کد خبر: 1117865
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
جمهوری اسلامی ایران روز دو‌شنبه و در واکنش به قطعنامه غیرحقوقی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که غنی‌سازی ۶۰ درصدی در سایت هسته‌ای فردو را آغاز کرده است. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که روز پنج شنبه گذشته قطعنامه پیشنهادی ایالات‌متحده امریکا و تروئیکای اروپا در تداوم سیاست فشار حداکثری و اتهام‌پراکنی به ایران درباره مسائل ادعایی پادمانی به تأیید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.

جمهوری اسلامی ایران روز دو‌شنبه و در واکنش به قطعنامه غیرحقوقی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که غنی‌سازی ۶۰ درصدی در سایت هسته‌ای فردو را آغاز کرده است. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که روز پنج شنبه گذشته قطعنامه پیشنهادی ایالات‌متحده امریکا و تروئیکای اروپا در تداوم سیاست فشار حداکثری و اتهام‌پراکنی به ایران درباره مسائل ادعایی پادمانی به تأیید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.
دیروز، اما محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه هر قطعنامه‌ای حتماً عکس‌العملی دارد، گفت: ایران می‌خواهد به این رفتار با استاندارد دوگانه پایان دهد. اسلامی به این نکته هم اشاره کرد که جایی که گاوداری است و آهن قراضه در آن می‌فروشند، چطور می‌تواند سایت هسته‌ای باشد؟
طرح دوباره پرونده‌ای که بسته شده، جایگاهی ندارد
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ما در چارچوب قانون راهبردی ظرفیت هسته‌ای مان را پیش می‌بریم و بار‌ها هم گفتیم صدور قطعنامه یا استفاده ابزاری از قطعنامه در شورای حکام نمی‌تواند نتایجی به دنبال داشته باشد. اسلامی با تأکید بر اینکه برنامه توسعه صنعت هسته‌ای ایران در چارچوب پادمان جامع است و این حق قانونی ماست و مطابق قوانین آژانس طرح‌های توسعه‌ای خود را پیش می‌بریم، افزود: ما این برنامه را با وجود تحریم‌های بیست ساله پیش می‌بریم. وی با بیان اینکه در مذاکرات برجامی جمع‌بندی این بود که مطالعات ادعایی در قالب پی ام دی کنار گذاشته شود، گفت: در مذاکرات و اسناد نهایی نوشتند که شواهدی که نشان دهد ایران انحرافی از برنامه صلح آمیز داشته است، وجود ندارد. از این رو، طرح دوباره این مباحث جایگاهی ندارد.
می‌خواهیم به استاندارد‌های دوگانه پایان دهیم
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ایران می‌خواهد به این رفتار با استاندارد دوگانه پایان دهد. ما در چارچوب قانون راهبردی ظرفیت هسته‌ای‌مان را پیش می‌بریم و بار‌ها هم گفتیم صدور قطعنامه یا استفاده ابزاری از قطعنامه در شورای حکام نمی‌تواند نتایجی به دنبال داشته باشد. اسلامی تأکید کرد: هر قطعنامه‌ای حتماً عکس‌العملی دارد و پیش‌تر و از آنجایی که در این قطعنامه باز به مسائلی پرداخته شده که اساساً موضوعیت ندارد و قبلاً حل و فصل شده، اعلام کرده بودیم اگر قطعنامه‌ای صادر شود به آن واکنش نشان می‌دهیم، از این رو با حضور بازرسان آژانس برخی اقدامات هسته‌ای انجام شد، از جمله گازدهی به زنجیره‌های جدید در نطنز و شروع تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو. اسلامی اعلام کرد که تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو برای اولین بار و با همان ماشین‌های نسل جدید (IR-۶) انجام می‌شود.
باب همکاری‌ها برای رفع ابهامات را نبسته‌ایم
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما همواره گفته‌ایم که با آژانس برای رفع ابهامات همکاری کرده و می‌کنیم. ما انتظار نداریم بخشی از آنچه در سند ۲۰۱۵ برجام که یک بسته جامع و ملاک عمل است به فراخور مطرح شده و کاری موازی دوباره شکل گیرد. ما همه مسائل‌مان را با آن‌ها در سند ۲۰۱۵ تعیین تکلیف کردیم و اگر طرف‌های مقابل اراده لازم را داشته باشند و این منطق را بپذیرند که به سند ۲۰۱۵ برگردند، ما هم آماده تعامل و همکاری با آن‌ها هستیم.
معاون رئیس‌جمهور درباره ادامه مذاکرات با آژانس در شرایط فعلی و موضوع سفر بازرسان به تهران گفت: ما اعلام کردیم آقای گروسی اگر می‌خواهند می‌توانند به ایران بیایند. همچنین درباره مذاکرات با آژانس گفته بودیم که به موارد ادعایی و سؤالات، پاسخ داده شده است، اما اینکه آژانس قانع نشده و به دنبال آن ملاحظاتی از سوی سه کشور اروپایی و امریکا شکل گرفت تا از این مسئله به عنوان اهرم فشار استفاده کنند، درست نیست. این مسائل قبلاً نیز در قالب پی ام دی در ۲۰۱۵ مطرح شده بود که در آن زمان پاسخ لازم به آن‌ها داده شده است.
گاوداری و انبار آهن قراضه را سایت هسته‌ای معرفی کردند!
اسلامی خاطرنشان کرد: کشور‌های غربی نباید از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده کنند، باید از این شیوه‌ها برای تحت فشار قرار دادن ایران دست بردارند. ایران همواره با آژانس همکاری و حسن نیت داشته است، درحالی که این همکاری‌ها دیده نشد. امریکا از برجام خارج شد و ایران باقی ماند، این اقدام و تصمیم ایران برای اعتمادسازی و حسن نیت بود. ما نمی‌توانیم بپذیریم آن‌ها بیایند بگویند ایران «سایت اعلام نشده» دارد. جایی که گاوداری است و آهن قراضه در آن می‌فروشند، چطور می‌تواند سایت هسته‌ای باشد؟ چرا موارد اتهامی که تولیدکننده آن‌ها یک جریان تروریستی است و در کشور ما اقدام به ترور دانشمندان ما کرده و انفجار و خرابکاری هسته‌ای انجام داده و با صدای بلند هم می‌گوید، من این کار را کردم، این‌قدر راحت می‌تواند اتهام ناروای خود را پیش ببرد؟
آژانس نمی‌خواهد قانع شود
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته جریان صهیونیستی با امریکا و ضد انقلاب اتهاماتی را متوجه برنامه هسته‌ای کشور کرده است، درباره ادعا‌های جدید آژانس گفت: سازمان انرژی اتمی پاسخ‌های مستند را به آژانس انرژی اتمی فرستاده، اما آن‌ها قانع نشدند، چون اراده‌ای برای قانع شدن نداشتند، اما اگر اراده‌ای برای قانع شدن باشد و از این اتهام به عنوان یک ابزار فشار استفاده نکنند با چند تا رفت و برگشت و بررسی‌های تکمیلی این پرونده بسته می‌شود. انتظار داریم آژانس بررسی تکمیلی برایش ملاک باشد و فشار سیاسی در آن اثر نگذارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار