کد خبر: 1118593
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
نوری مطرح کرد
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۵۰ درصد معلمان عضو بسیج هستند، گفت: هر دانشجو معلم باید پس از فراغت از تحصیل در ۶ ساحت تربیتی دارای ۱۲ مهارت باشد.
یوسف نوری در آئین افتتاح هشتمین اجلاس مجمع عالی بسیج دانش‌آموزی گفت: معلمان و دانش آموزان بسیجی مانند رزمندگان در جبهه به مسئولیت خود عمل کنند.

یوسف نوری در این آئین اظهار کرد: بسیج از نظر لغوی از عنصر اراده، آگاهی و سامان‌بخشی تشکیل شده است و از نظر مفهومی روندی اندیشه‌ای، منطقی، آزادانه و آگاهانه مبتنی بر فطرت انسانی است که حاصل عقل و تدبر محسوب می‌شود و از بعد نهادی نیز تحت زعامت امامین انقلاب قرار دارد. بستر و بن‌مایه این نهاد قطعاً اندیشه، تفکر و فرهنگ ناب بسیج است. اگر می‌خواهیم ویژگی‌های این تفکر ناب را بگوییم، عقلانی و دینی بودن، انسانی و فکری بودن و مردمی و عمومی بودن آن است که هرکدام گزاره‌هایی هستند که باید به آن‌ها پرداخت.

۵۰ درصد معلمان و بیش از یک سوم دانش‌آموزان نیز عضو بسیج هستند

وی با بیان اینکه اگر واقعیت‌نگری و آرمان‌گرایی در کنار یکدیگر نباشند انسان دچار یاس و ناامیدی می‌شود، گفت: اگر علم را باور کردیم باید ایمان را با آن عجین کنیم. بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نتیجه علم باید اسکتبار ستیزی باشد و جهاد علمی یعنی این موضوع. در نظام آموزش و پرورش تقریباً ۵۰ درصد معلمان بسیجی هستند و بیش از یک سوم دانش‌آموزان نیز عضو بسیج هستند. انتظاری که از معلمان بسیجی داریم این است که نقشی که به عنوان عضو پذیرفته‌اند را ایفا کنند. اگر در جنگ، رزمنده‌ای مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد، مطمئن باشید عملیات با موفقیت محقق می‌شود و ثمره خوبی دارد.

جذب ۱۳۰۰ استاد برای دانشگاه فرهنگیان

نوری افزود: باید بگوییم یک مدرسه با تفکر بسیجی چگونه مدرسه‌ای است. در آموزش و پرورش کارهایی شروع شده است و هرچند نقص‌هایی داریم اما باید کارها به نتیجه برسد. نقصان در تربیت معلم، اولین ضعف ما بوده است؛ بنابراین رفع این نقایص در دانشگاه فرهنگیان شروع شده است و از این به بعد بررسی صلاحیت معلمان فقط در دو سه روز اتفاق نخواهد افتاد و پروسه‌ای کامل خواهد داشت. همچنین کمبود استاد دانشگاه فرهنگیان با جذب ۱۳۰۰ نفر هیأت علمی جبران خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این موضوع که برنامه درسی تربیت معلم تغییر می‌کند، عنوان کرد: هر دانشجو معلم باید پس از فراغت از تحصیل در شش ساحت تربیتی باید دارای ۱۲ مهارت باشد و در نهایت آزمون خواهد داد تا صلاحیت او احراز شود. متأسفانه کتب درسی، دانش‌آموزان را فقط با سواد اسمی آشنا می‌کند اما طرحواره‌ای ارائه شده است که به برنامه درسی مدرسه‌ای متناسب، سواد مفهومی، عملکردی و چندجانبه منتج می‌شود.

نوری با تاکید بر اینکه سابقه دانش‌آموزان فقط تحصیلی نیست، اظهار داشت: در بُعد اخلاقی و اعتقادی، هنری و زیباشناختی و سیاسی و اقتصادی نیز دانش‌آموز دارای سابقه است. باید مسائل و مشکلاتی که وجود دارد را استخراج کنیم؛ و در مورد آن‌ها اولویت‌بندی انجام دهیم. در وزارت آموزش و پرورش آنچه که مطالبه رهبری عزیز و جامعه است در دو مقوله قرار می‌گیرد. مقوله اول جذب نیروی انسانی و توانمندی نیروی موجود است که در حال انجام است و مقوله دوم یک اولویت راهبردی با محوریت کل برنامه درسی است. در برنامه درسی طرحواره‌ای وجود دارد که در حال اجرا است و گزارش آن به طور مستمر به دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) ارسال می‌شود. اگر این دو موضوع به سرانجام برسد چالش و خلاءهای موجود رفع خواهد شد.

نوری ادامه داد: از ابتدا مشکلات وجود داشته اما باید بنشینیم و تک به تک آن‌ها را به کمک یکدیگر حل کنیم. البته نباید مشکلات راهبردی را فراموش کنیم، تغییر ساختارها مبتنی بر زیست‌بوم جدید باید انجام شود. مشکلات فراوان دیگری وجود دارد که باید از بسیج به عنوان اصیل‌ترین تشکیلات دانش‌آموزی به خوبی بهره ببریم. باید کاری کنیم که بنای ماندگاری به جا ماند و اگر این کار را انجام ندهیم به جایی نخواهیم رسید.

وی اضافه کرد: دو ماه است که مدارس باز شده و دشمن به دنبال این است که نگذارد مدارس کشور فعال بماند. سه سال مدرسه‌ها در ایران بسته بود اما در جهان، آموزش حضوری استمرار داشت. متأسفانه دوستان ما در گذشته مدارس را بسته نگه داشتند، حال که گفتیم مدرسه‌ها را باز کنید هجمه‌ها به سوی آموزش و پرورش روانه شد. طی زمانی که آموزش غیرحضوری بود به این دلیل که محدودیتی نداشتیم دانش‌آموزان در زیست بوم دیگری زندگی می‌کردند و بعد از حضوری شدن مدارس تازه متوجه شدیم چه اتفاقی افتاده است. باز بودن مدارس باعث دیده شدن مشکلات و حل شدن آن‌ها می‌شود.

وی در پایان خطاب به نمایندگان بسیج دانش‌آموزی حاضر در این اجلاسیه گفت: نمایندگان هر استان مسائل و مشکلات خود را بنویسند و به ما بدهند تا ان‌شالله به دست مراجع ذی‌صلاح برسانیم و شاهد حل شدن آن‌ها باشیم.

شایان ذکر است، در ابتدای این مراسم دانش‌آموزان بسیجی و رؤسای سابق مجمع عالی خواهران و برادران بسیج دانش‌آموزی به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند و گزارشی از فعالیت‌های مجمع دور گذشته را به حاضران در این اجلاسیه ارائه کردند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار