کد خبر: 1117329
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
منابع خبری از وقوع انفجار در بندر الضبه در حضرموت یمن خبر دادند که در اشغال ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی قرار دارد.

منابع خبری از وقوع انفجار در بندر الضبه واقع در شرق شهر مکلا مرکز استان حضرموت (شرق یمن) خبر دادند؛ بندری که در اشغال ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی قرار دارد.

پایگاه خبری الخبر الیمنی در یک خبر اختصاصی گزارش داد، منابع محلی خبر می‌دهند که یک پهپاد بندر الضبه را هدف قرار داده است. این حمله فقط چند ساعت قبل از ورود یک نفتکش خارجی صورت گرفته است.

این پایگاه با بیان اینکه تلاش دیگری برای غارت نفت یمن توسط آمریکا ناکام ماند، ادامه داد، این نفتکش قصد داشته است محموله دو میلیون بشکه‌ای حامل نفت خام را پس از غارت از این بندر، به بازارهای اروپایی انتقال دهد.

خبرگزاری اسپوتنیک هم به نقل از یک منبع وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی گزارش داد که یک پهپاد این بندر را هدف قرار داده است. اسپوتنیک همچنین مدعی شد که این پهپاد متعلق به جنبش انصارالله بوده است.

الخبر الیمنی تأکید کرد، این برای دومین بار است که به بندر الضبه حمله شده است. البته این بار سامانه پدافندی آمریکا به بهانه حمایت از بندرها و سازه‌های نفتی تحت اشغال ائتلاف سعودی مستقر شده بود و این حملات، ضربه محکمی به دولت خودخوانده وابسته به ریاض است.

به گفته این پایگاه خبری، اگر صنعاء مسئولیت این حمله را بر عهده بگیرد، نشانگر افزایش توانمندی هوایی یمن بوده و نشان می‌دهد که دیگر غارت نفت یمن امکان پذیر نیست. البته آمریکا به شرکتهای خارجی اطمینان داده بود که از آنان در سواحل یمن حمایت خواهد کرد، ولی با چنین حملاتی این ادعا زیر سؤال رفته است.

مهر ماه گذشته نیز حملات مشابهی به این بندر اشغالی صورت گرفته بود. یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن از این حمله تحت عنوان «حمله هشدارآمیز ساده‌ای» یاد کرد و گفت که هدف این بوده است تا یک نفتکش نتواند نفت خام یمن را از طریق بندرگاه الضبه به یغما ببرد.

وی ادامه داد: این نفتکش، تصمیم صادره از مسؤولان ذی‌ربط مبنی بر ممنوعیت انتقال و صادرات فرآورده‌های نفتی حاکمیتی یمن را نقض کرده بود. پیام هشدارآمیز [یمن] نیز برای جلوگیری از تداوم عملیات قاچاق ثروت نفتی صورت گرفت.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن، خاطر نشان کرد، در این حمله تلاش شد که زیرساختهای یمن و امنیت کشتی و خدمه آن حفظ شود، ولی «در انجام وظایف خود برای توقف و جلوگیری از ورود هر گونه کشتی که در پی غارت ثروت ملت یمن باشد، تردید نخواهیم کرد».

سریع با بیان اینکه یمن قادر است عملیاتهای هشدارآمیزی را برای دفاع از ملت و حمایت از منابع خود انجام دهد، تأکید کرد: بار دیگر به همه شرکتهای هشدار می‌دهیم، از تصمیمات صنعاء اطاعت کنند و از هر گونه تلاشی برای غارت منابع یمن دوری کنند».

استان حضرموت، بزرگترین تولیدکننده نفت در یمن است و مزدوران سعودی-اماراتی-آمریکایی بارها برای غارت نفت این کشور در مناطق تحت اشغال خود، به جان هم افتاده‌اند. وزارت نفت دولت نجات ملی یمن چندی پیش خبر داد که ائتلاف سعودی حدود ۱۰ میلیارد دلار از منابع نفتی یمن را به یغما برده است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار