللهی ادامه داد: ایران یکی از کشورهای موفق در مهار کرونا است و حدود ۲ ماه است که آمار مبتلایان کرونا به شدت کاهش یافته و آمار مرگ و میر ناشی از کرونا به زیر ۱۰ نفر در روز رسیده است در حالی که آمار فوتی‌های کرونا در برخی از کشورهای اروپایی همچنان بالای ۱۰۰ نفر است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: کرونا هنوز تمام نشده است و باید مراقبت‌ها و شیوه‌نامه‌ها همچنان رعایت شود و تاکید ما این است که باید واکسن کرونا سالی یکبار حتما تزریق شود.

وی درباره شیوع آنفلوانزا در کشور نیز گفت: از سال ۹۸ به بعد آنفلوانزا در ایران به دلیل استفاده حداکثری از ماسک و تعطیلی مراکز آموزشی در کشور وجود نداشت و امسال مجدد شیوع یافت و بهترین زمان تزریق واکسن نیز شهریور و مهر است.

این روزها آمار فوتی‌های کرونا به شدت کاهش یافته است؛ بنابراین نباید این آمار و ارقام کاهشی و برخی موضوعات مربوط به رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی باعث افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا و آنفلوانزا شود تا جامعه دوباره به چالش بزرگی در حوزه سلامت دچار نشود.

به نظر می‌رسد مردم به عنوان پرچمداران این عرصه در رعایت نکات بهداشتی و شیوه‌نامه‌ها همچنان باید پیشقدم باشند تا دیگر کادر درمان در حوزه سلامت روزهای سخت آن دوران تلخ را مشاهده نکند زیرا تکرار آن روزهای سخت هم برای افراد مبتلا هم برای مدافعان سلامت بسیار طاقت‌فرسا و سنگین بوده است.

کشور ما به واسطه انجام به موقع واکسیناسیون سراسری، این روزها، روزهای بدون کرونا را به نوعی تجربه می‌کند اما نباید از این ویروس قدرتمند و آنفلوانزا هم غافل شویم.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار