کد خبر: 1117993
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
سرپرست فرمانداری سرخس گفت: تردد ناوگان ترانزیتی و تجاری ترکمنستان سه سال پس از آغاز همه گیری ویروس کرونا از مرز زمینی سرخس خراسان رضوی از سرگرفته شد.

حسن نوری زاده افزود: از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ ترددهای تجاری از مرز زمینی سرخس بواسطه اعمال محدودیتهای کرونایی متوقف شد که با توجه به رفع این محدودیتها و تمایل جدی ترکمنستان به از سرگیری روابط اقتصادی، اکنون علاوه بر افزایش ترددهای تجاری، رفت و آمد ناوگان همسایه شمالی نیز از سرگرفته شد.

وی گفت: علاوه بر اینها دولت ترکمنستان عوارض ۱.۵ دلار بر هر تن کیلومتر عبور بار ترانزیتی ایران از خاک خود را لغو کرده و برای نخستین بار طی ۲۸ سال گذشته تاکنون برای افزایش ساعت کار مرز سرخس درخواست داده است.

سرپرست فرمانداری سرخس اظهار داشت: در حالی که شهریور ماه ورود و خروج ناوگان صادراتی و ترانزیتی از مرز جاده ای سرخس روزانه ۲۰۰ دستگاه بود، مهرماه این رقم به ۵۰۰ دستگاه کامیون در روز افزایش یافت و با تداوم تسهیل ترددهای مرزی در ماه جاری به ۶۰۰ دستگاه رسیده است.

نوری زاده گفت: بیش از نیمی از ناوگان عبوری از مرز سرخس، ایرانی و بقیه مربوط به ناوگان ترانزیتی کشورهای دیگر از جمله ترکیه است و اکنون ناوگان ترکمنستانی نیز به این جمع افزوده شده اند.

همچنین تردد ناوگان تجاری از مرز جاده ای سرخس در خراسان رضوی با کشور ترکمنستان طی چند هفته گذشته در مقایسه با ماه های قبل دستکم ۲.۵ برابر افزایش یافته لینک است.

به گزارش ایرنا، گذرگاه مرزی "سرخس" در شمال شرقی خراسان رضوی، با قدمت ۲۸ ساله در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد و اکنون به کانون توجه تبادلات تجاری منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شده است.

پارسال ۳.۲ میلیون تن از مبادلات تجاری خارجی کشور شامل صادرات، واردات و ترانزیت به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار از مرزهای جاده ای و ریلی این شهرستان انجام شد، بر این اساس ۱.۷ میلیون تن از این اقلام ترانزیت ورودی و حدود ۷۰۰ هزار تن نیز ترانزیت خروجی است که بیشتر آن از طریق مرز ریلی سرخس و بقیه از مرز جاده ای صورت گرفته است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار