کد خبر: 1118477
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
معاون سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات ساتبا:
معاون سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده، بخشی از مطالبات سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر از طریق تخصیص حواله سوخت گاز طبیعی تسویه شده است.

به گزارش وزارت نیرو، «آرش امیدی» افزود: یک ردیف دیگر در جدول تبصره ۱۴ برای مطالبات نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ارزش سه‌هزار میلیارد تومان دیده شده است و انتظار می‌رود چنانچه سازمان برنامه‌وبودجه این مبلغ را به‌صورت کامل تخصیص دهد، سال ۱۴۰۲ را بدون بدهی به سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر آغاز کنیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بخش مهمی از سقف ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مدنظر در قانون بودجه ۱۴۰۰ به نیروگاه داران پرداخت شده است.

معاون سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات ساتبا بیان‌داشت: قرارداد‌های خرید برق تضمینی با سرمایه‌گذاران این نیروگاه‌ها، بر اساس ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف منعقد شده که در همان ماده قانونی، منابع مالی موردنیاز برای انجام تعهدات پیش‌بینی شده است.

وی اضافه‌کرد: در تبصره ۳ ماده ۶۱ آمده است که سوخت صرفه‌جویی شده یا مصرف نشده نیروگاه‌ها باید به سرمایه‌گذاران آن‌ها در ازای برقی که تولید می‌کنند تعلق گیرد؛ این قانون در آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۱ در سال ۹۴ تصویب شد، اما به مرحله اجرا درنیامد و فقط مبلغی که به سرمایه‌گذاران تعلق گرفت عوارضی برقی بود که بخشی از آن به ساتبا تعلق می‌گرفت و بخش دیگری از آن مربوط به توسعه برق روستایی می‌شد.

امیدی خاطرنشان‌کرد: از سال ۱۳۹۷ به بعد به دلیل فعالیت‌های توسعه‌ای، میزان تولید بیشتر شد و منبعی برای تأمین بدهی سرمایه‌گذاران تعلق نگرفت، بر همین اساس شاهد افزایش بدهی به سرمایه‌گذاران شدیم.

معاون سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات ساتبا گفت: برای تأمین منبع مالی در لایحه بودجه برای پرداخت بدهی‌های سرمایه‌گذاران، اما این مهم بی‌نتیجه ماند، تا اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به‌عنوان بند «ی» تبصره ۱۵ پیش‌بینی‌های لازم را برای رفع کردن این موضوع انجام دادند؛ براین‌اساس مقرر شد حواله سوخت مصرف نشده به‌ازای هر کیلووات‌ساعت برق در اختیار سرمایه‌گذاران تولیدی قرار گیرد.

وی افزود: به‌منظور اجرای بهتر این فرایند با درنظرگرفتن اینکه این امر برای نخستین‌بار است انجام می‌شود، یک آیین‌نامه اجرایی از سوی وزارت نیرو، وزارت نفت و سازمان برنامه‌وبودجه تهیه شد. با رفع موانع اجرایی این آیین‌نامه، در پایان سال ۱۴۰۰ مصوبه هیات وزیران اخذ شد و در نهایت با پیگیری‌های کمیسیون‎های مختلف مجلس شورای اسلامی از جمله کمیسیون انرژی، کمیسیون اصل ۹۰ و ... و نیز با همکاری سازمان برنامه‌وبودجه و شرکت ملی گاز حواله‌های سوخت صادر و مطالبات سرمایه‌گذاران پرداخت شد.

امیدی با بیان این مطلب که مطالبات باقی‌مانده سرمایه‌گذاران از اواسط سال ۱۴۰۰ به بعد است، ادامه‌داد: هم اکنون بیش از ۱۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر در کشور فعال است که بخش عمده‌ای از مطالبات سرمایه‌گذاران این نیروگاه‌ها از طریق تخصیص حواله سوخت گاز تسویه شده است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار